منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال : در روایات اهل سنت آمده است که: عمر ، خطاب به عباس و على مى‏گوید : فلمّا توفّي رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله، قال أبو بکر: أنا ولي رسول اللّه... فرأيتماه کاذباً آثماً غادراً خائناً... ثمّ توفّي أبو بکر فقلت : أنا ولي رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله، ولي أبي بکر، فرأيتماني کاذباً آثماً غادراً خائناً ! واللّه يعلم أنّي لصادق، بارّ، تابع للحقّ! . پس از رحلت پیامبر گرامى (ص) ، ابوبکر مدعى خلافت آن حضرت شد ، و شما دو نفر (على وعباس) ابوبکر را دروغگو، گنهکار ، حیله گر و خائن دانستید ،…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:16
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال: "وقتی بخاری و مسلم یک روایت را تحریف می کنند!!!" بررسی یک روایت جذّاب در صحیحین: متن روایت مورد نظر؛ "صحیح البخاری - البخاری - ج 6 - ص 158- کتاب النکاح- دارالفکر" « عن عائشة رضی الله عنها قالت: قال لی رسول الله صلی الله علیه وآله: إنّى لأعلم إذا کنت عنى راضیة و إذا کنت على غضبى قالت: فقلت: من أین تعرف ذلک؟ فقال: اما إذا کنت عنى راضیة ، فإنّک تقولین: لا وربّ محمد و إذا کنت [علی] غضبى قلت: لا ورب إبراهیم قالت: قلت: أجل والله یا رسول الله ما أهجر الا اسمک. صحیح مسلم…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:15
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال: در کتب علمای بزرگ اهل سنت روایت جالبی ذکر شده است که با هم آنرا مطالعه می کنیم: از ابن عباس نقل شده است که: پیامبر با میمونه ازدواج کرد در حالی که محرم بود. صحیح البخاری - البخاری - ج 2 - ص 214- دارالفکر عن ابن عباس رضی الله عنهما أن النبی صلى الله علیه وسلم تزوج میمونة وهو محرم صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 4 - ص 137- دارالفکر نیل الأوطار - الشوکانی - ج 5 - ص 81- دارالجیل مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل - ج 1 - ص 285 –…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:15
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال: ابن خلکان می‏گوید محمد بن یحیی معروف به ذهلی از بزرگان و اکابر علما و اعاظم اهل حدیث و از معروف ترین حفاظ است او از شیوخ و اساتید بخاری و مسلم و ابو داوود و ترمذی و نسائی و ابن ماجه است خطیب بغدادی می‏گوید: ذهلی اکثر قریب به اتفاق متکلمین به قدمت لفظ قرآن قائل بودند و مخالفین خود را کافر می‏دانستند در این میان بخاری از مخالفین این عقیده و قائل به مخلوق بودن لفظ قرآن بود به همین جهت از ذهلی درباره وی در کتاب تاریخ بغداد نقل شده است که گفت : از بغداد…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:14
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
آیا صحیح است که مى گویند علماء   اهل سنت ـ همانند آلوسى و نووى و ابن حجر و... علم غیب را براى عده اى خاص از مردم جائز مى دانند. اگر چنین باشد. با عقیده شیعه که آنرا براى پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ و امامان از اهل بیت پیامبر جائز مى دانند چه فرق مى کند؟ و چرا   به آنان اشکال مى کنیم؟ 1 ـ آلوسى ذیل آیه شریفه: (قل لا يعلم من فی السموات الغيب).[ النمل 65] «لعل الحق أنّ عِلْم الغيب المنفی عن غيره جلّ وعلا هو ما کان للشخص بذاته أی بلا واسطة…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:14
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : آیا درست است که مى گویند در میان صحابه پیامبر اکرم گروهى از روافض بودند; یعنى على را بر دیگران ترجیح مى دادند. و همچنین در میان تابعان و فقها و اهل سنت؟ 1 ـ ابن عبدالبر: «روی عن سلمان وابی ذر والمقداد. وخباب وجابر وأبی سعيد الخدری و زيد بن أرقم رضی اللّه عنهم: أنّ علی بن ابی طالب ـ  عليه السلام ـ أول من أسلم. وفضّله هولاء على غيره».[ تهذیب الکمال 20: 48. مؤسسة الرسالة] 2 ـ شعبة بن الحجّاج مى گوید: حَکَم بن عتیبة، علىعليه السلام را بر ابوبکر و عمر  ترجیح مى داد.[ سیر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:13
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : آیا صحیح است که در بین صحابه کرام رسول خدا جمع کثیرى از آنان شیعه بودند؟ چنانچه ابوحاتم و ابن خلدون و احمد امین و صبحى صالح به این مطلب اشاره کرده اند. 1 ـ ابوحاتم: «انَّ أوّل اسم لمذهب ظهر فی الاسلام، هوالشيعة وکان هذا لقب اربعة من الصحابة: ابوذر، عمار، مقداد وسلمان...».[ الزینة فی الکلمات الاسلامیة 3: 10] اولین نامى براى مذهبى که در اسلام ظاهر شد، نام شیعه بود که لقب چهار نفر از صحابه پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ بود. 2 ـ ابن خلدون: «کان جماعة من الصحابة يتشيعون لعلی ويرون…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:13
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
: آیا صحیح ست که مى گویند در صدر اسلام کسانى بودند که پس از مرگ دوباره به دنیا رجعت کرده و سخنها گفته بودند. همانند زیدبن خارجه[من عاش بعد الموت 20 شماره 1 ـ اُسد الغابة 2: 227] که در زمان حکومت عثمان  از دنیا رفت. ولى دوباره زنده شده و سخن گفت و دهها نمونه دیگرى را که ابن أبی الدنیا ـ متوفى (در سال 281هـ) ـ آنرا در کتاب خود آورده و جمعى از صحابه و تابعین همانند ابوالطفیل [المعارف: 341] و اصبغ بن نباته نیز به رجعت اعتقاد داشتند [تهذیب الکمال 3: 308] چنان چه ابن…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:12
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
5: آیا صحیح است که شافعى و  رازى و  یحیى بن معین و جمع کثیرى از علماى اهل سنت تقیه در برابر مسلمان را جایز مى دانند؟ چنانچه: فخر رازى ذیل آیه شریفه: (إلاّ أن تتقوا منهم تقاة) [آل عمران: 28] به آن تصریح کرده و از شافعى نیز نقل کرده [التفسیر الکبیر 8: 13 «ظاهر الأية یدل على أنَّ التقيه انما تحلّ مع الکفار الغالبين الا أن مذهب الشافعى(رضی الله عنه). أن الحالة بين المسلمین اذا شاکلت الحالة بين المسلمين والمشرکين حلت التقية محاماة على النفس.] مى گوید: ظاهر آیة دلالت مى کند بر جواز تقیه به هنگام مواجهه…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:12
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
آیا صحیح است که مى گویند: عمر و ابوبکر  با هم روابط حسنه اى نداشتند و یک بار در محضر پیامبر با هم درگیر شده و با صداى بلند با هم برخورد کردند و سپس آیه (لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النّبی) [حجرات: آیه 2]... در نکوهش آنان نازل گردید؟! [کاد الخيّران أن يهلکا: ابوبکر و عمر. لمّا قدم على النبی وفد بنی تميم أشار احدهما بالاقرع واشار الاخر بغيره. قال ابوبکر لعمر: إنما اردت خلافی، فقال عمر: ما اردت خلافک فارتفعت اصواتهما عند النبی فنزلت يا ايها الذين آمنو لا ترفعوا.. مسند احمد 4: 6 ـ بخارى ج 3:…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:06