منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری است. این قسم بر گونه‌ی پیشین برتری دارد امّا نسبت به گونه‌ی سوم در رتبه‌ی فروتری قرار دارد. ۳ – سیاست…
سه شنبه, 02 خرداد 1396 ساعت 10:51
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) تا چه اندازه‌ اهمّیّت دارد و چگونه به دست می‌آید؟ «حب»؛ یعنی، رغبت و میل انسان به چیزی. اگر این میل باطنی و رغبت دل به چیزی شدید و قوی شود، آن را عشق می‌نامند.[۱] جایگاه حبّ اهل بیت  (علیهم السّلام) را باید از قرآن و روایات اخذ کرد. در اهمّیّت و جایگاه محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) معرّفی کرده است:«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏»[۲]، «{ای پیامبر!} بگو از شما هیچ پاداشی درخواست نمی‌کنم، جز آن‌که…
شنبه, 26 فروردين 1396 ساعت 06:55
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
امامت چه نسبتی با خاتمیّت دارد، آیا با آن در تعارض نیست؟ امامت نه تنها تعارضی با خاتمیّت ندارد بلکه از لوازم شریعت خاتم می‌باشد. برای روشن شدن مسئله باید ابتدا معنای خاتمیّت، امامت و سپس شئون پیامبر و امام را مورد بررسی قرار داد:   خاتمیّت ختم نبوّت و شریعت اسلام به این معناست که پس از پیامبر اسلام، دیگری به رسالت مبعوث نخواهد شد و شریعت دیگری جایگزین شریعت اسلام نمی‌شود. قرآن مجید به صراحت پیامبر اسلام را آخرین پیامبر خوانده و فرموده است: «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ»[۱]؛ «محمّد پدر هیچ…
چهارشنبه, 16 فروردين 1396 ساعت 08:12
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
امامت از اصول اعتقادی است یا فروع عملی؟ نظر شیعه و سنّی در این باره چیست و چه نتایجی در پی دارد؟ دیدگاه شیعه در نگاه عالمان شیعه به استناد پاره‌ای از نصوص و دلایل عقلی امامت مسأله‌ای کلامی و اعتقادی است. در این نگرش فلسفه‌ی انگیزش انبیاء با فلسفه‌ی نصب و تعیین امام از سوی خداوند یکی است و آنچه موجب می‌شود که خداوند پیامبرانی را برای هدایت بشر برگزیند، نیز ایجاب می‌نماید که در دوران خاتمیّت امامانی را در راستای عهده‌داری تداوم و استمرار وظایف پیامبر نصب نماید. برخی از نتایج این دیدگاه این است که: اوّلاً، امام…
دوشنبه, 14 فروردين 1396 ساعت 08:32
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
تفاوت پیامبر با امام در چه مواردی است؟ «شأن نبی» آن است که راه را بر مردم آشکار کند؛ امّا امام، مردم را راهبری می‌کند و به پیمودن راه وا می‌دارد. براین اساس مقام امامت از نبوّت بالاتر است و به همین دلیل، ابراهیم خلیل، مدّت‌ها پس از آن‌که به پیامبری رسید و پس از پیروزی در امتحان‌های متعدّد، به مقام امامت نایل آمد.[۱] برتری مقام امامت از مقام نبوّت، به معنای آن نیست که شخص «امام»، از شخص «نبی» برتر و بالاتر است؛ زیرا بسیاری از پیامبران –از جمله پیامبر اکرم- علاوه بر مقام «نبوّت»، دارای مقام «امامت» نیز بوده‌اند.…
شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 08:25
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون امام شناسی امامت چه ضرورتی دارد؟ دیدگاه شیعه و سنّی در این باره چیست؟   یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری…
شنبه, 30 بهمن 1395 ساعت 08:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: در حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است كه "هر كس به اندازه بال مگسی بر امام حسین علیه السلام اشك بریزد خدا گناهان گذشته و آینده او را می بخشد" ، حال سند این حدیث صحیح می باشد؟ پس خداوند می فرماید من ازحق الناس نمی گذرم پس چه طوری این دو باهم جمع می شود؟   پاسخ: در احادیث معصومین ـ علیهم السلام ـ كه در كتب روایی جمع آوری شده اند به عزاداری و اشك ریختن برای سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ اهمیت بسیار بالایی داده شده است…
دوشنبه, 25 بهمن 1395 ساعت 09:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: آیا خداوند كسی را كه به كربلا رفته در آتش نمی اندازد؟ امام رضا ـ علیه السّلام ـ می فرمایند هر كس خواهرم را در قم با معرفت زیارت كند بهشت بر او واجب می شود لطفاً معرفت در زیارت را برایم شرح دهید؟   پاسخ: بدون تردید زیارت امام حسین ـ علیه السّلام ـ آثار و بركات فراوان دارد یكی از آن ها این است كه سبب آمرزش گناه انسان می شود. در روایتی در خصوص فضیلت زیارت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و زائران آن حضرت چنین آمده است: معاویة بن وهب گوید: به حضور امام…
یکشنبه, 24 بهمن 1395 ساعت 10:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: در روایات آمده است كه زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بخشیدن گناهان گذشته و آینده می‌‌گردد، آیا تشّرف به آن بارگاه ملكوتی موجب بخشیده شدن گناهان كبیره هم می‌‌شود؟ در حالی كه اكثر گناهان كبیره عالما و عامدا است؟   پاسخ: در پاسخ لازم است به نكاتی اشاره نماییم: 1. بدون تردید، زیارت امام حسین(علیه السلام) آثار و بركات فراوانِ دارد، كه یكی از آن ها این است كه سبب آمرزش گناه انسان می‌‌شود در این رابطه، اولا باید اشاره شود(به خاطر نكته ای كه در پرسش است) عملی را كه انسان بر خلاف دستور و…
شنبه, 23 بهمن 1395 ساعت 13:02
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: شیعه معتقد است كه ثواب زیارت كربلا (حسین بن علی علیه السلام) از ثواب زیارت بیت الله الحرام بیشتر است، چگونه میتوان این عقیده را پذیرفت؟   پاسخ: از نظر شیعه زیارت بیت الله الحرام دارای اهمیت است اما این گونه نیست، كه بالاترین ثواب ها مربوط به این عمل باشد. در كتاب های اهل سنت نیز به نقل از رسول الله -صلی الله علیه وآاله - آمده است كه:«هر كس صد بار صبح و صدربار شب تسبیح خدا گوید مانند كسی است كه صد حج بجا آورده است.(1) عامه در توجیه این حدیث چه میگویند؟! حدیثی كه حسن…
پنج شنبه, 21 بهمن 1395 ساعت 10:55