منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال: من با شما شیعه ها دشمنی ندارم. چرا به صحابه پیامبر فحاشی و بد دهنی می کنید؟ به فرض که برخی از صحابه جنایت هم کرده باشند، شأن یک مسلمان، مخصوصا مسلمانی که خود را پیرو حضرت علی(علیه السلام) می داند، فحاشی کردن نیست! لطفا جواب علمی بدهید. پاسخ: از منظر شیعه و به تصریح تمام علمای ایشان، سبّ و لعن مؤمن- چه از صحابه باشد و چه از غیر صحابه - حرام بوده و هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی چنین عمل زشتی را مرتکب شود. اما از سوی دیگر، با توجه به آیات قرآن کریم و…
چهارشنبه, 02 بهمن 1392 ساعت 11:30
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سوال: بعد از اعلام وصایت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روز غدیر، بسیاری از صحابه به دستور پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) با علی بن ابی طالب (علیهما السلام) امامت او بر تمامی مؤمنین را تبریک گفتند، از جمله ابوبکر و عمر؛ آیا این واقعه در منابع معتبر اهل تسنن هم نقل شده است؟ پاسخ: در جواب به این سوال باید بگوییم نه تنها بسیاری از صحابه بلکه تمامی حاضران در غدیر خمّ، به امر رسول الله (صلّی الله علیه و آله) با علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کرده و امامت آن…
چهارشنبه, 18 دی 1392 ساعت 12:00
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
درخواست:اطلاعاتی در مورد زندگانی و شخصیت محمد بن حنفیه می خواستم.پاسخ :وی محمد بن علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) معروف به محمد بن حنفیه ،کنیه اش ابوالقاسم ،[1]و  محمد اکبر نیز خوانده‌،شده[2] حدود سال نوزده قمری ، زمانی که سه سال ازخلافت عمر باقی مانده بود به دنیا آمد. راوندی و ابن شهر گزارشی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مبنی بر تولد محمد و اختصاص نام وکنیه آن حضرت بر وی از سوی امیرمومنان (علیه السلام) انعکاس داده‌اند[3] اگرچه ابن سعد، آن را از امیرمومنان (علیه السلام) خطاب به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، ارائه…
یکشنبه, 17 دی 1391 ساعت 11:21
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
باسلام، پاسخ‌‌های متعددی برای پرسش شما وجود دارد که شش مورد از آنها را نخست به صورت چکیده و سپس متن آنها را ارائه مي‌نماييم. چکیده پاسخ : 1. عفو ، حسن ذاتي ندارد و از حسن اقتضایی فزون‌تر نمی‌باشد. 2. با تعدد اولیاء دم، حق فرزند بزرگ‌تر، همچون سایرین است. 3. امیرمومنانعليه السلام به قتل ابن ملجم وصیت کرده بود. 4. عفو در میراث ماثور اسلامی، همواره پسندیده نبوده و گونه ناپسند نیز دارد. 5. عفو نکردن خداوند متعال و معصومان (علیهم السلام) در میراث مکتوب اسلامی، نمونه‌های واقعی دارد. 6. قصاص ابن ملجم، مقتضاي تدبير اجتماعي بوده است.…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:06
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
متن سوال :شيعه مي گويند كه هزاران صحابه در غدير خم حضور داشتند، و همه شنيدند كه پيامبر ـ ‌صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي را به عنوان جانشين خود بعد از وفاتش تعيين كرد. اگر چنين است پس چرا از هزاران صحابه يكي نيامد و به خاطر غصب شدن حق علي اعتراض نكرد، حتي عمار بن ياسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسي ـ رضي الله عنهم ـ چيزي نگفتند و يكي از اينها نيامد و نگفت: اي ابوبكر! چرا ـ خلافت را از علي غصب مي كني و حال آن كه مي داني كه…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:04
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
پاسخ : در اين باره اقوال مختلفي ذكر شده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم: 1. عده‌اي گفته‌اند كه : پيدايش اهل سنّت به زماني بر مي‌گردد كه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ خبر از چند دستگي قريب الوقوع امت خود به 73 فرقه را داده و فرمودند: كه فقط يك گروه از آنها اهل نجات است و چون از حضرت پرسيدند كه آن گروه كدام است، فرمود: «روش من و يارانم».(1) اهل سنّت مي‌گويند: در ميان فرقه‌هاي اسلامي هيچ فرقه‌اي همانند، ما پيرو اخبار پيامبر نيست، و لذا فرقه ناجيه، فقط اهل سنّت…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:03
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
متن سوال :بيان كنيد كه بعضي از احاديث دلالت بر اين دارد كه بعد از رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مردم جز چند نفر انگشت شمار به ارتداد گراييدند. اگر چنين چيزي واقعيت دارد پس چرا امام علي (علیه السلام) با خلفا كه در راس اين گروه بودند رابطه خوبي داشته و حتي در نماز به آنها اقتدا مي كرده است؟پاسخ :لازم است در پاسخ اين پرسش در ابتدا انحراف و ارتداد برخي از صحابه اثبات و سپس به موضع گيري علي ـ عليه السلام ـ ، در قبال خلفا اشاره شود.هر پژوهشگر محققي…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:01
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
باسمه تعالی نمايه: زيد بن على (ره) و خلافت ابوبكر سؤال 156: با اين كه زيدبن على (ره) هم از اهل بيت است، چرا به صحّت خلافت ابى بكر اعتراف كرده است؟! جواب اجمالى: هرچند پرسشگر محترم با قاطعيّت اذعان نموده كه جناب "زيد بن على"(ره) به صحت خلافتِ ابوبكر شهادت داده، امّا پس از تحقيقات نسبتاً فراوانى كه در منابع تحقيقى داشتيم، هيچ نشانه و مدركى كه مؤيّد ادعاى مزبور باشد به دست نيامد. از اين رو در اين پاسخ، فرض را بر صحّت ادعاى شما قرار داده و آن گاه به پاسخ گويى پرداخته‏ايم. در آيه‏ى تطهير آمده…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:00
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
آیا صحیح است اولین کسى که در عزادارى، مراسم سینه زنى به راه انداخت عایشه بود. آنجا که ایشان مى گوید: که چون احساس کردم پیامبرـ صلى الله علیه و سلّم ـ رحلت کرد: زنان را جمع کرده و بر سینه و صورت مى زدم. «عن عبّاد: سمعت عائشة تقول: مات رسول الله ـ صلى الله علیه و سلّم ـ ثم وضعتُ رأسه على و سادة و قمت أَلتدم ـ ای أضرب صدری ـ مع النساء و أضرب وجهی».[ السیرة النبویة 4: 305] و همچنین زنان بنى سفیان در شام در عزاى حضرت حسین(علیه السلام )سینه مى زدند ابن عبد…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:23
منتشرشده در تاریخ اسلام و تشیع
سؤال : آیا درست است که مى گویند نظر عائشه جواز رضاع کبیر، بود. یعنى براى محرم شدن کافى بود مردى از سینه زنى پنج مرتبه شیر بخورد، آن وقت آن زن مادر او، خواهر آن زن خاله او مى شود... و جناب عایشه اگر دوست داشت مردى را ببیند و اجازه ورود به خانه اش بدهد، دستور مى داد تا نزد دختران خواهرش ـ اسماء ـ برود و شیر بخورد، تا محرم او بشود! ولى ام سلمه و سایر زنان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ به شدت با این نظر مخالفت مى کردند ابو داود مى…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:23