صاحب عبقات الأنوار در بخش حدیث مدینة العلم ، ص ۱ تا ۵۰ به نکته قابل توجهی اشاره میکند که ما به قسمتی از آن اشاره میکنیم:
۱.
مرحوم سید در صفحه ۱۵ مینویسد: ابنتیمیه در منهاج السنة جلد ۷ صفحه ۳۷۵ حدیث موضوع لو کنت متخذا من اهل الأرض خلیلا لاتّخذت ابا بکر خلیلا را بزعم بودن ان از حدیث ابن مسعود و أبی سعید و ابن عباس و ابن الزبیر که صرف چار نفر میباشند نزد اهل علم بالحدیث متواتر دانسته چنانچه بعد ذکر خبر مذکور گفته «و هذا الحدیث مستفیض بل متواتر عند اهل العلم بالحدیث فانه قد اخرج فی الصّحاح من وجوه متعددة من حدیث ابن مسعود و أبی سعید و ابن عباس و ابن الزّبیر»
پس ابنتیمیه با نقل چهار صحابی حدیث را متواتر میداند.
۲.
مرحوم سید در صفحه ۱۶ مینویسد: شاهصاحب در همین کتاب تحفه (۲۶۴ الف – ۲۶۴ ب) بجواب طعن دوم از مطاعن عثمان بعد ذکر قصه موضوعه فرمودن جناب امیر المؤمنین علیه السلام بعد قتل عثمان «انّما مثلی و مثل عثمان کمثل (انوار) ثلثة» گفته «و این قصه در شهرت و تواتر بحدی رسیده که در کتب فریقین مذکور و (مسطورست) جای انکار نیست» انتهی ازین عبارت کاذبه بکمال وضوح ظاهرست که مذکور و مسطور شدن چیزی در کتب فریقین مرتبه رفیعه شهرت و تواترست.
اینکه چیزی در کتب فریقین بیاید این را دهلوی شهرت بلکه تواتر نام گذاری میکند.
۳.
مرحوم سید در صفحه ۳۳ مینویسد: هر چند دلائل خاصه و عامه عصمت جناب امام رضا علیه السلام افزون از حد حصر و شمارست لیکن درینجا بعض حجج خاصه از کتب عامه باید شنید محمد بن محمود الحافظی البخاری المعروف بخواجه پارسا در فصل الخطاب {ص ۴۳۳} در ذکر آن جناب آورده «و عن موسی الکاظم رضی اللّه عنه انّه قال رایت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم فی المنام و امیرالمؤمنین رضی اللّه عنه معه فقال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم علی ابنک ینظر بنور اللّه عزّ و جلّ و ینطق {بحکمة} یصیب و لا یخطی و یعلم و لا یجهل و قد ملی حکما و علما و فی هذه الرؤیا العمامة سلطان اللّه عز و جل و العصا قوة اللّه سبحانه»…
صاحب عبقات در ادامه، این روایت را از کتب دیگر از علمای اهل سنت نقل میکند که بیان کننده عصمت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام میباشد.