منتشرشده در نقد و بررسی
چکیده در تبیین و تعلیل خاتمیت، اندیشمندانی که به این مسأله پرداخته‌اند تقریبا بطور عموم، ملاک اصلی و سرّ پیدایش خاتمیت را بلوغ عقلی بشر دانسته‌اند. مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل رویکرد و تلقی‌های ارائه شده از بلوغ عقلی، این نظریه را مورد نقد و بررسی قرار داده است. حاصل این بررسی آنست که نظریه بلوغ عقلی بشر صرف یک نظرپردازی ذهنی برای سامان بخشی به فلسفه خاتمیت است و هیچ دلیل و بیّنه واقعی و شاهد و قرینه عینی در متن واقعیت خارجی آن را پشتیبانی و تأیید نمی‌نماید. نقد اساسی‌تری که متوجه نظریه بلوغ عقلی است آنست…
چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 11:57
منتشرشده در نقد و بررسی
افراط گرایی اسلامی، عنوانی است که بر گروه های اسلامی که از مبانی تکفیرگرایی و سلفی گری تغذیه فکری شده و رویکرد جهادی را در برخورد با دشمنان خود پی می گیرند، اطلاق شده است. در واقع شاخصه ی اصلی این جریان، استفاده از حربه ی تکفیر در برابر دشمنان و الگوی عملی مبتنی بر جهاد است. توجه به اندیشه و رفتار جریانات سلفی آشکار می سازد که مفهوم جهاد در نزد جریان تکفیری بیش از همه ی مفاهیم دیگر اسلامی، دچار قلب مفهومی شده و مورد استفاده ی ابزاری قرار گرفته است. لذا در این مقاله تلاش داریم تا…
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 11:53
منتشرشده در نقد و بررسی
چکیده دیدگاه‌های دانشمندان شیعی درباره تفسیر « اولی الامر» در آیه 59 سوره نساء، یکسان و مساوق با روایات متواتر ( یا لااقل متظافر) در این زمینه است. آنان اولی الامر را بر عترت معصوم پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) تطبیق کرده اند. مفسران اهل سنت اولی الامر را به دو صورت کلی معنا کرده اند: والیان و دانشمندان، به شرطی که حکمشان منطبق بر احکام خدا باشد؛ و اهل حل و عقد، بدون قید وشرط؛ چون اجماع آنان مصون از خطاست. راویان اهل سنت در این باره به شش گروه عمده تقسیم می شود که تنها یک گروه…
سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 09:37
منتشرشده در نقد و بررسی
روش شناسی نقد علامه امینی بر احادیث موضوعه نویسنده: غروی نائینی،نهله، بهادری،آتنا چکیده : علامه اميني(رحمة الله علیه) از علماي گرانقدر و کوشاي عالم تشيع در قرن ۱۴هجري قمري است که زحمات ايشان در تفحص پيرامون واقعه «غدير» بي‌نظير است. در خلال کتاب الغدير في الکتاب و السنة و الادب مطالب شايان ذکري در دفاع از «حديث شيعه» و دفع تهمت «رواج احاديث ساختگي در ميان کتب آنها» وجود دارد. بخشي که با انگيزه پاسخ به طعنه برخي از علماي عامّه به محدّثان شيعه مبني بر کثرت وجود مجعولات در آثار آنان، نگاشته شد. علامه ابتدا در روش نقضي، اسامي…
یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 08:19
منتشرشده در نقد و بررسی
نویسنده: احمد سعدی و ابوالفضل قاسمی چکیده: بسیاری از دانشمندان اهل سنت به شأن نزول آیه ولایت در خصوص حضرت علی (علیه السلام) تصریح کرده‌اند. ابن تیمیه نخستین کسی است که با صراحت این شأن نزول را منکر شده، ادعای اجماع بر کذب بودن آن را مطرح کرده است. این مقاله به بررسی نظر ابن تیمیه در ادعای اجماع بر کذب بودن این شأن نزول پرداخته است. برای این منظور کتاب‌های تفسیری علمای اهل سنت تا زمان حیات ابن تیمیه بررسی، و روایات صحابه در این شأن نزول از منابع اهل سنت جمع آوری شده است؛ یک مورد هم بررسی…
شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 10:42
منتشرشده در نقد و بررسی
در ایام عزای سیدالشهدا علیه‌السلام (محرم 1435) نوشته‌ای با عنوان «تحریف پیام حسین علیه‌السلام» توزیع شد که باورها و عملکردهای شیعه در عزاداری‌ها را مورد خدشه قرار داد؛ در این جا، متن اصلی آن نوشته آمده و نقطه‌نظراتی به عنوان نقد در ذیل آن درج گردیده است. جهت تفكیك نقدها از پاورقی متن اصلی، پاورقی‌های متن اصلی به داخل پرانتز در متن اصلی منتقل شده است. نقد نوشته‌شده، «متن محور» تهیه‌ گردیده و «محتوا محور» نیست؛ لذا هر نكته از نقد، همراه با بخش مربوط به آن در متن اصلی، به تنهایی می‌تواند مفید فائده باشد و مطالعة كل متن…
یکشنبه, 14 آذر 1395 ساعت 11:00
منتشرشده در نقد و بررسی
 موافقین سقیفه چنین ادعا می‌کنند که «اگر پیامبر به طور صریح برای بعد از خودشان یک نفر را به عنوان خلیفه انتخاب می‌کردند بدون شک اختلافات زیادی در جامعه نو بنیان اسلامی به وجود می‌آمد، دقیقاً همان اختلافاتی که اگر معتقد به مذهب شیعه باشیم برای ما پیش خواهد آمد ولی اگر قائل به این مذهب نباشیم اختلاف خاصی میان امت اسلامی پیش نخواهد آمد.» در پاسخ به این استدلال ذکر چند نکته لازم است. - بنابر روایات فریقین، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) طبق چند آیه قرآن مأمور بود که از طرف خدا امام علی(علیه السلام) را…
شنبه, 01 آبان 1395 ساعت 10:00
منتشرشده در نقد و بررسی
ملازاده (یکی از کارشناسان وهابی) در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: «اگر پیامبر بر خلاف ابوبکر جانشین تعیین می‌کرد این کارش شرع می‌شد و تا قیامت هر مسلمانی باید جانشین تعیین می‌کرد و این بدون شک استبداد است» در پاسخ به این سؤال باید گفت که: چه کسی گفته است انتخاب و تعیین جانشین به دست پیامبر (صلی الله علیه وآله) است!!! انتخاب جانشنی فقط به دست خداست و کسی حق اظهار نظر در این خصوص را ندارد همچنان‌که انتخاب پیامبران فقط به دست خداست و کسی حق دخالت و یا حتی پیشنهاد کسی را در این خصوص ندارد لذا…
دوشنبه, 29 شهریور 1395 ساعت 10:00
منتشرشده در نقد و بررسی
از روايات بسياري استفاده مي‌شود كه امامت و ولايت و خلافت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به نصب الهي و تعيين اوست: ابن هشام نقل مي‌كند: «بني عامر بن صعصعه خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسيدند. حضرت آنان را به خداوند متعال دعوت نمود و نيز خود بر آنان عرضه كرد. شخصي از آنان به نام «بحيرة بن فراس» به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض كرد: به من بگو: اگر ما با تو بر اسلام بيعت كنيم، آن‌گاه تو بر دشمنانت غلبه كردي، آيا ما بعد از تو حقي در امر خلافت…
پنج شنبه, 18 شهریور 1395 ساعت 12:27
منتشرشده در نقد و بررسی
ابن تیمیه در ردّ علامه حلّی رحمه الله درصدد بر آمده تا هر چه را که او در شأن و قدر و منزلت امامان از اهل بیت پیامبرعلیهم السلام ذکر کرده، پاسخ بگوید، که از آن جمله احادیثی است که در شأن و منزلت امام رضاعلیه السلام است. ابن تیمیه در رد علامه حلی‌ رحمه الله درصدد بر آمده تا هر چه را كه او در شأن و قدر و منزلت امامان از اهل بیت پیامبرعلیهم السلام ذكر كرده، پاسخ بگوید، كه از آن جمله احادیثی است كه در شأن و منزلت امام رضاعلیه السلام است. اینك به بررسی و…
دوشنبه, 01 شهریور 1395 ساعت 11:00