امام حسین علیه السلام قبل از شهادت، سفارش‌های لازم را به زینب (سلام الله علیها )  کرده و پرستاری نهضت را به ایشان واگذار کرد، او را به صبر و بردباری امر و با قلبی محکم و بی‌هراس از آینده نهضت، به سوی میدان حرکت داد. زینب علیه‌السلام پرچم پرافتخار امام زمانش، حسین علیه‌السلام را بر دوش گرفت و مانع افتادن پرچم الهی بر زمین شد و با اقتدار و شهامتی که تاریخ نظیرش را ندیده، در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد. ابن زیاد که آن همه بی اعتنایی را از یک زن رنج کشیده و ماتم زده می‌بیند،…
پنج شنبه, 25 ارديبهشت 1393 ساعت 13:39
چکیده :  ارجوزه قصيده‌اى است بر وزن رجز كه از قديمترين اوزان شعر عربى است. ارجوزهى مرحوم آيت الله العظمى خويى از نوع رجز سالم مسدّس همانند الفيّهى ابنمالك در نحو است كه در 166 بيت به بيان فضايل اميرالمؤمنين على عله السلام  پرداخته است. شرح اين ارجوزه نيز در كتابى 3 جلدى با عنوان {على امام البرره} منتشر شده است. برترى پيامبر بر ساير پيامبران، برترى قرآن بر كتب آسمانى، خاتميّت پيامبر، حديث يوم الانذار، اشاره به آيات و روايات فضايل اميرالمؤمنين، برخى فضايل حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين از جمله موضوعاتى است كه در اين ارجوزه…
چهارشنبه, 24 ارديبهشت 1393 ساعت 12:30
از جمله مهمترین اعتقادات امامیه این است که امامت بسان نبوت منصبی الهی است و خداوند، این مقام را نیز مانند نبوت، برای افراد مشخص جعل می کند[1]  او مالك خلق است و بر آنها ولایت دارد و لذا می‌تواند این ولایت را به هر کسی که بخواهد، تملیك نماید.[2]  یکی از شبهات مطروحه در این باره این است که اگر خلافت و امامت یك وظیفه الهى و انتصابى است؛ به چه علت وقتی مسلمانان پس از مرگ خلیفه سوم، به در خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام رفتند تا با آن حضرت بیعت کنند، امام فرمودند: (دَعُونِی وَالْتَمِسُوا غَیرِی)؛ (مرا…
سه شنبه, 16 ارديبهشت 1393 ساعت 12:30
در سده اول هجرى صنعت كاغذ در انحصار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز كه كاغذ مى ساختند به روش رومیان و بنا بر مسیحیت نشان «اب و ابن و روح» بر آن مى زدند، «عبد الملك اموى» مرد زیركى بود، كاغذى از این گونه را دید و در مارك آن دقیق شد و فرمان داد آن را براى او به عربى ترجمه كنند، و چون معناى آن را دریافت خشمگین شد كه چرا در مصر كه كشورى اسلامى است باید مصنوعات چنین نشانى داشته باشد،بى درنگ به فرماندار مصر نوشت كه از آن پس بر كاغذها شعار توحید-شهد الله…
شنبه, 13 ارديبهشت 1393 ساعت 10:00
چکیده :                روزی هشام بن عبدالملك ، پدرم امام محمّد باقر علیه السلام را نزد خود احضار كرد. و چون حضرت به مجلس هشام وارد شد، پس از مذاكراتی در مسائل مختلف ، هشام ما را به همراه چند ماءمور مرخّص ‍ كرد. از مجلس هشام بن عبدالملك خارج و راهی منزل شدیم ، در بین راه به میدان شهر برخوردیم كه عدّه بسیاری در آن میدان تجمّع كرده بودند، پدرم از مامورین هشام - كه همراه ما بودند - سؤ ال نمود: این ها چه كسانی هستند؟ و برای چه این جا…
یکشنبه, 07 ارديبهشت 1393 ساعت 10:00
چکیده : اوعبیده گوید: من همراه امام باقر علیه السلام بودم ، به هنگام سوار شدن به كجاوه اول من سوار مى شدم و سپس او. وقتى بر روى مركب قرار مى گرفتیم حضرت به من سلام مى كرد و همانند مردى كه رفیقش را به تازگى ندیده باشد احوالپرسى مى كرد و دست مى داد، و هنگام پیاده شدن پیش از من پیاده مى شد و وقتى از كجاوه پیاده مى شدیم سلام مى كرد مانند كسى كه رفیقش را به تازگى ندیده باشد احوالپرسى مى كرد.   متن مقاله : امام باقر علیه السلام عالمى كه از علم…
پنج شنبه, 04 ارديبهشت 1393 ساعت 11:00
بردباری : اول:- قال (علیه السلام) ما شیب شى‏ء بشى‏ء احسن من حلم بعلم 1 حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: آمیخته نشد هیچ چیزى به چیزى كه بهتر باشد از آمیختن حلم به علم. حلم نگاهداشتن نفس است از هیجان غضب، به آنكه قوه غضبیه او را به آسانى حركت ندهد، و بى تأنى و تثبت 2 چیزى از او سر نزند و واردات مكروهه روزگار بزودى او را مضطرب نگرداند.   كمال : دوم - «قال (علیه السلام) الكمال كل الكمال التفقه فى الدین، و الصبر على النائبة، و تقدیر المعیشة3. فرمودند:كمال و تمام كمال بصیرت پیدا…
چهارشنبه, 03 ارديبهشت 1393 ساعت 12:30
سروده‌ی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ای دخت گرامی پـیمبر/ ای سرّ رسول در تو مضمر در بـیت شـریف وحی، خاتون/ بر چرخ رفیع مَجد اختر ای شبه نبی به خلق و اوصاف/ ای نور مـجسّم مصوّر ای خادم خانه‌ی تو حوّا/ و ای حاجب درگه تو هاجر در طورِ لقا یگانه بانو/ در مُلك وجود زیب و زیور با شیر خدا علی عالی/ هم سنگر و هم پیام و همسر مانند تـو زن جهان‌ ‌ندیده ‌‌است/ غمخوار و نگاهبانِ شوهر ای عین كمال و جان بینش/ ای ‌شخص ‌شخیص…
جمعه, 01 فروردين 1393 ساعت 15:27
همواره در طول تاریخ انبیا یکی از ابزارهای شیاطین برای مانع تراشی بر سر راه انبیای الهی تحریف و کتمان است. ابتدا عملیات انحراف با کتمان حقیقت شروع می شود، سپس نوبت به تلبس و تحریف می رسد. این مثلث سه ضلعی کتمان، تلبس و تحریف در همیشه تاریخ، مثلث قدرت شیطان است. شیاطین در گام اول تا آخرین حد توان خود به کتمان حق روی می آورند و سپس برای قسمت هایی از حق، که نتوانسته اند کتمان کنند، ترفند تلبس حق به باطل و تحریف را پیش می‌کشند. اعتراض حضرت صدیقه طاهره به اهل سقیفه فریاد بلندی بود که…
دوشنبه, 26 اسفند 1392 ساعت 11:00
 اقوام مختلفی که در جای جای این کره خاکی زندگی می‌کنند دارای آداب و رسوم مخصوص به خود هستند. آداب و رسوم‌های مختلف خواستگاه‌های مختلفی دارند؛ بعضی از آداب و رسوم‌ها متاثر از شرایط آب و هوایی منطقه زندگی این اقوام می‌باشد که نوع پوشش و تنوع غذایی که در مناطق مختلف وجود دارد را می‌توان از این قبیل دانست. برخی از این آداب و رسوم متاثر از اعتقادات خاصی است که در قومیت‌های مختلف موجود است. این قسم از آداب و رسوم ها شاید از اهمیت بالاتر و حساسیت ویژه ای برخوردار باشد.   با توجه به این مهم که…
جمعه, 16 اسفند 1392 ساعت 10:00
از نظر قرآن امامت، نبوت و ولایت در سنین کودکى نه تنها امرى ممکن است بلکه از وقوع آن نیز خبر داده است. الف. خداوند متعال خطاب به حضرت یحیى مى فرماید: «اى یحیى! تو کتاب آسمانى ما را به قوت فراگیر وبه او در کودکى مقام نبوت دادیم.»( سوره مریم، آیه 12) فخر رازى درباره حکمى که خداوند به حضرت یحیى (علیه السلام) داد مى گوید: «مراد از حکم در آیه شریفه، همان نبوت است؛ زیرا خداوند متعال عقل او را در کودکى محکم و کامل کرد و به او وحى فرستاد، چرا که خداوند ضرت یحیى و عیسى…
چهارشنبه, 14 اسفند 1392 ساعت 12:00
تحریفات در نقاط حساس تاریخی که در مسائل کلانی تاثیر گذار است بسیار بسیار زیاد در کتاب ها واقع شده است اما ... به طور معمول هر انسان یک بار بیشتر نمی میرد و نمی توان کسی را یک بار بیشتر کشت. اما این قاعده تنها مربوط به جان آدمیان است در مورد کشتنِ حق؛ می‌توان حق و حقیقت را بارها و بارها کشت و به خاک و خون کشید. شیطان هر چند از کشته شدن انبیاء و اوصیاء و هدایت گران بشریت خوشحال می‌شود ولی او سلاحی مکارانه برای کشتن ایشان دارد. سلاح او از سنخ شمشیر و تیر…
یکشنبه, 11 اسفند 1392 ساعت 09:00
سکوت حضرت علی‌(علیه‌السّلام) پس از رحلت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌ وآله، به چه معناست؟ آیا ایشان از مطالبه حقّ خلافتِ خویش، صرفنظر کردند و آن را به دستگاه حاکم واگذار کردند؟ جواب: از جمله تحلیل‌های انحرافی مطرح شده درباره مواضع سیاسی و اجتماعی حضرت علی‌ (علیه‌السّلام) پس از رحلت پیامبر صلّی‌الله‌علیه ‌وآله، تفسیرهایی غیر علمی از برخی عملکردهای ایشان می‌باشد که از آن‌ها به «سکوت» تعبیر می‌شود. نخستین هدف القاکنندگان شبهه «سکوت» این است که مواضع حضرت امیرالمؤمنین‌(علیه‌السّلام) را به واگذاری حقّ خلافت و دست شستن از اقامه آن تفسیر کنند(!؟) به گونه‌ای که مخاطب تصوّر نماید که آن حضرت‌(علیه‌السّلام) نه تنها در…
جمعه, 09 اسفند 1392 ساعت 12:00
بین واژه امامت و خلافت در اصطلاح و استعمال تفاوتى وجود ندارد چنان که مفسر محقق مرحوم طبرسى مى نویسد: «الخلیفة و الامام واحدٌ فى الاستعمال الاّ انّ بینهما فرقاً فالخلیفة من استخلف فى الأمر مکان من کان قبله... و الامام مأخوذ من التقدم...»[1]؛به عبارت دیگر اختلاف در مفهوم لغوى است چرا که خلیفه به معناى کسى است که جانشین دیگرى شده و امام کسى است که بر دیگران تقدم دارد.  آن چه یادآورى آن در این جا لازم است برداشت متفاوت مذاهب اسلامى از امامت و خلافت است. اهل سنت خلافت را زعامت و رهبرى جامعه اسلامى مى دانند،…
دوشنبه, 28 بهمن 1392 ساعت 11:30
  امام حسن عسکری علیه السلام یازدهمین امام از دوازده امام معصوم شیعه است. همان ائمه‌ای که رسول الله مکررا درباره ایشان فرمود: «ان بعدی اثنی عشرا امیرا کلهم من قریش»؛ به درستی‌که بعد از من دوازده امیر (صاحب امر) خواهد بود که تمامی ایشان از قریش هستند و سپس فرمودند مادامی که از این دوازده صاحب امر پیروی کنید اسلام عزیز خواهد بود. هیچ کدام از فرقه‌ها و مکاتبی که درون اسلام به وجود آمده‌اند نتوانسته‌اند برای این روایت متواتری که مخالفین شیعه نقل نموده اند مصداق صحیحی بیابند این تنها شیعه است که با اطاعت از نبی مکرم…
یکشنبه, 20 بهمن 1392 ساعت 12:30
اشاره: آنچه در پي مي‌آيد، بخشهايي از كتاب شريف «سنن‌النبي» است كه مرحوم علامه در نجف‌اشرف و به هنگام تحصيل اخلاق و عرفان، تهيه كرده و سالها بعد ترجمه شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در زير با حذف اسناد بخشهايي از آن را مي‌خوانيم: 1. از اميرمؤمنان(علیه السلام)، ابن عباس، ابوهريره، جابر بن سمره و هند بن ابى هاله روايت كرده‏اند كه: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در چشم هر بيننده‏اى، بزرگ و موقّر مى‏نمود، در دلها جاگرفته و عزيز بود، صورتش مانند ماه شب چهاردهم مى‏درخشيد، رنگ چهره‏اش سفيد مايل به سرخى بود، نه لاغر…
یکشنبه, 29 دی 1392 ساعت 11:00
پیامبر همان شخصی است که در قیامت به سجده او درهای بهشت باز خواهد شد و و صی او بهشت و جهنم را تقسیم خواهد کرد و فاطمه دختر او شیعیان پدرش و محبین وصیش را به سمت بهشت شفاعت خواهد نمود. خداوند متعال، بالاترین و مقدس‌ترین مخلوق خویش را کریمانه در اختیار بشریت قرار داد. کسی را که در میان تمام مخلوقات، ممتاز می‌باشد و از همه انبیا برتر است و در یک کلام اشرف انبیاء کرام می‌باشد. بی شک وجود پیامبر، در این عالم خاکی همان رحت الهی حضرت حق در این عالم سفلی است. بی شک اگر…
یکشنبه, 29 دی 1392 ساعت 10:19
خداوند متعال که قادر مطلق است و بر هر چیزی توانا می باشد ،اراده فرموده است که در این دنیا امورات به واسطه اسبابی که خلق نموده است جاری شود . از این رو است که تشنگی انسان ها به وسیله اب برطرف می شود ؛چرا که خداوند آب را و سبب رفع عطش قرار داده است همانطور که آتش را سبب گرما و سوزاندن قرار داده است . خداوند متعال از  هدایت بشر عاجز نیست اما اراده فرموده است که  هدایت به واسطه رسولان و حجج الهی واقع شود .انبیاء الهی نیز نمی توانستند بر تبلیغ دین خداوند پیروز…
سه شنبه, 24 دی 1392 ساعت 12:00
قالَ الاْمامُ الْعَسْكَرى(عليه السلام) : 1- پرهيز از جدال و شوخى : «لا تُمارِ فَيَذْهَبَ بَهاؤُكَ وَ لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَأَ عَلَيْكَ.»: جدال مكن كه ارزشت مىرود و شوخى مكن كه بر تو دلير شوند. (تحف العقول ص 486) 2- تواضع در نشستن : «مَنْ رَضِىَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الَْمجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللّهُ وَ مَلائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتّى يَقُومَ.»: هر كه به پايين نشستن در مجلس خشنود باشد، پيوسته خدا و فرشته ها بر او رحمت فرستند تا برخيزد. 3- هلاكت در رياست و افشاگرى : «دَعْ مَنْ ذَهَبَ يَمينًا وَ شِمالاً، فَإِنَّ الرّاعِىَ يَجْمَعُ غَنَمَهُ جَمْعَها بِأَهْوَنِ سَعْى وَ إِيّاكَ…
پنج شنبه, 19 دی 1392 ساعت 11:00
1.  الصبر علي الدنيا؛ به علي عليه السلام امر فرمود تا در سختي دنيا صبور باشد. دنيا حامل مشكلات و مصائبی برای امام مؤمنان عليه السلام بود و مقدرات سخت و شكننده و حوادث سهمگينی براي وی آماده كرده بود. 2. و بحفظ فاطمه؛ يعنی پيامبر صلی الله عليه و آله علی عليه السلام را به حفظ و نگهداری فاطمه سلام الله عليها امر كرد و گويا با چشمانِ غيب‌بينِ خود ملاحظه میكرد كه چه فاجعه‌ای روی خواهد داد و مشاهده میكرد بيت فاطمه را هتك میكنند و انواع اذيت‌ها، آزارها و ضرب و شتم‌ها را در مورد او اعمال می نمايند؛ از اين رو او…
سه شنبه, 10 دی 1392 ساعت 19:58