منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : آیا صحیح است که مى گویند حضرت عائشه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم، شوهر کرده، و نام همسرش جبیر بود و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پیامبر اکرم درآورده است؟ و مى گویند علت تأکید فراوان عائشه بر اینکه من بِکر بودم، شاید دفع این احتمال باشد. «ابن سعد: خطب رسول الله ـ صلى الله عليه و سلّم ـ عائشة الى أبی بکر الصديق: فقال: يا رسول الله، انی کنت اعطيتها مطعماً لابنه جبير، فدعنی حتّى أسلَّها منهم فاستلها منهم فطلقها، فتزوجها رسول الله ـ صلى الله…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
آیا صحیح است که مى گویند به دستور عائشه، ام المؤمنین از آوردن جنازه سید شباب اهل الجنة (سرور جوانان اهل بهشت; حضرت حسن( علیه السلام) کنار قبر پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و سلّم ـ جلوگیرى شد؟ در حالیکه خود عائشه درخواست کرد که جنازه سعدبن أبى وقاص را به مسجد پیامبر آورده و بر آن نماز گذارند.[ سیر اعلام النبلاء 2: 605 ـ طبقات إبن سعد 3: 148] آیا عائشه ام المؤمنین نبوده یا حضرت حسن(علیه السلام) جزء مؤمنین نبود؟ یا نسبت به فرزندان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ کینه و دشمنى داشت؟
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : آیا صحیح است آنچه را که بخارى و ذهبى و دیگران مى گویند: زنان پیامبر اکرم دو حزب بودند؟ یک حزب به سرکردگى عائشه و حفصه، و حزب دیگر در آن ام سلمه و سائر زنان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ بودند [سیر اعلام النبلاء 2 ـ 143 و 187 ـ صحیح بخارى 2: ـ کتاب الهبة: 89 ـ المعجم الکبیر 23: 50 ج132 ـ مقدمة فتح الباری: 282 ـ فتح الباری 9: 309 ـ تحفة الأحوذی 10: 255] و حکومتها از حزب عائشه حمایت مى کردند; نمونه ها: 1 ـ خلیفه دوم به هر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال: چند پرسش پيش آمده است که از دوستان اهل سنت توقع داريم ، با پاسخهای منطقی ، ما و تمام مسلمانانِ طالب حقيقت را ارشاد نمايند . پرسش اول: روایتی که از "أم المومنین عائشه" نقل شده است : « حدثنا سُوَیْدُ بن سَعِیدٍ حدثنا عَلِیُّ بن مُسْهِرٍ عن هِشَامٍ عن أبیه عن عَائِشَةَ قالت: اسْتَأْذَنَتْ هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ أُخْتُ خَدِیجَةَ على رسول اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَعَرَفَ اسْتِئْذَانَ خَدِیجَةَ فَارْتَاحَ لِذَلِکَ فقال: اللهم هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ فَغِرْتُ فقلت: وما تَذْکُرُ من عَجُوزٍ من عَجَائِزِ قُرَیْشٍ حَمْرَاءِ الشِّدْقَیْنِ هَلَکَتْ فی الدَّهْرِ فَأَبْدَلَکَ الله خَیْرًا منها ».  روزی ؛…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:21
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال: مورخین و راویان اهل سنت عموما در مراجعت از جنگ بنی المصطلق داستان إفک و نزول آیه إفک را از عایشه با مختصر اختلافی از عروة بن زبیر، سعید بن مسیب و علقمة بن وقاص، و عبید الله بن عتبه و برخی دیگر نقل کرده اند و همه سندها به عایشه منتهی می شود که او خود داستان را نقل کرده است. ما در آغاز قسمتهایی از آن را از روی نقل ابن هشام که از ابن اسحاق و او به چند واسطه از عایشه روایت کرده نقل می کنیم و سپس نظر خود را در زیر ذکر خواهیم…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:20
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال: از عائشه همسر رسول خدا نقل شده است که گفت: هر وقت ختنه‌گاه (مرد) از ختنه‌گاه (زن) عبور کرد، غسل واجب مى‌شود، من و رسول خدا این کار را انجام دادیم و سپس غسل کردیم. برخی از اسناد: کتاب الأم - الإمام الشافعی - ج 1 - شرح ص 55 – 56- دار المعرفة مختصر المزنی - إسماعیل المزنی - ص 4- دارالفکر فتح العزیز - عبد الکریم الرافعی - ج 2 - ص 115- دارالفکر المغنی - عبد الله بن قدامه - ج 1 - ص 205- دارالکتاب العربی الشرح الکبیر - عبد الرحمن بن قدامه - ج…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : مى گویند: جناب عائشه مطالبى را که در آن تنقیص و توهین و سبک کردن پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ است. به عنوان روایت نقل مى کند. که البته براى هر انسان غیرتمندى غیرقابل تحمّل است و از شنیدن آن ابا دارد [سیر اعلام النبلاء 2: 193 و 191 و ـ 172] و بعضى از آنها نیز قطعاً دروغ است و با موازین شرع و سیره پیامبر تناسب ندارد. 1 ـ عائشه مى گوید: «تزوجنی بکراً» ; هنگام ازدواج من بکر بودم. . 2 ـ همو مى گوید: «کان رسول الله یأتيه الوحی، وانا وهو…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
آیا صحیح است که مى گویند بعضى از همسران پیامبر اکرم أمهات المؤمنین، مرتد شده و از دین اسلام برگشته و کافر شدند. همانند قتیله خواهر اشعث ابن القیس، که پس از عقد و تزویج، با او چون خبر رحلت پیامبر اکرم را شنید از دین برگشته و کافر شد و عکرمه فرزند ابوجهل با او ازدواج کرد. و ابوبکر خواست عکرمه را به جرم ازدواج با او، به آتش بکشد. اگر این جریان واقعیت داشته باشد چرا ما براى تمامى نساء النبى ـ صلى الله علیه و سلّم ـ حرمت قائل هستیم و آنانرا فوق انتقاد و اشکال مى…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:18
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال: ابن حجر می‏گوید حفاظ در صد و ده حدیث بخاری که سی و دو حدیث از آن را مسلم نیز نقل نموده است؟؟؟؟؟ انتقاد و خرده‏گیری نموده و صحت آنرا قبول نکرده‏اند و باز ابن حجر در مقدمه فتح الباری بیش از سیصد نفر از رجال بخاری را اسم برده که گذشتگان از محدثین و دانشمندان علم رجال آنها را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته‏اند و در ذیل این آمار جالب به ضعف هر یک از این افراد اشاره نموده است. همچنین قاضی ابوبکر با قلانی داستان نماز خواندن پیامبر اکرم بر عبداللَّه بن ابیّ و اعتراض عمر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:17
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال: در کتب روائی اهل سنت روایت عجیبی از پیامبر نقل شده است که: « لا تزال جهنم تقول هل من مزید حتى یضع رب العزة فیها قدمه فتقول قط قط وعزتک و يزوى بعضها إلى بعض». در روز قیامت اهل جهنم به آتش انداخته می شوند. جهنم می گوید: آیا باز هم هست؟ پس خداوند پای خود را در آن می گذارد . جهنم می گوید : بس است ، بس است ، به عزّتت بس است. "صحیح البخاری - البخاری - ج 7 - ص 225 صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 8 - ص 152 عمدة…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:16