آيا رسول خدا (صلي الله عليه واله) در اتاق عائشه دفن شده است ؟ پاسخ اجمالي : 1 .در خصوص محل دفن پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم اختلاف نظر وجود دارد . 2 . اهل سنت بر اين عقيده است كه آن حضرت در حجره عائشه دفن گرديده است . 3 . امّا برخي از محققان شيعه بر اين اعتقاد هستند كه به شهادت اسناد معتبر از كتب اهل سنت آنچه كه قدر متيقن است اين كه آن حضرت در حجره عائشه دفن نگرديده است و در اين راستا ادلّه اي را ارائه مي كند كه در پاسخ…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:57
پاسخ : در پاسخ باید بگوییم که امام رضا ـ علیه السّلام ـ ولایتعهدی را از روی اجبار و ناخشنودی پذیرفتند، چراکه در خلال برخی از اظهارات ایشان اشاره به غم و اندوه عمیق امام دارد و نیز نمایانگر سختی و فشاری است که آن حضرت از آن رنج می برد که خود دلیل بر عدم رضایت امام از ولایتعهدی است. یاسر خادم روایت می کند که امام رضا ـ علیه السّلام ـ هنگامی که در روز جمعه از مسجد بازگشته بود و عرق و غبار بر او نشسته بود، دستهای خود را بلند کرد و گفت: پروردگارا، اگر فرج…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:56
پاسخ : صلح نامه امام مجتبى(عليه السلام) موادّ و بندهايى دارد كه هر بندى پيامى خاص دارد : مادّه اوّل: هذا ما صالح عليه الحسن بن علي بن أبي طالب معاوية بن أبي سفيان صالحه على أن يسلّم إليه ولاية أمر المسلمين، على أن يعمل فيهم بكتاب اللّه وسنّة رسوله(صلى الله عليه وآله وسلم . بحار الأنوار ج 44 ص 65، الغدير ج 11 ص 6 . يكى از شروط امام(عليه السلام) اين است كه معاويه به كتاب خدا و سنت پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)عمل كند. امام مجتبى(عليه السلام) مى دانست كه معاويه عامل به كتاب خدا و سنت…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:56
پاسخ : سيد مرتضى (از اولين متكلمان شيعه) در مورد علم امام گفته است : لازم نيست كه امام(عليه السلام) علوم غيب و هر آن چه را كه شده و خواهد شد بداند چون لازمه اين ديدگاه مطالب زير است: 1. امام با خدا در همه علوم شريك باشد ؛ 2 . علم امام غير متناهى باشد ؛ 3. و علم امام از جانب خودش باشد. هيچ كدام از لوازم فوق قابل قبول نيست چون : اوّلاً: امام در همه علوم با خدا شريك نيست ؛ ثانياً: علم امام متناهى است ؛ ثالثاً : با دلائل مختلف ثابت شده كه…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:55
پاسخ : دانشمندان مسلمان در باره اين كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم چگونه از دنيا رفت ، ديدگاه هاي گوناگوني دارند ؛ بسياري از علماي شيعه و سني معتقدند كه آن حضرت را مسموم كردند و همين سم در بدن آن حضرت اثر كرده و او را به شهادت رسانده است . حاكم نيشابوري عالم معروف اهل سنت در كتاب معتبر المستدرك علي الصحيحين مي نويسد : ثنا داود بن يزيد الأودي قال سمعت الشعبي يقول والله لقد سم رسول الله صلى الله عليه وآله وسم أبو بكر الصديق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:46
پرسش: اهل حق همة امامان را قبول دارند، ولي شما شيعيان آنان را به دليل واهي غالي مي شماريد. پاسخ: در ديدگاه شيعه، امامت يكي از اصول دين اسلام است كه ايمان و عمل هيچ كس، بدون قبول كردن اهل بيت عصمت و طهارت ـ عليهم السّلام ـ قبول نيست. چرا كه قرآن كريم اتمام دين و اكمال آن را در ساية امامت دانسته و براي همين، وقتي پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ به امر الهي، اميرالمؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ را به جانشيني و امامت مسلمين بعد از خود به مردم معرّفي نمودند، خداوند…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:46
پرسش: آيا شيعه دليل نقلي بر ردّ فرقه اسماعيليه دارد؟ پاسخ: در ابتدا تفاوت كلي بين شيعه اماميه و اسماعيليه را ذكر نموده و سپس به پاسخ سؤال مي پردازيم: علامه طباطبايي در بيان فرق ميان مذهب امامية اثناعشري و اسماعيليه گفته است: فرق كلي ميان شيعه دوازده امامي و شيعه اسماعيلي اين است كه اسماعيليه معتقدند، امام به دور هفت گردش مي كند و نبوت در حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ ختم نشده است و تغيير و تبديل در احكام شريعت، بلكه ارتفاع اصل تكليف خاصه به قول باطنيه(1) مانعي ندارد، بر خلاف شيعه دوازده…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:39
پرسش:   چرا ما «شيعيان» كه اهل بيت رسول الله(ص) را قبول داريم، به اسم و به عنوان شيعه شناخته شده ايم ولي اهل تسنن را سنّي و به عنوان اهل تسنن مي شناسند؟ پاسخ:   شيعه به معناي «پيرو» است و شيعه اولاً معتقد است كه رسول الله(ص) در مناسبتهاي متعددي جانشين خود را تعيين نمود، در اولين جلسه اي كه دعوت خود را اظهار و مردم را به اسلام فراخواند، امام و جانشين خويش را نيز معرفي و او را به مردم شناساند.  خلاصه آن ها چنين است: رسول الله(ص) تا سال سوم بعثت مخفيانه دعوت به اسلام…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:38
پرسش: چه چيز باعث شد بين شيعيان و اهل سنت اختلاف افتاد؟ پاسخ: قبل از پرداختن به اصل پاسخ نكته اي كه قابل توجه است اينست كه وجود اختلاف بين دو گروه و دو طرف حاكي از اين است. كه يا هر دو گروه باطل و ناحقند يا يكي حق و ديگري باطل، چون نمي شود كه هر دو برحق باشند و در عين حال با هم اختلاف داشته باشند. و شاهد بر اين مطلب كلام خداوند متعال است كه مي فرمايد:(در دو گروهي كه با هم روبرو شدند، عبربي است براي شما كه يك گروه در راه خدا و…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:22
پرسش: عوامل دخيل در ايجاد دو فرقه تشيع و تسنن چه كساني بودند و هدف هر يك از گروهها چه بوده است در صورتيكه هر يك از فرقه ها خود را حق مي دانند. پاسخ: فلسفه پديداري فرقه هاي مختلف: تمامي اديان در درون خود فرقه ها و شاخه ها و گرايش هاي گوناگون و بعضا متفاوتي دارند، طرح تفصيلي اين موضوع در دو دين بزرگ يهودي و مسيحي در اينجا امكان نداشته و تنها به ذكر علل پديداري فرقه هاي مختلف در اسلام اشاره مي شود؛ امّا قبل از آن تذكر دو نكته ضروري است اوّلاً اين علل گاهي…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:17
پرسش: آيا خلافت ابوبكر مورد اتفاق تمام مسلمين بود؟ پاسخ: بر اساس شواهد تاريخي معتبر در ميان صحابه و پيروان ايشان افراد زيادي بودند كه با انگيزه هاي گوناگون از بيعت با ابوبكر خودداري كردند. كه به طور اختصار از بعضي از آن ها نام برده مي شود: سعد بن عباده: وي كه از بزرگان انصار و رئيس قبيله خزرج بود با رحلت پيامبر (ص) برآن شد تا انصار اوس و خزرج را بر بيعت با خود متحد گرداند ولي آن گاه كه در اثر حسادت رقباي اوسي و خزرجي خود از دستيابي به هدف خود بازماند و خلافت را…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:15