منتشرشده در فاطمیه
انگیزه عمر از نگارش نامه به معاویه و شرح اقدامات خود در هجوم به بیت فاطمه‌ علیهاالسّلام چه بود؟ آیا افشای اسرار محرمانه حکومتی در «نامه عمر به معاویه» تعجّب‌برانگیز نیست؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا به نقل متن این نامه عمر به معاویه می‌پردازیم:مصائب مندرج در نامه، به نقل از کتاب «مثالب النواصب»:وَ فِی وَصِیَّةِ فُلانٍ إلی مُعاوِیَه:فَقُلتُ لِفاطِمَةَ: إن لَم یَخرُج حَمَلتُ الحَطَبَ الجَزلَ وَ أضرَمتُها ناراً عَلی هذا البَیتِ وَ أخرَجتُ مَن فِیهِ أو یَنقادَ عَلِیٌّ لِلبَیعَه.وَ قُلتُ لِخالِدٍ: إبعَث رِجالَنا هؤلاءِ فِی جَمعِ الحَطَبِ الجَزلِ وَ هاتِ النارَ.فَلَمّا أتی قُلتُ: إنِّی مُضرِمُها یا فاطِمَه!فَقالَت: عَلَیکَ…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
«امام علی علیه‌السّلام برای بازگردانیدن خلافت به جایگاه راستینش بسیار کوشید، امّا کوتاهی مسلمانان سبب شد که حضرت نتواند به موفّقیّت دست یابد. اگر حضرت به مخالفت خود ادامه می‌داد، نه تنها کنار زدنِ ابوبکر امکان نداشت، بلکه جان خود را به خطر میانداخت.»(سیّد حسن فاطمی: مقاله «سقیفه» مندرج در دانشنامه امام علی‌ علیه‌السّلام، ج 8، ص 449)«نکته سومی نیز وجود داشت و آن جوّ وحشتی بود که دستگاه حاکم بر جامعه اسلامی مسلّط ساخته بود.»(جلال درخشه: مواضع سیاسی حضرت علی‌ علیه‌السّلام در قبال مخالفین، ص 49 ـ 50)برای مثال :«در پی بیعت سقیفه‌نشینان با ابوبکر، برخی به مخالفت برخاستند.…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
چرا در جریان هجوم به خانه حضرت علی‌علیه‌السّلام برای اخذ بیعت از ایشان برای ابوبکر، حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام پیش‌قدم شدند و پشت در رفتند؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم است که تحلیل صحیحی از اوضاع سیاسی ـ اجتماعیِ پس از رحلت پیامبرصلّی‌الله‌علیه‌وآله و غصب خلافت داشته باشیم تا به «اهمّیّت حفظ جان امیرمؤمنان‌علیه‌السّلام» و «نقش حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام» در حفظ جان ایشان، پی ببریم.شاید در یک نگاه ابتدایی، چنین تصوّر شود که امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام در قبال غصب خلافت، هیچ واکنش و عکس العملی از خود نشان ندادند و به هیچ اقدامی علیه حکومت غاصبانه ابوبکر دست نیازیدند.در حالی که شواهد تاریخی…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
حوادث نخستین روزهای غصب خلافت به صورت اجمالی، به شرح زیر است: 0) دوشنبه : رحلت جانگداز خاتم الانبیاصلّی‌الله‌علیه‌وآله ـ تشکیل سقیفه بنی‌ساعده و غصب خلافت.1) سه‌شنبه : اخذ بیعت اجباری از ساکنین مدینه (بیعت عمومی) ـ احتجاج امیرالمؤمنین‌علیه‌السّلام درباره خلافت در مسجد النبی و مراجعه به منزل ـ تدفین غریبانه خاتم الانبیاصلّی‌الله‌علیه‌وآله در نیمه شب.2) چهارشنبه : اوّلین روز از ایّام جمع‌آوری قرآن توسّط حضرت علی‌علیه‌السّلام ـ اوّلین روز از ایّام تحصّن در بیت فاطمه‌علیهاالسّلام.3) پنج‌شنبه : دومین روز از ایّام جمع آوری قرآن ـ دومین روز از ایّام تحصّن در بیت فاطمه‌علیهاالسّلام.4) جمعه : سومین روز از ایّام…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
برخی نصوص حاکی از سقط حضرت محسن‌علیه‌السّلام عبارتند از :سند شماره 1(دراسةٌ و تحلیلٌ حول الهجوم علی بیت فاطمه علیهاالسّلام، ص 266، ش 144؛ به نقل از: الأرجوزة المختاره، ص 89 ـ 90، چاپ: معهد الدراسات الإسلامیّه، بیروت):قاضی نعمان مغربی (متوفّای 363 هـ) درضمن شعری، چنین میسراید:فَاقتَحَمُوا حِجابَها فَعَوَّلَت فَضَرَبُوها بَـینَهُم فَأسقَطَتپس به زور به سراپرده (حجره شخصی) او وارد شدند و او صدایش را به گریه و ناله بلند کرد؛ پس او را در بین خود زدند و در نتیجه، سقط [جنین] کرد.سند شماره 2(دراسةٌ و تحلیلٌ حول الهجوم علی بیت فاطمه علیهاالسّلام، ص 266، ش 145؛ به نقل…
جمعه, 27 ارديبهشت 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
مطالبات مالی صدّیقه طاهره‌علیهاالسّلام از دستگاه خلافت که به غضب الهی ایشان بر ابوبکر انجامید، چه بود؟(قسمت اول) برای پاسخ به این سؤال، باید نخست جایگاه تمامی اموال رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله تعیین شده و سپس نحوه واگذاری هر یک از آن‌ها به حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام، در زمان حیات رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله و یا پس از رحلت ایشان مشخّص شود.بنابراین، ابتدا به بیان فهرست اجمالی اموال غیر منقول رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌پردازیم که عبارتند از:1) آنچه از طریق ارث به رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله رسید:1 ـ 1) منزل مادر بزرگوارشان آمنه بنت وهب‌علیهاالسّلام در مکّه.1 ـ 2) خانه همسرشان امّ المؤمنین خدیجه بنت خُوَیلدعلیهاالسّلام در مکّه.2) آنچه…
جمعه, 27 ارديبهشت 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
ابوبکر برای توجیه غصب اموال حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام ادّعا می‌کرد که از پیامبران ارث برده نمی‌شود. چگونه می‌توان صحّت و سقم ادّعای وی را ثابت کرد؟علیرغم اصرار فراوان خلیفه اوّل مبنی بر شنیدن حدیث «از ما پیامبران ارث برده نمیشود» از پیامبرصلّی‌الله‌علیه‌وآله، خاندان آن بزرگوار از چنین حدیثی بی اطّلاع بوده و حتّی به مخالفت شدید با آن برخاسته اند. این مخالفت تا بدان‌جاست که ردّپای آن در منابع و مدارک سنّی نیز به وفور یافت میشود؛ چنانچه نوشته اند:فَقالَ أبُوبَکرٍ: قالَ رَسُولُ اللهِ: «لانُورَثُ ما تَرَکنا صَدَقَةٌ».فَقالَ عَلِیٌّ: «وَ وَرِثَ سُلَیمانُ داوُدَ» (نمل: 16)وَ قالَ زَکَرِیّا «یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِن…
جمعه, 27 ارديبهشت 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
نظر حضرت علی علیه‌السّلام نسبت به ابوبکر و عمر چه بود؟ در نقل صحیح بخاری در این مورد چه تحریفی صورت گرفته است؟ از جمله بحث‌های روشنگر در مسیر تاریخ اسلام، ماجرای مصادره و غصب اموال بانوی دوسرا، صدّیقه کبری‌علیهاالسّلام توسّط حکومت وقت است که نقطه عطفی در مباحث فاطمیّه می‌باشد.برخی دشمنان حق، تلاش کرده‌اند تا این ماجرا که لکّه سیاهی در تاریخ حکمرانی خلیفه اوّل و دوم است را تحریف کنند.مسلم بن حجّاج نیشابوری (متوفّای 261 هـ) در کتاب خود که به «صحیح مسلم» شهرت دارد، در کتاب «الجهاد و السیر»، باب «حکم الفیء»، حدیث 3302، می‌نویسد:فَقالَ عُمَرُ... فَلَمّا…
جمعه, 27 ارديبهشت 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
براي روشن شدن مطلب لازم است معني معجزه و كرامت مشخص شود. معجزه به كارهاي خارق العاده‏اي گفته مي‏شود كه انسان‏هاي عادي و معمولي از انجام آنها عاجز باشد واين كار خارق العاده توأم با مدعا هماهنگ با آن باشد؛ كه خداوند متعال آن را در اختيار پيامبران و امامان به عنوان نشانه‏اي بر صدق نبوت و امامت آنها نهاده است تا حجت بر خلق تمام باشدو مردم از ايشان فرمان برداري نمايند؛ و بدين وسيله از ممالك دنيا و آخرت نجات يابند ورستگار شوند. حال اين امر خارق العاده اگر با تحدي و ادعا باشد «معجزه» نام دارد و…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:15
منتشرشده در فاطمیه
پرسش: آيا شورا مثبت امامت نيست؟ مطالبي را در مورد شورا بفرمائيد. پاسخ: در صحيح بخاري آمده است كه عمر در اواخر عمرش در حج به گوشش رسيد كه بعضي از اصحاب رسول اللَّه كه الان در حج هستند گفته اند وقتي عمر مرد ما با فلاني بيعت مي كنيم. عمر ناراحت شد و قرار شد مردم را در مني جمع كند و خطبه اي را ايراد كند. به او گفتند: در مني صلاح نيست بهتر اين است كه در مدينه صحبت كنيد. ابن عباس مي گويد جمعه اول بعد از ورود مردم به مدينه به مسجد رفتم و كنار…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 10:14