منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
گفته شده: اگر نظريه امامت الهي و نص و تعيين صحيح بود، پس چرا امام سجاد(علیه السلام) در خطبه مشهورش در شام به آن‌ها اشاره نكرده است؟ چرا نفرمود: من امام واجب الاطاعة بعد از امام حسين‌(علیه السلام) هستم؟ و بلكه تنها به فضايل اهل بيت و به ويژه حضرت علي‌(علیه السلام) اكتفا كرده است؟ پاسخ: اولا: امام سجاد(علیه السلام) در خطبه مشهورش در مسجد شام به فضايل علمي و عملي اهل بيت(‌عليهم السلام) كه از جانب خداوند متعال به آنان داده شده اشاره كرده است، امري كه منشأ عصمت عملي و علمي است و دلالت بر مرجعيت و امامت…
شنبه, 29 مهر 1396 ساعت 14:43
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: ميزان و مقدار ثواب سياه پوشي فضاي جامعه ـ در ايام محرم در عزاي حضرت سيد الشهداء ـ عليه السلام ـ چقدر است؟   پاسخ: شايد بي تناسب نباشد ابتدا به عنوان پيش درآمد و زمينه ساز پاسخ، نظري گذرا بر پيشينه سياه پوشي و رائج بودن آن در مراسم عزاداري، در ميان اقوام كهن و ملل پيش از اسلام و آغازين نگاه اسلام نسبت به آن و سپس تأييد آن توسط پيشوايان اسلام در مراسم مزبور داشته باشيم. نگاه آغازين اسلام به رنگ سياه يك نگاهي منفي است و هرگز آن را در حالات عادي در زمينه هاي…
پنج شنبه, 30 شهریور 1396 ساعت 11:20
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش: فلسفه گريه كردن بر امام حسين ـ عليه السلام ـ چيست؟ اصلاً چه نيازي به گريه است آيا امام حسين ـ عليه السلام ـ كشته شد كه ما بر او گريه كنيم و خداوند هم از اين طريق دلش رحم بيايد و مارا ببخشد؟ آيا فلسفه قيام امام حسين ـ عليه السلام ـ اين بود؟ چرا بعد از 1400 سال باز مراسم همانگونه كه قبلاً برگزار مي شد باز هم بدون هيچ گونه تحولي برگزار مي شود؟ چرا مردم با اينكه در اين مراسم شركت مي كنند باز كار خود را مي كنند به عبارتي اينگونه برگزاري هيچ تأثيري…
پنج شنبه, 30 شهریور 1396 ساعت 10:22
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
آیا حضرت علی (علیه السّلام) مقسم رزق است؟ پاسخ: خداوند در قرآن كریم در سورة هود آیة 6 می فرماید: و ما من دابة فی الارض إلا علی الله رزقها و یعلم مستقرها و مستودعها... هیچ جنبنده ای در زمین نیست جز آنكه روزیش بر خداست و خدا قرار گاه و آرامگان او را می داند.... رازق عبارت است از كسی كه آن چه روزی و مایة دوام حیات مخلوقات زنده است، را به آنان عطا می كند ‌و چون هستی این مخلوقات از فیض خدای تعالی است چیزی هم كه هستی آنها بستگی به آن دارد نیز از ناحیة…
دوشنبه, 29 خرداد 1396 ساعت 10:00
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری است. این قسم بر گونه‌ی پیشین برتری دارد امّا نسبت به گونه‌ی سوم در رتبه‌ی فروتری قرار دارد. ۳ – سیاست…
سه شنبه, 02 خرداد 1396 ساعت 10:51
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) تا چه اندازه‌ اهمّیّت دارد و چگونه به دست می‌آید؟ «حب»؛ یعنی، رغبت و میل انسان به چیزی. اگر این میل باطنی و رغبت دل به چیزی شدید و قوی شود، آن را عشق می‌نامند.[۱] جایگاه حبّ اهل بیت  (علیهم السّلام) را باید از قرآن و روایات اخذ کرد. در اهمّیّت و جایگاه محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) معرّفی کرده است:«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏»[۲]، «{ای پیامبر!} بگو از شما هیچ پاداشی درخواست نمی‌کنم، جز آن‌که…
شنبه, 26 فروردين 1396 ساعت 06:55
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
امامت چه نسبتی با خاتمیّت دارد، آیا با آن در تعارض نیست؟ امامت نه تنها تعارضی با خاتمیّت ندارد بلکه از لوازم شریعت خاتم می‌باشد. برای روشن شدن مسئله باید ابتدا معنای خاتمیّت، امامت و سپس شئون پیامبر و امام را مورد بررسی قرار داد:   خاتمیّت ختم نبوّت و شریعت اسلام به این معناست که پس از پیامبر اسلام، دیگری به رسالت مبعوث نخواهد شد و شریعت دیگری جایگزین شریعت اسلام نمی‌شود. قرآن مجید به صراحت پیامبر اسلام را آخرین پیامبر خوانده و فرموده است: «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ»[۱]؛ «محمّد پدر هیچ…
چهارشنبه, 16 فروردين 1396 ساعت 08:12
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
امامت از اصول اعتقادی است یا فروع عملی؟ نظر شیعه و سنّی در این باره چیست و چه نتایجی در پی دارد؟ دیدگاه شیعه در نگاه عالمان شیعه به استناد پاره‌ای از نصوص و دلایل عقلی امامت مسأله‌ای کلامی و اعتقادی است. در این نگرش فلسفه‌ی انگیزش انبیاء با فلسفه‌ی نصب و تعیین امام از سوی خداوند یکی است و آنچه موجب می‌شود که خداوند پیامبرانی را برای هدایت بشر برگزیند، نیز ایجاب می‌نماید که در دوران خاتمیّت امامانی را در راستای عهده‌داری تداوم و استمرار وظایف پیامبر نصب نماید. برخی از نتایج این دیدگاه این است که: اوّلاً، امام…
دوشنبه, 14 فروردين 1396 ساعت 08:32
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
تفاوت پیامبر با امام در چه مواردی است؟ «شأن نبی» آن است که راه را بر مردم آشکار کند؛ امّا امام، مردم را راهبری می‌کند و به پیمودن راه وا می‌دارد. براین اساس مقام امامت از نبوّت بالاتر است و به همین دلیل، ابراهیم خلیل، مدّت‌ها پس از آن‌که به پیامبری رسید و پس از پیروزی در امتحان‌های متعدّد، به مقام امامت نایل آمد.[۱] برتری مقام امامت از مقام نبوّت، به معنای آن نیست که شخص «امام»، از شخص «نبی» برتر و بالاتر است؛ زیرا بسیاری از پیامبران –از جمله پیامبر اکرم- علاوه بر مقام «نبوّت»، دارای مقام «امامت» نیز بوده‌اند.…
شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 08:25
منتشرشده در امامت در قرآن و سنت
پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون امام شناسی امامت چه ضرورتی دارد؟ دیدگاه شیعه و سنّی در این باره چیست؟   یک. اجماع بر ضرورت رهبری دینی اصل لزوم امامت امری بدیهی و مورد اتّفاق همه‌ی اندیشمندان و عالمان شیعه و سنّی است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنّت می‌نویسد: «امامت و رهبری برای جامعه‌ی بشری یک ضرورت است».[۱] او سیاست و مدیریّت را به سه گونه تقسیم کرده است: ۱ – سیاست غریزی که مبتنی بر تمایلات و خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر است. چنین سیاستی به استبداد و خشونت می‌انجامد. ۲ – سیاست خرد بنیاد، که مبتنی بر یافته‌های دانش و اندیشه‌ی بشری…
شنبه, 30 بهمن 1395 ساعت 08:00