پرسش:   نويسنده اي به اين مطلب اشاره مي كند كه عمر فاروق محبوب اهل بيت بوده چنان كه نزد پيامبر(ص) محبوب بوده است. دليل ايشان سه روايت از پيامبر اكرم(ص) درباره خليفه دوم است و به فرازهايي از سخنان اميرمؤمنان علي بن ابيطالب در نهج البلاغه اشاره مي كند.  اما روايت هايي را كه نويسنده از پيامبر اكرم(ص) نقل مي كند عبارت است از:  1- دخلت الجنة فاذا انا بالرميماء امرأة ابي طلحة... رأيت قصراً بفنائه جارية، فقلت: لمن هذا؟ فقالوا العمر بن الخطاب.  2- بينا أنانا ثم رأيتني علي قلبب عليها دلو... ثم استحالت عز با فاخذها عمر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:03
پرسش: اگر امامان را معصوم از گناه بدانيم. پس چرا نتوانسته اند فرزندان شان را صحيح تربيت نمايند و اين همه مسلمين را به تباهي و بيراهه بكشانند همانند ادعاي امامت فرزند امام صادق ـ عليه السّلام ـ يا ادعاي امامت برادر امام عسكري ـ عليه السّلام ـ ؟ پاسخ: قبل از پاسخ توجه به چند نكته لازم به نظر مي آيد: الف) در اين كه ائمه طاهرين ـ عليهم السّلام ـ داراي مقام عصمت اند هيچ ترديدي نيست و با قطع نظر از ادله قطعي ديگر، عقل هر انساني به عصمت و مصون بودن امام از خطاء و اشتباه…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:03
پرسش: تفاوت ايمان و اسلام از ديدگاه شيعه و سني در چيست؟ پاسخ: يكي از مباحث مهم كلامي كه در جاي جاي قرآن كريم، به عنوان خاستگاه اصلي بحث از اصول اسلامي و اعتقادات ديني ، از آن سخن رفته و منشأ سعادت و رستگاري و مايه ارزش اعمال آدمي قلمداد گرديده، مسئله ايمان است، موضوعي كه از ابتداي پيدايش مباحث مصطلح كلامي محور بحث متكلمان و فرقه هاي اسلامي قرار گرفته و رفته رفته به معركه آرا تبديل شده است به گونه اي كه هر فرقه و گروه دربارة ماهيت ايمان، افزايش و كاهش آن، رابطه اسلام با ايمان…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:02
پرسش: چرا مسلمانان با هم اختلاف دارند مگر آنان از دين واحد تبعيّت نمي كنند؟ پاسخ: بي گمان، يكي از دردناك ترين جريانات و واقعيات انكار ناپذير اسلام، پيدايش اختلافات و تفرقه هاست كه علي رغم منع خدا و پيامبر گرامي اسلام(1) بين جوامع و اقوام مسلمين وجود دارد. اين اختلافات و تفرقه ها، گاهي به شكل نحله هاي سياسي، فرقه هاي مذهبي، واكنش هاي اجتماعي، جنگ ها و خون ريزي هاي داخلي، بروز پيدا كرده است. رسول مكرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ و به تبع آن ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ تلاش مي كردند…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:02
پرسش: در دين مسيح امام علي (ع ) چه جايگاهي براي علما دارد؟ پاسخ: جايگاه و شايستگي امام علي(ع)، نه تنها از طرف صاحب نظران شيعه، بلكه از طرف همه فرقه ها و مذاهب اسلامي و غير اسلامي بيان شده است.     علامه محمدتقي جعفري مي گويد: «در نتيجه تحقيقات و بررسي هاي همه جانبه اي كه از آغاز ظهور اسلام تاكنون درباره شخصيت اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب(ع) - چه به وسيله مشاهده كنندگان معاصر او و چه بعدها به وسيله متفكران صاحبنظر اسلامي و ديگر ملل -صورت گرفته، اين حقيقت پذيرفته شده است كه شخصيت علي(ع) چنان كه در…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:01
سؤال فرق بین امام و خلیفه و امامت و خلافت چیست؟ مقدمه بحث امامت و خلافت در اسلام بعد از رحلت پیامبراسلام(ص) به وجود آمد و علمای شیعه و اهل سنت در این زمینه با هم اختلاف نظر دارند. از نظر شیعه، مقام امامت غیر از خلافت(جانشینی پیامبر) است و براساس اندیشه شیعه و سنت تفاوتهای بین این دو وجود دارد که بعداً به آن اشاره خواهد شد؛ ولی از نظر اهل تسنن، مقام امامت چیزی جز منصب خلافت نیست. ابن خلدون در این رابطه می گوید: خلافت؛ در حقیقت جانشینی از صاحب شریعت در حفظ دین و سیاست دنیا…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:01
پرسش: معنا، شرايط و اقسام نسخ در قرآن چيست؟ پاسخ: در اصل سوال مورد نظر دو سؤال است كه به طور جداگانه بدان پرداخته مي شود: سوال اول : معنا، شرايط و اقسام نسخ كدام است؟ الف) نسخ در اصطلاح ديني، با الهام از معناي لغوي آن، عبارت است از برداشته شدن حكمي از احكامِ ثابتِ ديني، در اثر سپري شدن وقت و مدت آن، يعني برداشتن حكم سابق كه بر حسب ظاهر، اقتضاي دوام داشته، به وسيله تشريع حكم لاحق (بَعدي) به گونه اي كه جايگزين آن گردد و امكان جمع ميان هر دو نباشد. ب) البته اگر حكمي…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 11:00
پاسخ: مقام امامت بالاتر از نبوت است زيرا اولاً: نبوّت، اخذ وحى است و رسالت بيان تبليغ آن. در حالى كه امامت و زعامت و سرپرستى همه جانبه جامعه در پرتو اصول و تعاليم الهى مى باشد، شكى نيست كه هر يك از مقامات در گرو يك رشته لياقت ها و شايستگى ها است و «عطاياى» الهى به اندازه صلاحيت ها است و اگر تحمل نبوّت و رسالت در گرو شرايط است، تحمل امامت در گرو شرايط شديدترى مى باشد; زيرا انسان آسمانى در مقام نخست موظف به اخذ و بيان اصول و احكام است در حالى كه در مقام…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:59
پرسش: حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ شيعه بود يا سنّي براي من اثبات كنيد كه شيعه بود؟ پاسخ: شيعه در لغت به معني پيرو است و در اصطلاح به كساني گفته مي شود كه به امامت و خلافت بلافصل علي ـ عليه السّلام ـ معتقدند و بر اين عقيده اند كه امامت او از طريق نص ثابت شده است و امامت حق او و فرزندان او است.(1) در مقابل اين ديدگاه اهل سنت قرار دارد، آنها باور دارند كه دربارة امامت و خلافت نصّي از كتاب و سنت وارد نشده و تعيين خليفه و پيشواي مسلمانان…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:59
پرسش: در رابطه با وحدت بين شيعه و سني چه رواياتي داريم و اين وحدت تا چه حدّي بايد باشد؟ پاسخ: در پاسخ به سؤال فوق، ابتدا اشاره اي گذرا به پيشينه و اهميت مسئله وحدت در زمان پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امير المؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ مي كنيم، و سپس به رواياتي كه از آن دو بزگوار ـ عليهما السّلام ـ نقل شده است، مي پردازيم، و در پايان نيز بياناتي از امام راحل ـ رحمة الله عليه ـ و مقام معظم رهبري در اين باره ذكر مي كنيم: 1. ايجاد…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:58
آيا رسول خدا (صلي الله عليه واله) در اتاق عائشه دفن شده است ؟ پاسخ اجمالي : 1 .در خصوص محل دفن پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم اختلاف نظر وجود دارد . 2 . اهل سنت بر اين عقيده است كه آن حضرت در حجره عائشه دفن گرديده است . 3 . امّا برخي از محققان شيعه بر اين اعتقاد هستند كه به شهادت اسناد معتبر از كتب اهل سنت آنچه كه قدر متيقن است اين كه آن حضرت در حجره عائشه دفن نگرديده است و در اين راستا ادلّه اي را ارائه مي كند كه در پاسخ…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:57
پاسخ : در پاسخ باید بگوییم که امام رضا ـ علیه السّلام ـ ولایتعهدی را از روی اجبار و ناخشنودی پذیرفتند، چراکه در خلال برخی از اظهارات ایشان اشاره به غم و اندوه عمیق امام دارد و نیز نمایانگر سختی و فشاری است که آن حضرت از آن رنج می برد که خود دلیل بر عدم رضایت امام از ولایتعهدی است. یاسر خادم روایت می کند که امام رضا ـ علیه السّلام ـ هنگامی که در روز جمعه از مسجد بازگشته بود و عرق و غبار بر او نشسته بود، دستهای خود را بلند کرد و گفت: پروردگارا، اگر فرج…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:56
پاسخ : صلح نامه امام مجتبى(عليه السلام) موادّ و بندهايى دارد كه هر بندى پيامى خاص دارد : مادّه اوّل: هذا ما صالح عليه الحسن بن علي بن أبي طالب معاوية بن أبي سفيان صالحه على أن يسلّم إليه ولاية أمر المسلمين، على أن يعمل فيهم بكتاب اللّه وسنّة رسوله(صلى الله عليه وآله وسلم . بحار الأنوار ج 44 ص 65، الغدير ج 11 ص 6 . يكى از شروط امام(عليه السلام) اين است كه معاويه به كتاب خدا و سنت پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)عمل كند. امام مجتبى(عليه السلام) مى دانست كه معاويه عامل به كتاب خدا و سنت…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:56
پاسخ : سيد مرتضى (از اولين متكلمان شيعه) در مورد علم امام گفته است : لازم نيست كه امام(عليه السلام) علوم غيب و هر آن چه را كه شده و خواهد شد بداند چون لازمه اين ديدگاه مطالب زير است: 1. امام با خدا در همه علوم شريك باشد ؛ 2 . علم امام غير متناهى باشد ؛ 3. و علم امام از جانب خودش باشد. هيچ كدام از لوازم فوق قابل قبول نيست چون : اوّلاً: امام در همه علوم با خدا شريك نيست ؛ ثانياً: علم امام متناهى است ؛ ثالثاً : با دلائل مختلف ثابت شده كه…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:55
پاسخ : دانشمندان مسلمان در باره اين كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم چگونه از دنيا رفت ، ديدگاه هاي گوناگوني دارند ؛ بسياري از علماي شيعه و سني معتقدند كه آن حضرت را مسموم كردند و همين سم در بدن آن حضرت اثر كرده و او را به شهادت رسانده است . حاكم نيشابوري عالم معروف اهل سنت در كتاب معتبر المستدرك علي الصحيحين مي نويسد : ثنا داود بن يزيد الأودي قال سمعت الشعبي يقول والله لقد سم رسول الله صلى الله عليه وآله وسم أبو بكر الصديق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:46
پرسش: اهل حق همة امامان را قبول دارند، ولي شما شيعيان آنان را به دليل واهي غالي مي شماريد. پاسخ: در ديدگاه شيعه، امامت يكي از اصول دين اسلام است كه ايمان و عمل هيچ كس، بدون قبول كردن اهل بيت عصمت و طهارت ـ عليهم السّلام ـ قبول نيست. چرا كه قرآن كريم اتمام دين و اكمال آن را در ساية امامت دانسته و براي همين، وقتي پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ به امر الهي، اميرالمؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ را به جانشيني و امامت مسلمين بعد از خود به مردم معرّفي نمودند، خداوند…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:46
پرسش: آيا شيعه دليل نقلي بر ردّ فرقه اسماعيليه دارد؟ پاسخ: در ابتدا تفاوت كلي بين شيعه اماميه و اسماعيليه را ذكر نموده و سپس به پاسخ سؤال مي پردازيم: علامه طباطبايي در بيان فرق ميان مذهب امامية اثناعشري و اسماعيليه گفته است: فرق كلي ميان شيعه دوازده امامي و شيعه اسماعيلي اين است كه اسماعيليه معتقدند، امام به دور هفت گردش مي كند و نبوت در حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ ختم نشده است و تغيير و تبديل در احكام شريعت، بلكه ارتفاع اصل تكليف خاصه به قول باطنيه(1) مانعي ندارد، بر خلاف شيعه دوازده…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:39
پرسش:   چرا ما «شيعيان» كه اهل بيت رسول الله(ص) را قبول داريم، به اسم و به عنوان شيعه شناخته شده ايم ولي اهل تسنن را سنّي و به عنوان اهل تسنن مي شناسند؟ پاسخ:   شيعه به معناي «پيرو» است و شيعه اولاً معتقد است كه رسول الله(ص) در مناسبتهاي متعددي جانشين خود را تعيين نمود، در اولين جلسه اي كه دعوت خود را اظهار و مردم را به اسلام فراخواند، امام و جانشين خويش را نيز معرفي و او را به مردم شناساند.  خلاصه آن ها چنين است: رسول الله(ص) تا سال سوم بعثت مخفيانه دعوت به اسلام…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:38
پرسش: چه چيز باعث شد بين شيعيان و اهل سنت اختلاف افتاد؟ پاسخ: قبل از پرداختن به اصل پاسخ نكته اي كه قابل توجه است اينست كه وجود اختلاف بين دو گروه و دو طرف حاكي از اين است. كه يا هر دو گروه باطل و ناحقند يا يكي حق و ديگري باطل، چون نمي شود كه هر دو برحق باشند و در عين حال با هم اختلاف داشته باشند. و شاهد بر اين مطلب كلام خداوند متعال است كه مي فرمايد:(در دو گروهي كه با هم روبرو شدند، عبربي است براي شما كه يك گروه در راه خدا و…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:22
پرسش: عوامل دخيل در ايجاد دو فرقه تشيع و تسنن چه كساني بودند و هدف هر يك از گروهها چه بوده است در صورتيكه هر يك از فرقه ها خود را حق مي دانند. پاسخ: فلسفه پديداري فرقه هاي مختلف: تمامي اديان در درون خود فرقه ها و شاخه ها و گرايش هاي گوناگون و بعضا متفاوتي دارند، طرح تفصيلي اين موضوع در دو دين بزرگ يهودي و مسيحي در اينجا امكان نداشته و تنها به ذكر علل پديداري فرقه هاي مختلف در اسلام اشاره مي شود؛ امّا قبل از آن تذكر دو نكته ضروري است اوّلاً اين علل گاهي…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:17