منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) تا چه اندازه‌ اهمّیّت دارد و چگونه به دست می‌آید؟ «حب»؛ یعنی، رغبت و میل انسان به چیزی. اگر این میل باطنی و رغبت دل به چیزی شدید و قوی شود، آن را عشق می‌نامند.[۱] جایگاه حبّ اهل بیت  (علیهم السّلام) را باید از قرآن و روایات اخذ کرد. در اهمّیّت و جایگاه محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) معرّفی کرده است:«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏»[۲]، «{ای پیامبر!} بگو از شما هیچ پاداشی درخواست نمی‌کنم، جز آن‌که…
دوشنبه, 07 فروردين 1396 ساعت 06:55
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
تفاوت پیامبر با امام در چه مواردی است؟ «شأن نبی» آن است که راه را بر مردم آشکار کند؛ امّا امام، مردم را راهبری می‌کند و به پیمودن راه وا می‌دارد. براین اساس مقام امامت از نبوّت بالاتر است و به همین دلیل، ابراهیم خلیل، مدّت‌ها پس از آن‌که به پیامبری رسید و پس از پیروزی در امتحان‌های متعدّد، به مقام امامت نایل آمد.[۱] برتری مقام امامت از مقام نبوّت، به معنای آن نیست که شخص «امام»، از شخص «نبی» برتر و بالاتر است؛ زیرا بسیاری از پیامبران –از جمله پیامبر اکرم- علاوه بر مقام «نبوّت»، دارای مقام «امامت» نیز بوده‌اند.…
شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 08:25
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری است. این قسم بر گونه‌ی پیشین برتری دارد امّا نسبت به گونه‌ی سوم در رتبه‌ی فروتری قرار دارد. ۳ – سیاست…
سه شنبه, 03 اسفند 1395 ساعت 08:51
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون امام شناسی امامت چه ضرورتی دارد؟ دیدگاه شیعه و سنّی در این باره چیست؟   یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری…
شنبه, 30 بهمن 1395 ساعت 08:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: در حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است كه "هر كس به اندازه بال مگسی بر امام حسین علیه السلام اشك بریزد خدا گناهان گذشته و آینده او را می بخشد" ، حال سند این حدیث صحیح می باشد؟ پس خداوند می فرماید من ازحق الناس نمی گذرم پس چه طوری این دو باهم جمع می شود؟   پاسخ: در احادیث معصومین ـ علیهم السلام ـ كه در كتب روایی جمع آوری شده اند به عزاداری و اشك ریختن برای سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ اهمیت بسیار بالایی داده شده است…
دوشنبه, 25 بهمن 1395 ساعت 09:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: آیا خداوند كسی را كه به كربلا رفته در آتش نمی اندازد؟ امام رضا ـ علیه السّلام ـ می فرمایند هر كس خواهرم را در قم با معرفت زیارت كند بهشت بر او واجب می شود لطفاً معرفت در زیارت را برایم شرح دهید؟   پاسخ: بدون تردید زیارت امام حسین ـ علیه السّلام ـ آثار و بركات فراوان دارد یكی از آن ها این است كه سبب آمرزش گناه انسان می شود. در روایتی در خصوص فضیلت زیارت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و زائران آن حضرت چنین آمده است: معاویة بن وهب گوید: به حضور امام…
یکشنبه, 24 بهمن 1395 ساعت 10:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: در روایات آمده است كه زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بخشیدن گناهان گذشته و آینده می‌‌گردد، آیا تشّرف به آن بارگاه ملكوتی موجب بخشیده شدن گناهان كبیره هم می‌‌شود؟ در حالی كه اكثر گناهان كبیره عالما و عامدا است؟   پاسخ: در پاسخ لازم است به نكاتی اشاره نماییم: 1. بدون تردید، زیارت امام حسین(علیه السلام) آثار و بركات فراوانِ دارد، كه یكی از آن ها این است كه سبب آمرزش گناه انسان می‌‌شود در این رابطه، اولا باید اشاره شود(به خاطر نكته ای كه در پرسش است) عملی را كه انسان بر خلاف دستور و…
شنبه, 23 بهمن 1395 ساعت 13:02
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: شیعه معتقد است كه ثواب زیارت كربلا (حسین بن علی علیه السلام) از ثواب زیارت بیت الله الحرام بیشتر است، چگونه میتوان این عقیده را پذیرفت؟   پاسخ: از نظر شیعه زیارت بیت الله الحرام دارای اهمیت است اما این گونه نیست، كه بالاترین ثواب ها مربوط به این عمل باشد. در كتاب های اهل سنت نیز به نقل از رسول الله -صلی الله علیه وآاله - آمده است كه:«هر كس صد بار صبح و صدربار شب تسبیح خدا گوید مانند كسی است كه صد حج بجا آورده است.(1) عامه در توجیه این حدیث چه میگویند؟! حدیثی كه حسن…
پنج شنبه, 21 بهمن 1395 ساعت 10:55
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: آيا وظيفه ما مداحی و تعريف از گذشتگان است و خدا اين عمل را از ما خواسته است؟ آيا ائمه و صلحا از مداحی و ذكر فضائل و مناقب خود در زيارتنامه ها خوشحال می گردند؟   پاسخ: در پاسخ اين پرسش به چند نكته اشاره ميشود: 1. برپايي مجالس به مناسبت هاي مختلف، نظير ميلادها و ايام شهادت آنها و مداحي و عزاداري و تعريف و تمجيد از آنان، از بارزترين مصادق تعظيم شعاير الهي است، و تعظيم شعاير الهي جزء وظايف ديني و الهي و معنوي همه دين باوران است. قرآن كريم درباره تعظيم شعاير الهي مي…
چهارشنبه, 20 بهمن 1395 ساعت 11:37
منتشرشده در مقالات
مقدمه آموزه های الهی گویای این است که یگانه رسالت انبیاء الهی و جانشینان آنها هدایت مردم به سوی پروردگار است . خداوند متعال به پیامبرش فرمود: «وما ارسلناک الا مبشرا ونذیرا» ; (1) «و ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده و انذار کننده .» و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «رحم الله خلفائی، فقیل یا رسول الله من خلفائک؟ قال: الذین یحیون سنتی ویعلمونها عباد الله; (2) خدا جانشینان مرا رحمت کند . سؤال کردند: یا رسول الله! جانشینان شما کیستند؟ فرمود: کسانی که روش مرا احیا می کنند و به بندگان خدا…
یکشنبه, 17 بهمن 1395 ساعت 11:00