سؤال : آیا صحیح است که مى گویند حضرت عائشه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم، شوهر کرده، و نام همسرش جبیر بود و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پیامبر اکرم درآورده است؟ و مى گویند علت تأکید فراوان عائشه بر اینکه من بِکر بودم، شاید دفع این احتمال باشد. «ابن سعد: خطب رسول الله ـ صلى الله عليه و سلّم ـ عائشة الى أبی بکر الصديق: فقال: يا رسول الله، انی کنت اعطيتها مطعماً لابنه جبير، فدعنی حتّى أسلَّها منهم فاستلها منهم فطلقها، فتزوجها رسول الله ـ صلى الله…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
آیا صحیح است که مى گویند به دستور عائشه، ام المؤمنین از آوردن جنازه سید شباب اهل الجنة (سرور جوانان اهل بهشت; حضرت حسن( علیه السلام) کنار قبر پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و سلّم ـ جلوگیرى شد؟ در حالیکه خود عائشه درخواست کرد که جنازه سعدبن أبى وقاص را به مسجد پیامبر آورده و بر آن نماز گذارند.[ سیر اعلام النبلاء 2: 605 ـ طبقات إبن سعد 3: 148] آیا عائشه ام المؤمنین نبوده یا حضرت حسن(علیه السلام) جزء مؤمنین نبود؟ یا نسبت به فرزندان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ کینه و دشمنى داشت؟
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
سؤال : آیا صحیح است آنچه را که بخارى و ذهبى و دیگران مى گویند: زنان پیامبر اکرم دو حزب بودند؟ یک حزب به سرکردگى عائشه و حفصه، و حزب دیگر در آن ام سلمه و سائر زنان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ بودند [سیر اعلام النبلاء 2 ـ 143 و 187 ـ صحیح بخارى 2: ـ کتاب الهبة: 89 ـ المعجم الکبیر 23: 50 ج132 ـ مقدمة فتح الباری: 282 ـ فتح الباری 9: 309 ـ تحفة الأحوذی 10: 255] و حکومتها از حزب عائشه حمایت مى کردند; نمونه ها: 1 ـ خلیفه دوم به هر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
سؤال: چند پرسش پيش آمده است که از دوستان اهل سنت توقع داريم ، با پاسخهای منطقی ، ما و تمام مسلمانانِ طالب حقيقت را ارشاد نمايند . پرسش اول: روایتی که از "أم المومنین عائشه" نقل شده است : « حدثنا سُوَیْدُ بن سَعِیدٍ حدثنا عَلِیُّ بن مُسْهِرٍ عن هِشَامٍ عن أبیه عن عَائِشَةَ قالت: اسْتَأْذَنَتْ هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ أُخْتُ خَدِیجَةَ على رسول اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَعَرَفَ اسْتِئْذَانَ خَدِیجَةَ فَارْتَاحَ لِذَلِکَ فقال: اللهم هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ فَغِرْتُ فقلت: وما تَذْکُرُ من عَجُوزٍ من عَجَائِزِ قُرَیْشٍ حَمْرَاءِ الشِّدْقَیْنِ هَلَکَتْ فی الدَّهْرِ فَأَبْدَلَکَ الله خَیْرًا منها ».  روزی ؛…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:21
سؤال: مورخین و راویان اهل سنت عموما در مراجعت از جنگ بنی المصطلق داستان إفک و نزول آیه إفک را از عایشه با مختصر اختلافی از عروة بن زبیر، سعید بن مسیب و علقمة بن وقاص، و عبید الله بن عتبه و برخی دیگر نقل کرده اند و همه سندها به عایشه منتهی می شود که او خود داستان را نقل کرده است. ما در آغاز قسمتهایی از آن را از روی نقل ابن هشام که از ابن اسحاق و او به چند واسطه از عایشه روایت کرده نقل می کنیم و سپس نظر خود را در زیر ذکر خواهیم…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:20
سوال: از عائشه همسر رسول خدا نقل شده است که گفت: هر وقت ختنه‌گاه (مرد) از ختنه‌گاه (زن) عبور کرد، غسل واجب مى‌شود، من و رسول خدا این کار را انجام دادیم و سپس غسل کردیم. برخی از اسناد: کتاب الأم - الإمام الشافعی - ج 1 - شرح ص 55 – 56- دار المعرفة مختصر المزنی - إسماعیل المزنی - ص 4- دارالفکر فتح العزیز - عبد الکریم الرافعی - ج 2 - ص 115- دارالفکر المغنی - عبد الله بن قدامه - ج 1 - ص 205- دارالکتاب العربی الشرح الکبیر - عبد الرحمن بن قدامه - ج…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
سؤال : مى گویند: جناب عائشه مطالبى را که در آن تنقیص و توهین و سبک کردن پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ است. به عنوان روایت نقل مى کند. که البته براى هر انسان غیرتمندى غیرقابل تحمّل است و از شنیدن آن ابا دارد [سیر اعلام النبلاء 2: 193 و 191 و ـ 172] و بعضى از آنها نیز قطعاً دروغ است و با موازین شرع و سیره پیامبر تناسب ندارد. 1 ـ عائشه مى گوید: «تزوجنی بکراً» ; هنگام ازدواج من بکر بودم. . 2 ـ همو مى گوید: «کان رسول الله یأتيه الوحی، وانا وهو…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
آیا صحیح است که مى گویند بعضى از همسران پیامبر اکرم أمهات المؤمنین، مرتد شده و از دین اسلام برگشته و کافر شدند. همانند قتیله خواهر اشعث ابن القیس، که پس از عقد و تزویج، با او چون خبر رحلت پیامبر اکرم را شنید از دین برگشته و کافر شد و عکرمه فرزند ابوجهل با او ازدواج کرد. و ابوبکر خواست عکرمه را به جرم ازدواج با او، به آتش بکشد. اگر این جریان واقعیت داشته باشد چرا ما براى تمامى نساء النبى ـ صلى الله علیه و سلّم ـ حرمت قائل هستیم و آنانرا فوق انتقاد و اشکال مى…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:18
سوال: ابن حجر می‏گوید حفاظ در صد و ده حدیث بخاری که سی و دو حدیث از آن را مسلم نیز نقل نموده است؟؟؟؟؟ انتقاد و خرده‏گیری نموده و صحت آنرا قبول نکرده‏اند و باز ابن حجر در مقدمه فتح الباری بیش از سیصد نفر از رجال بخاری را اسم برده که گذشتگان از محدثین و دانشمندان علم رجال آنها را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته‏اند و در ذیل این آمار جالب به ضعف هر یک از این افراد اشاره نموده است. همچنین قاضی ابوبکر با قلانی داستان نماز خواندن پیامبر اکرم بر عبداللَّه بن ابیّ و اعتراض عمر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:17
سؤال: در کتب روائی اهل سنت روایت عجیبی از پیامبر نقل شده است که: « لا تزال جهنم تقول هل من مزید حتى یضع رب العزة فیها قدمه فتقول قط قط وعزتک و يزوى بعضها إلى بعض». در روز قیامت اهل جهنم به آتش انداخته می شوند. جهنم می گوید: آیا باز هم هست؟ پس خداوند پای خود را در آن می گذارد . جهنم می گوید : بس است ، بس است ، به عزّتت بس است. "صحیح البخاری - البخاری - ج 7 - ص 225 صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 8 - ص 152 عمدة…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:16
سوال : در روایات اهل سنت آمده است که: عمر ، خطاب به عباس و على مى‏گوید : فلمّا توفّي رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله، قال أبو بکر: أنا ولي رسول اللّه... فرأيتماه کاذباً آثماً غادراً خائناً... ثمّ توفّي أبو بکر فقلت : أنا ولي رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله، ولي أبي بکر، فرأيتماني کاذباً آثماً غادراً خائناً ! واللّه يعلم أنّي لصادق، بارّ، تابع للحقّ! . پس از رحلت پیامبر گرامى (ص) ، ابوبکر مدعى خلافت آن حضرت شد ، و شما دو نفر (على وعباس) ابوبکر را دروغگو، گنهکار ، حیله گر و خائن دانستید ،…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:16
سؤال: "وقتی بخاری و مسلم یک روایت را تحریف می کنند!!!" بررسی یک روایت جذّاب در صحیحین: متن روایت مورد نظر؛ "صحیح البخاری - البخاری - ج 6 - ص 158- کتاب النکاح- دارالفکر" « عن عائشة رضی الله عنها قالت: قال لی رسول الله صلی الله علیه وآله: إنّى لأعلم إذا کنت عنى راضیة و إذا کنت على غضبى قالت: فقلت: من أین تعرف ذلک؟ فقال: اما إذا کنت عنى راضیة ، فإنّک تقولین: لا وربّ محمد و إذا کنت [علی] غضبى قلت: لا ورب إبراهیم قالت: قلت: أجل والله یا رسول الله ما أهجر الا اسمک. صحیح مسلم…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:15
سوال: در کتب علمای بزرگ اهل سنت روایت جالبی ذکر شده است که با هم آنرا مطالعه می کنیم: از ابن عباس نقل شده است که: پیامبر با میمونه ازدواج کرد در حالی که محرم بود. صحیح البخاری - البخاری - ج 2 - ص 214- دارالفکر عن ابن عباس رضی الله عنهما أن النبی صلى الله علیه وسلم تزوج میمونة وهو محرم صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 4 - ص 137- دارالفکر نیل الأوطار - الشوکانی - ج 5 - ص 81- دارالجیل مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل - ج 1 - ص 285 –…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:15
سوال: ابن خلکان می‏گوید محمد بن یحیی معروف به ذهلی از بزرگان و اکابر علما و اعاظم اهل حدیث و از معروف ترین حفاظ است او از شیوخ و اساتید بخاری و مسلم و ابو داوود و ترمذی و نسائی و ابن ماجه است خطیب بغدادی می‏گوید: ذهلی اکثر قریب به اتفاق متکلمین به قدمت لفظ قرآن قائل بودند و مخالفین خود را کافر می‏دانستند در این میان بخاری از مخالفین این عقیده و قائل به مخلوق بودن لفظ قرآن بود به همین جهت از ذهلی درباره وی در کتاب تاریخ بغداد نقل شده است که گفت : از بغداد…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:14
آیا صحیح است که مى گویند علماء   اهل سنت ـ همانند آلوسى و نووى و ابن حجر و... علم غیب را براى عده اى خاص از مردم جائز مى دانند. اگر چنین باشد. با عقیده شیعه که آنرا براى پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ و امامان از اهل بیت پیامبر جائز مى دانند چه فرق مى کند؟ و چرا   به آنان اشکال مى کنیم؟ 1 ـ آلوسى ذیل آیه شریفه: (قل لا يعلم من فی السموات الغيب).[ النمل 65] «لعل الحق أنّ عِلْم الغيب المنفی عن غيره جلّ وعلا هو ما کان للشخص بذاته أی بلا واسطة…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:14
سؤال : آیا درست است که مى گویند در میان صحابه پیامبر اکرم گروهى از روافض بودند; یعنى على را بر دیگران ترجیح مى دادند. و همچنین در میان تابعان و فقها و اهل سنت؟ 1 ـ ابن عبدالبر: «روی عن سلمان وابی ذر والمقداد. وخباب وجابر وأبی سعيد الخدری و زيد بن أرقم رضی اللّه عنهم: أنّ علی بن ابی طالب ـ  عليه السلام ـ أول من أسلم. وفضّله هولاء على غيره».[ تهذیب الکمال 20: 48. مؤسسة الرسالة] 2 ـ شعبة بن الحجّاج مى گوید: حَکَم بن عتیبة، علىعليه السلام را بر ابوبکر و عمر  ترجیح مى داد.[ سیر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:13
سؤال : آیا صحیح است که در بین صحابه کرام رسول خدا جمع کثیرى از آنان شیعه بودند؟ چنانچه ابوحاتم و ابن خلدون و احمد امین و صبحى صالح به این مطلب اشاره کرده اند. 1 ـ ابوحاتم: «انَّ أوّل اسم لمذهب ظهر فی الاسلام، هوالشيعة وکان هذا لقب اربعة من الصحابة: ابوذر، عمار، مقداد وسلمان...».[ الزینة فی الکلمات الاسلامیة 3: 10] اولین نامى براى مذهبى که در اسلام ظاهر شد، نام شیعه بود که لقب چهار نفر از صحابه پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ بود. 2 ـ ابن خلدون: «کان جماعة من الصحابة يتشيعون لعلی ويرون…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:13
: آیا صحیح ست که مى گویند در صدر اسلام کسانى بودند که پس از مرگ دوباره به دنیا رجعت کرده و سخنها گفته بودند. همانند زیدبن خارجه[من عاش بعد الموت 20 شماره 1 ـ اُسد الغابة 2: 227] که در زمان حکومت عثمان  از دنیا رفت. ولى دوباره زنده شده و سخن گفت و دهها نمونه دیگرى را که ابن أبی الدنیا ـ متوفى (در سال 281هـ) ـ آنرا در کتاب خود آورده و جمعى از صحابه و تابعین همانند ابوالطفیل [المعارف: 341] و اصبغ بن نباته نیز به رجعت اعتقاد داشتند [تهذیب الکمال 3: 308] چنان چه ابن…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:12
5: آیا صحیح است که شافعى و  رازى و  یحیى بن معین و جمع کثیرى از علماى اهل سنت تقیه در برابر مسلمان را جایز مى دانند؟ چنانچه: فخر رازى ذیل آیه شریفه: (إلاّ أن تتقوا منهم تقاة) [آل عمران: 28] به آن تصریح کرده و از شافعى نیز نقل کرده [التفسیر الکبیر 8: 13 «ظاهر الأية یدل على أنَّ التقيه انما تحلّ مع الکفار الغالبين الا أن مذهب الشافعى(رضی الله عنه). أن الحالة بين المسلمین اذا شاکلت الحالة بين المسلمين والمشرکين حلت التقية محاماة على النفس.] مى گوید: ظاهر آیة دلالت مى کند بر جواز تقیه به هنگام مواجهه…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:12
آیا صحیح است که مى گویند: عمر و ابوبکر  با هم روابط حسنه اى نداشتند و یک بار در محضر پیامبر با هم درگیر شده و با صداى بلند با هم برخورد کردند و سپس آیه (لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النّبی) [حجرات: آیه 2]... در نکوهش آنان نازل گردید؟! [کاد الخيّران أن يهلکا: ابوبکر و عمر. لمّا قدم على النبی وفد بنی تميم أشار احدهما بالاقرع واشار الاخر بغيره. قال ابوبکر لعمر: إنما اردت خلافی، فقال عمر: ما اردت خلافک فارتفعت اصواتهما عند النبی فنزلت يا ايها الذين آمنو لا ترفعوا.. مسند احمد 4: 6 ـ بخارى ج 3:…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:06