منتشرشده در فاطمیه
طرح شبهه : با بررسى سطحى در فرهنگ عرب به این نکته پى خواهیم برد که عرب‌ها بیش از هر قوم و ملتى نسبت به زنان، سخت داراى غیرت بودند و زیر بار ننگ و عار نمى‌‌رفتند؛ تا جائى كه یك یهودى از قبیله بنى قینقاع را به خاطر اهانت به زن مسلمان كشتند و... با این وجود چگونه مى‌توان پذیرفت كه عمر بن خطاب یك زن را؛ آن هم فاطمه زهرا، جگر گوشه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را كتك زده باشد و مردم با غیرت عرب هیچ واكنشى از خود نشان نداده باشند! نقد و بررسی…
جمعه, 23 اسفند 1392 ساعت 12:00
منتشرشده در فاطمیه
طرح شبهه : ابن أبی دارم یکى از راویانى است که علامه شمس الدین ذهبى در کتاب «میزان الاعتدال» وى را رافضى دروغگو مى‌داند؛ هر چند كه در تمام دروان زندگی‌اش مسقیم الأمر (ثابت قدم در اعتقادات) بوده است؛ اما در اواخر عمرش در باره مثالب شیخین زیاد سخن مى‌گفته و آن دو را شتم مى‌كرده‌ است؛ بنابراین، روایت او براى ما حجت نیست. نقد و بررسی : اصل روایت : علامه شمس الدین ذهبى در سیر اعلام النبلاء و میزان الإعتدال و حافظ ابن حجر عسقلانى در لسان المیزان به نقل از ابن أبی دارم مى‌نویسند : إنّ عمر…
چهارشنبه, 21 اسفند 1392 ساعت 10:00
منتشرشده در فاطمیه
اگر چه پیامبر عظیم الشان اسلام بنابر حکمت الهی منافقین را در خطبه غدیر خم معرفی نکردند، اما فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ...   خداوند از هدایت کوتاهی نکرده است :  هدایت بزرگترین نعمتی است که خداوند به بشریت اعطا کرده است. نعمت‌های خداوند از هر جهت بسیار است و خداوند تاکید بر این مهم می کند که  اگر بشریت تمام امکانات خویش را جمع‌آوری کند تا نعمت‌های خداوند را به شمارش درآورد نخواهد توانست نعمت های خداوند را بشمارد (1). در میان این نعمت های زیاد، نعمت هدایت بزرگترین نعمتی است که خداوند به بشریت عطا فرموده است.…
پنج شنبه, 15 اسفند 1392 ساعت 10:00
منتشرشده در فاطمیه
از آنجا که شگرد برخورد با شیعه عوض شده است، شبهه‌افکنان در قالب روشنفکر و پژوهشگر با رویکرد زیر سوال بردن تاریخی معتقدات شیعه به صحنه آمده‌اند و ... استحکام  هر مکتب و هر دینی از ادیان الهی و غیرالهی  بستگی به قوت استدلال های موجود در آن مکتب دارد؛ هر مقدار که مکتبی برای چرایی اعتقاداتش توان استدلال داشته باشد، پایه آن مذهب یا دین قوی‌تر است. یکی از نشانه های تشخیص ادیان و مذاهب الهی از غیر آن استدلال پذیری و پاسخگویی قوی و مستدل به پرسش های اعتقادی است؛ هر مکتبی که نتواند برای مسائل اصلی اعتقاداتش…
دوشنبه, 12 اسفند 1392 ساعت 11:30
منتشرشده در فاطمیه
متعصبانی که راه را به اشتباه رفته‌اند، نمی‌توانند وقایع و مصائب فاطمی را شفاف برای نسل‌های آینده و امروز منتقل سازند، از این رو ... ریحانه پیامبر، حضرت صدیقه کبری (صلی الله علیه و آله) از جهات بسیاری حائز مقامات و مناقب رفیع هستند.  همو بود که در خلقت نورانیش همراه با اول مخلوق عالم، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) بود و رفعت مقامش به حدی بود که آدم نام او را بر ساق عرش دید و خداوند را، به او و پدر و همسر و فرزندانش قسم داد تا توبه اش پذیرفته شد و او…
جمعه, 09 اسفند 1392 ساعت 12:30
منتشرشده در فاطمیه
طرح شبهه : عبد الرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابى، در مقاله‌اش با عنوان «قصة حرق عمر رضی الله عنه لبیت فاطمة رضی الله عنها» كه در سایت «فیصل نور» آمده، در باره روایت إبن أبی‌شیبه مى‌نویسد: 1. وددت أنی لم أحرق بیت فاطمة... (قول أبی بكر). فیه عُلْوان بن داود البجلی (لسان المیزان، ج4، ص218، ترجمه رقم 1357- 5708 و میزان الاعتدال، ج3، ص108، ترجمه رقم 5763) قال البخاری وأبو سعید بن یونس وابن حجر والذهبی «منكر الحدیث» وقال العُقیلی (الضعفاء للعُقیلی، ج3، ص420). در روایت ابوبكر، نام داوود بن عُلْوان بَجَلِى وجود دارد كه بخارى، ابوسعید بن یونس،‌ ابن…
چهارشنبه, 30 بهمن 1392 ساعت 09:00
منتشرشده در فاطمیه
فدک در زمان حیات رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله به دستور الهی (آیه 26 سوره اسراء: وَ آتِ ذَا القُربی حَقَّهُ) به حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام بخشیده شد. ولی پس از رحلت رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله ابوبکر با تمسّک به حدیث جعلی «لانُورَثُ ما تَرَکنا صَدَقَةٌ» که ادّعا می‌کرد از رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله شنیده است، فدک را غصب کرد. و علیرغم مطالبه فدک از سوی حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام آن را به ایشان بازنگرداند. جالب است که این اقدام خلیفه در محکمه اهل سنّت هم محکوم است. توجّه به جریان زیر، این امر را ثابت میکند : در جنگ بدر، «ابوالعاص» شوهر زینب (داماد پیامبرصلّی‌الله‌علیه‌وآله)، از جمله اسرای مشرکان بود.…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
برخی با استناد به حدیث «إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ، إِنَّ الأنبِیاءَ لَم یُوَرِّثُوا دِیناراً وَ لا دِرهَماً وَ لکِن وَرَّثُوا العِلمَ» چنین نتیجه گیری میکنند که انبیاء و از جمله حضرت رسول‌صلّی‌الله‌علیه‌وآله هیچ ارثی ندارند. و بنابراین به حضرت فاطمه علیهاالسّلام ارثی نمی‌رسید. آیا چنین برداشتی صحیح است؟ در پاسخ باید گفت :در کتب شیعیان از جمله «اصول کافی» چنین روایتی آمده است:إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ، إِنَّ الأنبِیاءَ لَم یُوَرِّثُوا دِیناراً وَ لا دِرهَماً وَ لکِن وَرَّثُوا العِلمَ.همانا علما وارثان انبیاء هستند؛ از انبیاء درهم و دیناری به ارث برده نمیشود؛ بلکه ارث آنان علم [ایشان] است.این روایت ـ بر…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
برای پاسخ به این سؤال، در گام اوّل به بررسی گزارش‌های رسیده از وضعیّت جسمانی و احوال روحی حضرت فاطمه علیهاالسّلام در روزهای پایانی حیاتشان می‌پردازیم. گزارش‌های استخراج شده از معتبرترین منابع اهل سنّت، از وقوع یک سری اختلاف‌های مالی میان حضرت زهراعلیهاالسّلام و نظام حاکم خبر میدهد؛ اختلافی جدّی که چندین هفته قبل از درگذشت آن بانو رخ داده و نقطه پایان‌بخش آن، خشمناکی شدید حضرت زهراعلیهاالسّلام از عملکرد متصدّیان خلافت بود.عُروَة بن زبیر از عایشه نقل کرده است که :سند شماره 1 و 2(صحیح بخاری، حدیث 3913؛ صحیح مسلم، حدیث 3304):فَوَجَدَت فاطِمَةُ عَلی ابی‌بَکرٍ فی ذلِکَ، فَهَجَرَتهُ فَلَم…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00
منتشرشده در فاطمیه
با استناد به کدام نصوص تاریخی، لطم خدّ (سیلی) به حضرت فاطمه علیهاالسّلام در جریان هجوم به بیت ایشان اثبات می‌شود؟ برخی نصوص حاکی از لطم خدّ (سیلی) عبارتند از :سند شماره 1 و 2(دراسةٌ و تحلیلٌ حول الهجوم علی بیت فاطمه علیهاالسّلام، ص 267، ش 147؛ به نقل از: أمالی، ص 134، چاپ: کتابخانه اسلامی؛ مناقب آل ابی‌طالب، ج 2، ص 209، چاپ: المکتبة العلمیّه):شیخ صدوق (متوفّای 381 هـ) و ابن شهر آشوب (متوفّای 588 هـ) روایت مفصّلی را از رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل مینمایند که ایشان در ضمن آن، خطاب به حضرت علی‌علیه‌السّلام میفرمایند:أبکِی مِن ضَربَتِکَ عَلی القَرنِ وَ…
چهارشنبه, 08 خرداد 1392 ساعت 00:00