سؤال: من با شما شیعه ها دشمنی ندارم. چرا به صحابه پیامبر فحاشی و بد دهنی می کنید؟ به فرض که برخی از صحابه جنایت هم کرده باشند، شأن یک مسلمان، مخصوصا مسلمانی که خود را پیرو حضرت علی(علیه السلام) می داند، فحاشی کردن نیست! لطفا جواب علمی بدهید. پاسخ: از منظر شیعه و به تصریح تمام علمای ایشان، سبّ و لعن مؤمن- چه از صحابه باشد و چه از غیر صحابه - حرام بوده و هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی چنین عمل زشتی را مرتکب شود. اما از سوی دیگر، با توجه به آیات قرآن کریم و…
چهارشنبه, 02 بهمن 1392 ساعت 11:30
سوال: بعد از اعلام وصایت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روز غدیر، بسیاری از صحابه به دستور پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) با علی بن ابی طالب (علیهما السلام) امامت او بر تمامی مؤمنین را تبریک گفتند، از جمله ابوبکر و عمر؛ آیا این واقعه در منابع معتبر اهل تسنن هم نقل شده است؟ پاسخ: در جواب به این سوال باید بگوییم نه تنها بسیاری از صحابه بلکه تمامی حاضران در غدیر خمّ، به امر رسول الله (صلّی الله علیه و آله) با علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کرده و امامت آن…
چهارشنبه, 18 دی 1392 ساعت 12:00
درخواست:اطلاعاتی در مورد زندگانی و شخصیت محمد بن حنفیه می خواستم.پاسخ :وی محمد بن علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) معروف به محمد بن حنفیه ،کنیه اش ابوالقاسم ،[1]و  محمد اکبر نیز خوانده‌،شده[2] حدود سال نوزده قمری ، زمانی که سه سال ازخلافت عمر باقی مانده بود به دنیا آمد. راوندی و ابن شهر گزارشی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مبنی بر تولد محمد و اختصاص نام وکنیه آن حضرت بر وی از سوی امیرمومنان (علیه السلام) انعکاس داده‌اند[3] اگرچه ابن سعد، آن را از امیرمومنان (علیه السلام) خطاب به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، ارائه…
یکشنبه, 17 دی 1391 ساعت 11:21
باسلام، پاسخ‌‌های متعددی برای پرسش شما وجود دارد که شش مورد از آنها را نخست به صورت چکیده و سپس متن آنها را ارائه مي‌نماييم. چکیده پاسخ : 1. عفو ، حسن ذاتي ندارد و از حسن اقتضایی فزون‌تر نمی‌باشد. 2. با تعدد اولیاء دم، حق فرزند بزرگ‌تر، همچون سایرین است. 3. امیرمومنانعليه السلام به قتل ابن ملجم وصیت کرده بود. 4. عفو در میراث ماثور اسلامی، همواره پسندیده نبوده و گونه ناپسند نیز دارد. 5. عفو نکردن خداوند متعال و معصومان (علیهم السلام) در میراث مکتوب اسلامی، نمونه‌های واقعی دارد. 6. قصاص ابن ملجم، مقتضاي تدبير اجتماعي بوده است.…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:06
متن سوال :شيعه مي گويند كه هزاران صحابه در غدير خم حضور داشتند، و همه شنيدند كه پيامبر ـ ‌صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي را به عنوان جانشين خود بعد از وفاتش تعيين كرد. اگر چنين است پس چرا از هزاران صحابه يكي نيامد و به خاطر غصب شدن حق علي اعتراض نكرد، حتي عمار بن ياسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسي ـ رضي الله عنهم ـ چيزي نگفتند و يكي از اينها نيامد و نگفت: اي ابوبكر! چرا ـ خلافت را از علي غصب مي كني و حال آن كه مي داني كه…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:04
پاسخ : در اين باره اقوال مختلفي ذكر شده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم: 1. عده‌اي گفته‌اند كه : پيدايش اهل سنّت به زماني بر مي‌گردد كه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ خبر از چند دستگي قريب الوقوع امت خود به 73 فرقه را داده و فرمودند: كه فقط يك گروه از آنها اهل نجات است و چون از حضرت پرسيدند كه آن گروه كدام است، فرمود: «روش من و يارانم».(1) اهل سنّت مي‌گويند: در ميان فرقه‌هاي اسلامي هيچ فرقه‌اي همانند، ما پيرو اخبار پيامبر نيست، و لذا فرقه ناجيه، فقط اهل سنّت…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:03
متن سوال :بيان كنيد كه بعضي از احاديث دلالت بر اين دارد كه بعد از رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مردم جز چند نفر انگشت شمار به ارتداد گراييدند. اگر چنين چيزي واقعيت دارد پس چرا امام علي (علیه السلام) با خلفا كه در راس اين گروه بودند رابطه خوبي داشته و حتي در نماز به آنها اقتدا مي كرده است؟پاسخ :لازم است در پاسخ اين پرسش در ابتدا انحراف و ارتداد برخي از صحابه اثبات و سپس به موضع گيري علي ـ عليه السلام ـ ، در قبال خلفا اشاره شود.هر پژوهشگر محققي…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:01
باسمه تعالی نمايه: زيد بن على (ره) و خلافت ابوبكر سؤال 156: با اين كه زيدبن على (ره) هم از اهل بيت است، چرا به صحّت خلافت ابى بكر اعتراف كرده است؟! جواب اجمالى: هرچند پرسشگر محترم با قاطعيّت اذعان نموده كه جناب "زيد بن على"(ره) به صحت خلافتِ ابوبكر شهادت داده، امّا پس از تحقيقات نسبتاً فراوانى كه در منابع تحقيقى داشتيم، هيچ نشانه و مدركى كه مؤيّد ادعاى مزبور باشد به دست نيامد. از اين رو در اين پاسخ، فرض را بر صحّت ادعاى شما قرار داده و آن گاه به پاسخ گويى پرداخته‏ايم. در آيه‏ى تطهير آمده…
سه شنبه, 05 دی 1391 ساعت 10:00
آیا صحیح است اولین کسى که در عزادارى، مراسم سینه زنى به راه انداخت عایشه بود. آنجا که ایشان مى گوید: که چون احساس کردم پیامبرـ صلى الله علیه و سلّم ـ رحلت کرد: زنان را جمع کرده و بر سینه و صورت مى زدم. «عن عبّاد: سمعت عائشة تقول: مات رسول الله ـ صلى الله علیه و سلّم ـ ثم وضعتُ رأسه على و سادة و قمت أَلتدم ـ ای أضرب صدری ـ مع النساء و أضرب وجهی».[ السیرة النبویة 4: 305] و همچنین زنان بنى سفیان در شام در عزاى حضرت حسین(علیه السلام )سینه مى زدند ابن عبد…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:23
سؤال : آیا درست است که مى گویند نظر عائشه جواز رضاع کبیر، بود. یعنى براى محرم شدن کافى بود مردى از سینه زنى پنج مرتبه شیر بخورد، آن وقت آن زن مادر او، خواهر آن زن خاله او مى شود... و جناب عایشه اگر دوست داشت مردى را ببیند و اجازه ورود به خانه اش بدهد، دستور مى داد تا نزد دختران خواهرش ـ اسماء ـ برود و شیر بخورد، تا محرم او بشود! ولى ام سلمه و سایر زنان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ به شدت با این نظر مخالفت مى کردند ابو داود مى…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:23
سؤال : آیا صحیح است که مى گویند حضرت عائشه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم، شوهر کرده، و نام همسرش جبیر بود و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پیامبر اکرم درآورده است؟ و مى گویند علت تأکید فراوان عائشه بر اینکه من بِکر بودم، شاید دفع این احتمال باشد. «ابن سعد: خطب رسول الله ـ صلى الله عليه و سلّم ـ عائشة الى أبی بکر الصديق: فقال: يا رسول الله، انی کنت اعطيتها مطعماً لابنه جبير، فدعنی حتّى أسلَّها منهم فاستلها منهم فطلقها، فتزوجها رسول الله ـ صلى الله…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
آیا صحیح است که مى گویند به دستور عائشه، ام المؤمنین از آوردن جنازه سید شباب اهل الجنة (سرور جوانان اهل بهشت; حضرت حسن( علیه السلام) کنار قبر پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و سلّم ـ جلوگیرى شد؟ در حالیکه خود عائشه درخواست کرد که جنازه سعدبن أبى وقاص را به مسجد پیامبر آورده و بر آن نماز گذارند.[ سیر اعلام النبلاء 2: 605 ـ طبقات إبن سعد 3: 148] آیا عائشه ام المؤمنین نبوده یا حضرت حسن(علیه السلام) جزء مؤمنین نبود؟ یا نسبت به فرزندان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ کینه و دشمنى داشت؟
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
سؤال : آیا صحیح است آنچه را که بخارى و ذهبى و دیگران مى گویند: زنان پیامبر اکرم دو حزب بودند؟ یک حزب به سرکردگى عائشه و حفصه، و حزب دیگر در آن ام سلمه و سائر زنان پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ بودند [سیر اعلام النبلاء 2 ـ 143 و 187 ـ صحیح بخارى 2: ـ کتاب الهبة: 89 ـ المعجم الکبیر 23: 50 ج132 ـ مقدمة فتح الباری: 282 ـ فتح الباری 9: 309 ـ تحفة الأحوذی 10: 255] و حکومتها از حزب عائشه حمایت مى کردند; نمونه ها: 1 ـ خلیفه دوم به هر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:22
سؤال: چند پرسش پيش آمده است که از دوستان اهل سنت توقع داريم ، با پاسخهای منطقی ، ما و تمام مسلمانانِ طالب حقيقت را ارشاد نمايند . پرسش اول: روایتی که از "أم المومنین عائشه" نقل شده است : « حدثنا سُوَیْدُ بن سَعِیدٍ حدثنا عَلِیُّ بن مُسْهِرٍ عن هِشَامٍ عن أبیه عن عَائِشَةَ قالت: اسْتَأْذَنَتْ هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ أُخْتُ خَدِیجَةَ على رسول اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَعَرَفَ اسْتِئْذَانَ خَدِیجَةَ فَارْتَاحَ لِذَلِکَ فقال: اللهم هَالَةُ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ فَغِرْتُ فقلت: وما تَذْکُرُ من عَجُوزٍ من عَجَائِزِ قُرَیْشٍ حَمْرَاءِ الشِّدْقَیْنِ هَلَکَتْ فی الدَّهْرِ فَأَبْدَلَکَ الله خَیْرًا منها ».  روزی ؛…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:21
سؤال: مورخین و راویان اهل سنت عموما در مراجعت از جنگ بنی المصطلق داستان إفک و نزول آیه إفک را از عایشه با مختصر اختلافی از عروة بن زبیر، سعید بن مسیب و علقمة بن وقاص، و عبید الله بن عتبه و برخی دیگر نقل کرده اند و همه سندها به عایشه منتهی می شود که او خود داستان را نقل کرده است. ما در آغاز قسمتهایی از آن را از روی نقل ابن هشام که از ابن اسحاق و او به چند واسطه از عایشه روایت کرده نقل می کنیم و سپس نظر خود را در زیر ذکر خواهیم…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:20
سوال: از عائشه همسر رسول خدا نقل شده است که گفت: هر وقت ختنه‌گاه (مرد) از ختنه‌گاه (زن) عبور کرد، غسل واجب مى‌شود، من و رسول خدا این کار را انجام دادیم و سپس غسل کردیم. برخی از اسناد: کتاب الأم - الإمام الشافعی - ج 1 - شرح ص 55 – 56- دار المعرفة مختصر المزنی - إسماعیل المزنی - ص 4- دارالفکر فتح العزیز - عبد الکریم الرافعی - ج 2 - ص 115- دارالفکر المغنی - عبد الله بن قدامه - ج 1 - ص 205- دارالکتاب العربی الشرح الکبیر - عبد الرحمن بن قدامه - ج…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
سؤال : مى گویند: جناب عائشه مطالبى را که در آن تنقیص و توهین و سبک کردن پیامبر ـ صلى الله علیه و سلّم ـ است. به عنوان روایت نقل مى کند. که البته براى هر انسان غیرتمندى غیرقابل تحمّل است و از شنیدن آن ابا دارد [سیر اعلام النبلاء 2: 193 و 191 و ـ 172] و بعضى از آنها نیز قطعاً دروغ است و با موازین شرع و سیره پیامبر تناسب ندارد. 1 ـ عائشه مى گوید: «تزوجنی بکراً» ; هنگام ازدواج من بکر بودم. . 2 ـ همو مى گوید: «کان رسول الله یأتيه الوحی، وانا وهو…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:19
آیا صحیح است که مى گویند بعضى از همسران پیامبر اکرم أمهات المؤمنین، مرتد شده و از دین اسلام برگشته و کافر شدند. همانند قتیله خواهر اشعث ابن القیس، که پس از عقد و تزویج، با او چون خبر رحلت پیامبر اکرم را شنید از دین برگشته و کافر شد و عکرمه فرزند ابوجهل با او ازدواج کرد. و ابوبکر خواست عکرمه را به جرم ازدواج با او، به آتش بکشد. اگر این جریان واقعیت داشته باشد چرا ما براى تمامى نساء النبى ـ صلى الله علیه و سلّم ـ حرمت قائل هستیم و آنانرا فوق انتقاد و اشکال مى…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:18
سوال: ابن حجر می‏گوید حفاظ در صد و ده حدیث بخاری که سی و دو حدیث از آن را مسلم نیز نقل نموده است؟؟؟؟؟ انتقاد و خرده‏گیری نموده و صحت آنرا قبول نکرده‏اند و باز ابن حجر در مقدمه فتح الباری بیش از سیصد نفر از رجال بخاری را اسم برده که گذشتگان از محدثین و دانشمندان علم رجال آنها را ضعیف و غیر قابل اعتماد دانسته‏اند و در ذیل این آمار جالب به ضعف هر یک از این افراد اشاره نموده است. همچنین قاضی ابوبکر با قلانی داستان نماز خواندن پیامبر اکرم بر عبداللَّه بن ابیّ و اعتراض عمر…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:17
سؤال: در کتب روائی اهل سنت روایت عجیبی از پیامبر نقل شده است که: « لا تزال جهنم تقول هل من مزید حتى یضع رب العزة فیها قدمه فتقول قط قط وعزتک و يزوى بعضها إلى بعض». در روز قیامت اهل جهنم به آتش انداخته می شوند. جهنم می گوید: آیا باز هم هست؟ پس خداوند پای خود را در آن می گذارد . جهنم می گوید : بس است ، بس است ، به عزّتت بس است. "صحیح البخاری - البخاری - ج 7 - ص 225 صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 8 - ص 152 عمدة…
شنبه, 11 آذر 1391 ساعت 12:16