جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اعتراف برخی علمای اهل سنت به افضلیت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر شیخین و عایشه

چکیده:

رسول خدا صلی الله علیه و آله در طول زندگانی خود جایگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها را در بین مردم به خوبی روشن و مشخص کردند. و باید توجه داشت که مسأله جایگاه آن حضرت در میان امت خصوصا در تقابل با عده ای از صحابه از اهمیت ویژه ای در مباحث کلامی برخوردار است.

این نوشتار با اشاره به روایات نبوی که در منقبت حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهل سنت نقل شده، ابتدائاً به معرفی برخی از کتاب هایی که توسط اهل سنت نگاشته شده، اشاره، و در مرحله دوم به بیانات برخی علمای اهل سنت در اعتراف به برتری و افضلیت حضرت فاطمه سلام الله علیها نسبت به شیخین و عایشه تصریح می کند.

کلیدواژگان: افضلیت، افضلیت حضرت زهرا سلام الله علیها، شیخین، اعتراف علمای اهل سنت

 

مقدمه:

رسول خدا صلی الله علیه و آله در طول زندگانی خود جایگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها را در بین مردم به خوبی روشن و مشخص کردند تا به جایی که برخی علمای اهل سنت کتاب هایی مستقل در فضائل ایشان نگاشته اند به عنوان نمونه چند مورد را نام می بریم:

_ فضائل فاطمة بنت رسول الله

 أبو حفص عمر بن احمد بغدادی معروف به ابن شاهين (ت ٣٨٥هـ)

_ فضائل فاطمة الزهراء

ابوعبدالله محمد بن عبدالله نیشابوری معروف به حاکم نیشابوری ( ت ۴۰۵ هـ)

_ الاربعین حدیثاً فی فضائل الزهراء

ابوصالح احمد بن عبدالملک نیشابوری( ت ۴۷۰ هـ)

_ السبول في مناقب فاطمه الزهراء البتول

عماد الدين ادريس بن علي بن عبدالله بن حمزه (ت ۷۱۴ ه)

_ الثغور الباسمة في مناقب السیدة فاطمة

جلال‌الدین عبدالرحمن بن ابی‌بكر سیوطی ( ت ۹۱۱ هـ)

_ اتحاف السائل بما لفاطمة من المناقب و الفضائل

محمد بن عبدالله اکراوی قلقشندی (ت ۱۰۳۵هـ)[۱]

_ الفتح و البشری فی مناقب الزهراء

سید محمد بن حسین مدنی حنفی جفری(ت ۱۱۸۶هـ)

_ الدرة الیتیمة فی بعض فضائل السیده العظیمه

 عفیف الدین عبدالله بن ابراهیم میرغنی حنفی مکی حنفی ( ت ۱۲۰۷ هـ)

و برخی از علمای اهل سنت بابی را در کتاب خود به این مطلب اختصاص داده اند که به معرفی چند نمونه بسنده می کنیم:

_ احمد بن حنبل(ت ۲۴۱هـ): کتاب فضائل الصحابة، ‌‌فضائل فاطمة بنت رسول اللّه

_ محمد بن اسماعیل بخاری(ت ۲۵۶هـ): الصحیح، باب مناقب فاطمة علیها السلام

_ احمد بن شعیب نسائی(ت ٣٠٣هـ) در فضائل الصحابة، مناقب فاطمة بنت رسول الله

‌‌_ يعقوب بن إسحاق الإسفراييني (ت ٣١٦ هـ) در مستخرج أبي عوانة، من ‌مناقب ‌فاطمة عليها السلام

‌‌_  ابو القاسم طبرانی (ت ٣٦٠هـ): در المعجم الکبیر، ومن ‌مناقب ‌فاطمة رضي الله عنها

_ حاکم نیشابوری (ت ۴۰۵هـ): المستدرک علی الصحیحین، ‌‌ذكر ‌مناقب ‌فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم

_ حسین بن مسعود بغوی (ت ٥١٦هـ): در شرح السنة، باب ‌مناقب ‌فاطمة الزهراء رضي الله عنها

برخی دیگر از علمای اهل سنت کتاب هایی درباره فضائل اهل بیت نگاشته اند که حضرت فاطمه سلام الله علیها هم در زمره ایشان است؛ از جمله:

_ ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى

ابو العباس احمد بن عبدالله بن محمد طبری، مشهور به محبّ‌الدین طبری ( ت ۶۹۴ هـ)

_ فرائد السمطین فى فضائل المرتضى و البتول و السبطین و الائمة من ذرّیتهم علیهم‌السلام

 صدرالدین ابراهیم بن محمد حموئی جوینی (ت ۷۳۰هـ)

_ نظم درر السمطين في فضائل المصطفی و المرتضی و البتول و السبطين،

جمال‌الدین محمد بن یوسف بن حسن بن محمد زرندی ( ت ۷۵۰ هـ)

همه این روایات فراوانی که از رسول خدا نقل شده، باعث شد عده ای از بزرگان اهل سنت در بیانات خود، حضرت فاطمه سلام الله علیها را افضل و برتر از همه حتی عایشه و همین طور ابوبکر و عمر  بدانند.

 

حضرت فاطمه سلام الله علیها افضل اولین و آخرین

_ صالحی شامی (ت ٩٤٢هـ) نقل می كنند كه:

قال ابن دحية في «مرج البحرين» سئل العالم الكبير أبو بكر بن داود بن علي رحمه الله تعالى: من أفضل خديجة أم فاطمة رضي الله عنهما؟ فقال: «إن فاطمة بضعة مني» ولا أعدل ببضعة رسول الله صلى الله عليه وسلم أحدا[۲]

از عالم کبیر ابوبکر بن داوود بن علی پرسیدند: افضل کیست؟ ام المؤمنین خدیجه یا فاطمه (سلام الله عليهما)؟ گفت: نظر به حدیث فاطمة بضعة منی، احدی نمی تواند با مقام بضعه بودن رسول الله صلی الله علیه وآله او برابری کند.

_ سفیری(ت ٩٥٦هـ)، قاضی احمد نکری (ت ق ١٢هـ) از قول مالک بن انس، پیشوای مذهب مالکی ها می نویسند:

قال الإمام مالك رضي الله عنه ما أفضل على بضعة النبي أحدا[۳]

امام مالک گفت هیچ کسی از پاره تن پیامبر افضل و برتر نیست

_ شهاب الدين رملی (ت ٩٥٧هـ) این عبارت را از مالک بن انس و غیر مالک نقل می کند که:

وقد قال الإمام مالك وغيره لا أفضل على بضعة من النبي – صلى الله عليه وسلم – أحدا[۴]

من احدی را بر پاره تن رسول خدا برتری نمی دهم

_ ابوحیان اندلسی ( ت ۷۴۵ ق) می نویسد:

قال بعض شيوخنا: والذي رأيت ممن اجتمعت عليه من العلماء، أنهم ينقلون عن أشياخهم: ‌أن ‌فاطمة ‌أفضل النساء المتقدمات والمتأخرات لأنها بضعة من رسول الله صلى الله عليه وسلم[۵]

برخی از اساتید ما گفته اند که آنچه را از علما دیدم گرد آوردم که آنها از اساتید خود نقل کرده اند که همانا فاطمه (سلام الله علیها) برترین زنان اولین و آخرین است به خاطر اینکه ایشان پاره تن رسول خداست ( که رسول خدا افضل مخلوقات خداوند هستند)

_ شهاب الدین آلوسی (ت ١٢٧٠هـ) می نویسد:

والذي أميل إليه أن ‌فاطمة ‌البتول أفضل النساء المتقدمات والمتأخرات من حيث إنها بضعة رسول الله صلّى الله تعالى عليه وسلم … إذ البضعية من روح الوجود وسيد كل موجود لا أراها تقابل بشيء وأين الثريا يد المتناول[۶]

آنچه بدان تمایل دارم این است که فاطمه بتول(سلام الله علیها) برترین بانوان گذشته و آینده است؛ زیرا او پاره تن رسول الله (صلی الله علیه و آله) است. . . و مشارکت وجودی، به روح وجود رسول الله و سید کل موجود، متصل است و بین این برتری با کسی دیگر تقابلی نمی بینم (ستاره) ثریا کجاست که دست مقابله به آن برسد.

 

حضرت فاطمه سلام الله علیها برتر از عایشه

_ صالحی شامی (ت ٩٤٢هـ) می نویسد:

فاطمة بضعة مني وهو يقتضي تفضيل فاطمة على جميع نساء العالم ومنهن خديجة وعائشة رضي الله عنها وبقية بنات النبي صلى الله عليه وسلم[۷]

حدیث نبوی فاطمه پاره تن من است، اقتضا می کند که فاطمه(سلام الله علیها)  از همه زنان عالم برتر است که از جمله آنها، خدیجه و عایشه و بقیه دختران رسول خدا هستند

_ او در جای دیگر می نویسد:

فقال البلقيني في فتاويه :الذي نختاره أن فاطمة أفضل ثم خديجة ثم عائشة، للحديث الصحيح[۸]

بلقینی درفتاوی خود گفته ما این قول را  اختیار کردیم که فاطمه افضل است سپس خدیجه، سپس عایشه، به خاطر حدیث صحیحی که وارد شده است.

_ ابن ملقن (ت ٨٠٤هـ) و ابویحیی سنیکی (ت ٩٢٦هـ) و ملا علی قاری (ت ١٠١٤هـ) می نویسند:

از عالم كبير ابو بكر بن داود بن علی درباره برتری خدیجه و عایشه سوال شد و او خدیجه را برتر دانست. بعد از او سوال شد:

فمن أفضل أخديجة أم فاطمة فقال إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال (إن فاطمة بضعة مني) ولا أعدل ببضعة رسول الله صلى الله عليه وسلم أحدا[۹]

آیا خدیجه(سلام الله علیها) افضل است یا فاطمه (سلام الله علیها)؟ گفت: نظر به حدیث فاطمة بضعة منی، احدی نمی تواند با مقام بضعیت او برابری کند.

سنیکی در ادامه همین عبارت تصریح می کند که بعد فاطمه و خدیجه(سلام الله علیهما) و در مرتبه بعدی، عایشه قرار دارد

_ علمای اهل سنت از تقی الدین سبکی( ت ۷۵۶ ق) نقل می کنند که:

الّذي نختاره و ندين اللّه به أنّ فاطمة أفضل، ثمّ خديجة، ثمّ عائشة[۱۰]

آنچه ما اختیار می کنیم و در برابر خداوند، آن را بر گردن می گیریم، این است که فاطمه (سلام الله علیها) برتر  است سپس خدیجه(سلام الله علیها) و سپس عایشه

_ مناوی در ادامه از قول ابن حجر عسقلانی نقل می کند که او می گوید:

قال الشيخ شهاب الدين ابن حجر: ‌ولوضوح ‌ما ‌قاله ‌السبكي تبعه عليه المحققون[۱۱]

به دلیل روشنی سخن سبکی، محققان و پژوهشگرانِ پس از او، در این نظر از او پیروی کرده اند.

_ شهاب الدین آلوسی پس از بیان فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها که بالا اشاره شد می‌نویسد:

… ومن هنا يعلم أفضليتها على عائشة … ولعلمه صلى الله تعالى عليه وسلم أنها لا تبقى بعده زمنا معتدا به يمكن أخذ الدين منها فيه لم يقل فيها ذلك، ولو علم لربما قال: خذوا كل دينكم عن الزهراء[۱۲]

از این روایات مشخص می‌شود که فاطمه (سلام الله علیها) بر عایشه افضلیت دارد… رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم می‌دانست پس از او دخترش در دنیا عمر زیادی ندارد و الا می‌فرمود تمام دینتان را از فاطمه بگیرید.

 

حضرت فاطمه سلام الله علیها برتر از خلفای اربعه

_ سفیری(ت ٩٥٦هـ)، مناوی ( ت ۱۰۳۱ هـ)، قاضی احمد نکری (ت ق ١٢هـ)، صنعانی (ت ١١٨٢هـ) از قول علم الدین عراقی می نویسند:

أن علم الدين العراقي قال: ‌إن ‌فاطمة ‌وأخاها ‌إبراهيم ‌أفضل ‌من ‌الخلفاء الأربعة باتفاق[۱۳]

علم الدین عراقی گوید فاطمه و برادرش ابراهیم به اتفاق علما از خلفای چهارگانه برترند.

شهاب الدین آلوسی(ت ١٢٧٠هـ) می نویسد:  

هي من بعض الحيثيات كحيثية البضعية أفضل ‌من ‌كل ‌من ‌الخلفاء ‌الأربعة رضي الله تعالى عنهم أجمعين[۱۴]

برخی حیثیات فاطمه(سلام الله علیها) به تنهائی برتر است؛ مانند: حیثیت بضعیت( کلام نبوی که فرمود فاطمه پاره تن من است) که حتی از همه خلفاء اربعه نیز افضل است.

 

حضرت فاطمه سلام الله علیها برتر از ابوبکر و عمر

_ مناوی از قول سهیلی می نویسد:

(فاطمة) ابنته (بضعة) بفتح أوله وحكى ضمه وكسره وسكون المعجمة والأشهر الفتح أي جزء (مني) كقطعة لحم مني (فمن أغضبها) بفعل لا يرضيها فقد (أغضبني) استدل به السهيلي على أن من سها كفر لأنه يغضبه وأنها ‌أفضل ‌من ‌الشيخين[۱۵]

سهیلی (به حدیث فاطمه پاره تن من است) استدلال کرده بر اینکه اگر کسی به ایشان دشنام دهد، کافر است چون پیامبر را غضب‌ناک کرده است. و همانا او ( حضرت فاطمه سلام الله علیها) افضل و برتر از ابوبکر و عمر است

_ صنعانی(ت ١١٨٢هـ) همین مطلب را با این عبارت بیان می کند که:

استدل به السهيلي على أن من سبها كفر؛ لأنها بضعته لأنها أفضل حتى من الشيخين[۱۶]

سهیلی به این حدیث استدلال کرده بر اینکه هر که او (حضرت فاطمه سلام الله علیها) را دشنام دهد کافر است به خاطر اینکه او پاره تن رسول خداست، به خاطر اینکه ایشان افضل است حتی از ابوبکر و عمر

_ علی بن احمد العزیزی (ت ۱۰۷۰هـ) می نویسد:

قال العلقمي أي نساء زمانها وقدمنا أن أفضل النساء فاطمة بل قدمنا أنها أفضل الصحابة ‌حتى ‌من ‌الشيخين[۱۷]

علقمی گفته: گفتيم كه همانا افضل و برترين زنان فاطمه (سلام الله علیها) است بلکه گفتیم ایشان برتر از صحابه حتی ابوبکر و عمر می باشد.

 

نتیجه گیری

بسیاری از علمای اهل سنت نتوانسته اند از کنار مقامات و فضائل بی شمار حضرت فاطمه سلام الله علیها به راحتی گذر کنند. برخی کتاب مستقل، برخی بابی در کتاب خود و برخی حتی چند روایت در فضیلت و منقبت ایشان نقل کرده اند. همه این مطالب در نهایت باعث شد برخی از این علما حداقل انصاف را رعایت کرده، به این مطلب معترف شوند که حضرت فاطمه سلام الله علیها برترین زنان و افراد، برتر از همسران پیامبر حتی عایشه که جایگاه خاصی برای او قائل هستند و حتی برتر از ابوبکر و عمر که اکثریت اهل سنت آنها را بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله برترین امت می دانند، دانسته و معرفی کنند.

جایگاهی که برای حضرت فاطمه سلام الله علیها از طریق بیانات نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده به جای خود، مناقبی كه از طریق اهل سنت نقل شده هر انسان منصفی را بر آن می دارد معترف شود که حضرت فاطمه سلام الله علیها قابل قیاس با هیچ یک از افرادی که اهل سنت آنها را محترم و دارای جایگاه می دانند، نمی باشد. و به بیان آلوسی، علم بزرگ اهل سنت: ستاره ثریا کجاست که دست مقابله به آن برسد

 

پی‌نوشت

[۱] این کتاب به اشتباه به مناوی نسبت داده شده است. فهرست نویسانی مانند کحاله، بابانی بغدادی آورده اند که این کتاب اثر واعظ قلقشندی است

معجم المؤلفين، کحاله، ۹ / ۱۷۷؛ إيضاح المكنون في الذيل على كشف الظنون، بابانی بغدادی، ۳ / ۱۹؛ هدية العارفين، اسماعیل پاشا بغدادی، ۲ / ۲۷۴

[۲] سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، صالحی شامی، ۱۰ / ۳۲۸

[۳] المجالس الوعظية في شرح أحاديث خير البرية(شرح البخاري)، سفیری، ۱ / ۱۶۴؛ جامع العلوم في اصطلاحات الفنون(دستور العلماء)، ۱ / ۱۲

[۴] فتاوى الرملي، ۴ / ۳۳۳

[۵] البحر المحيط في التفسير، ۳ / ۱۴۷

[۶] روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ۲ / ۱۴۹

[۷] سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، صالحی شامی، ۱۰ / ۳۲۷

[۸] سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، صالحی شامی، ۱۰ / ۳۲۶

[۹] غاية السول في خصائص الرسول، ابن ملقن، ص ۲۳۳؛ أسنى المطالب في شرح روض الطالب، سنیکی، ۳ / ۱۰۳؛ جمع الوسائل في شرح الشمائل، قاری، ۱ / ۲۲۰

[۱۰] فتح الباري، ابن حجر عسقلانی، ۷ / ۱۳۹؛ إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري، قسطلانی، ۶ / ۱۴۱؛ اتحاف السائل، قلقشندی، ص ۹۷

[۱۱] فيض القدير شرح الجامع الصغير، مناوی، ۴ / ۴۲۱

[۱۲] روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ۲ / ۱۵۰

[۱۳] المجالس الوعظية في شرح أحاديث خير البرية(شرح البخاري)، سفیری، ۱ / ۱۶۴؛ فيض القدير، مناوی، ۴ / ۴۲۲؛ جامع العلوم في اصطلاحات الفنون(دستور العلماء)، ۱ / ۱۲؛ التنوير شرح الجامع الصغير، صنعانی، ۷ / ۴۶۹

[۱۴] روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ۱۱ / ۱۸۵

[۱۵] فيض القدير، مناوی، ۴ / ۴۲۱

[۱۶] التنوير شرح الجامع الصغير، صنعانی، ۷ / ۴۶۷

[۱۷] السراج المنير شرح الجامع الصغير في حديث البشير النذير، عزیزی، ۲ / ۲۱۵

 

منابع

_ آلوسی، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الألوسي (ت ١٢٧٠هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، المحقق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة الأولى، ١٤١٥ هـ

_ ابوحیان اندلسی، أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي (ت ٧٤٥هـ)، البحر المحيط في التفسير، المحقق: صدقي محمد جميل، دار الفكر – بيروت، الطبعة ١٤٢٠ هـ

_ ابن حجر عسقلانی، أحمد بن علي بن حجر العسقلاني (٧٧٣ – ٨٥٢ هـ)، فتح الباري بشرح صحيح البخاري، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز، دار المعرفة – بيروت، ١٣٧٩

_ ابن ملقن، سراج الدين أبو حفص عمر بن علي بن أحمد الشافعي المصري (ت ٨٠٤هـ)، غاية السول في خصائص الرسول صلى الله عليه وسلم، المحقق: عبد الله بحر الدين عبد الله، دار البشائر الإسلامية – بيروت

_ بابانی بغدادی، إسماعيل بن محمد أمين بن مير سليم الباباني البغدادي (ت ١٣٩٩ هـ)، إيضاح المكنون في الذيل على كشف الظنون، عنى بتصحيحه وطبعه على نسخة المؤلف: محمد شرف الدين بالتقايا رئيس أمور الدين، والمعلم رفعت بيلكه الكليسى، تصوير: مؤسسة التاريخ العربي – دار إحياء التراث العربي بيروت [وألحقوا بالمطبوع تصويرا: كشف الظنون جـ ١ – ٢ وإيضاح المكنون جـ ٣ – ٤ وهداية العارفين جـ ٥ – ٦]

_ بغدادی، إسماعيل باشا البغدادي (ت ١٣٩٩ هـ)، هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين، طبع بعناية وكالة المعارف الجليلة في مطبعتها البهية استانبول ١٩٥١

_ رملی، شهاب الدين أحمد بن حمزة الأنصاري الرملي الشافعي (ت ٩٥٧هـ)، فتاوى الرملي، جمعها: ابنه، شمس الدين محمد بن أبي العباس أحمد بن حمزة شهاب الدين الرملي (ت ١٠٠٤هـ)، المكتبة الإسلامية

_ سفیری، شمس الدين محمد بن عمر بن أحمد السفيري الشافعي (ت ٩٥٦هـ)، المجالس الوعظية في شرح أحاديث خير البرية صلى الله عليه وسلم من صحيح الإمام البخاري، حققه وخرج أحاديثه: أحمد فتحي عبد الرحمن، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، الطبعة الأولى، ١٤٢٥ هـ – ٢٠٠٤ م

_ سنیکی، زكريا بن محمد بن زكريا الأنصاري، زين الدين أبو يحيى السنيكي (ت ٩٢٦هـ)، أسنى المطالب في شرح روض الطالب، دار الكتاب الإسلامي، الطبعة: بدون طبعة وبدون تاريخ

_ صالحی شامی، محمد بن يوسف الصالحي الشامي (ت ٩٤٢هـ)، سبل الهدى والرشاد، في سيرة خير العباد، وذكر فضائله وأعلام نبوته وأفعاله وأحواله في المبدأ والمعاد، تحقيق وتعليق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض، دار الكتب العلمية بيروت – لبنان، الطبعة الأولى، ١٤١٤ هـ – ١٩٩٣ م

_ صنعانی، محمد بن إسماعيل بن صلاح بن محمد الحسني، الكحلاني ثم الصنعاني، أبو إبراهيم، عز الدين، المعروف كأسلافه بالأمير (ت ١١٨٢هـ)، التَّنويرُ شَرْحُ الجَامِع الصَّغِيرِ، المحقق: د. محمَّد إسحاق محمَّد إبراهيم، مكتبة دار السلام، الرياض، الطبعة الأولى، ١٤٣٢ هـ – ٢٠١١ م

_ عزیزی، الشيخ علي بن الشيخ أحمد بن الشيخ نور الدين بن محمد بن الشيخ إبراهيم الشهير بالعزيزي السراج المنير شرح الجامع الصغير في حديث البشير النذير، أعده للشاملة: فريق رابطة النساخ برعاية (مركز النخب العلمية)، ترقيم الكتاب موافق للمطبوع، تاريخ النشر بالشاملة: ٢٤ شعبان ١٤٣٨

_ قاری، علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى : ١٠١٤هـ)، جمع الوسائل في شرح الشمائل، المطبعة الشرفية – مصر ، طبع على نفقة مصطفى البابي الحلبي وإخوته

_ قسطلانی، أحمد بن محمد بن أبى بكر بن عبد الملك القسطلاني القتيبي المصري، أبو العباس، شهاب الدين (ت ٩٢٣هـ)، إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري، المطبعة الكبرى الأميرية، مصر، الطبعة السابعة، ١٣٢٣ هـ

_ کحاله، عمر رضا كحالة(ت ١۴۰۸هـ)،  معجم المؤلفين، مكتبة المثنى – بيروت، دار إحياء التراث العربي، بيروت

_ مناوی، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (ت ١٠٣١هـ)، اتحاف السائل بما لفاطمة من المناقب والفضائل، دراسة وتحقيق وتعليق: عبد اللطيف عاشور، مكتبة القرآن للطبع والنشر والتوزيع، القاهرة ( این آدرس بر اساس نرم افزار شامله است ولی بیان کردیم که این کتاب برای قلقشندی می باشد)

_ مناوی، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (ت ١٠٣١هـ)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، المكتبة التجارية الكبرى – مصر

الطبعة الأولى، ١٣٥٦

_ نکری، القاضي عبد النبي بن عبد الرسول الأحمد نكري (ت ق ١٢هـ)، دستور العلماء = جامع العلوم في اصطلاحات الفنون، عرب عباراته الفارسية: حسن هاني فحص، دار الكتب العلمية – لبنان / بيروت، الطبعة الأولى، ١٤٢١هـ – ٢٠٠٠م

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اعتراف برخی علمای اهل سنت به افضلیت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر شیخین و عایشه