منتشرشده در مقالات
مقدمه آموزه های الهی گویای این است که یگانه رسالت انبیاء الهی و جانشینان آنها هدایت مردم به سوی پروردگار است . خداوند متعال به پیامبرش فرمود: «وما ارسلناک الا مبشرا ونذیرا» ; (1) «و ما تو را نفرستادیم مگر به عنوان بشارت دهنده و انذار کننده .» و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «رحم الله خلفائی، فقیل یا رسول الله من خلفائک؟ قال: الذین یحیون سنتی ویعلمونها عباد الله; (2) خدا جانشینان مرا رحمت کند . سؤال کردند: یا رسول الله! جانشینان شما کیستند؟ فرمود: کسانی که روش مرا احیا می کنند و به بندگان خدا…
یکشنبه, 17 بهمن 1395 ساعت 11:00
منتشرشده در وهابیت
بخش اول: بنیادهای مفهومی (تحلیل مفهومی توسل) الف) توسل در لغت : واژه «توسل» بر وزن «تفعل»، از ماده وَسَلَ به معنای تقرب است و «وَسیلَه» چیزی است که با آن می‌توان به مقصود رسید. ابن منظور افریقی می‌نویسد:[1] وسل فلان إلی الله وسیلةً إذا عمل عملاً تقرب به إلیه و الواسل الرّاغب إلی الله؛ («وسل إلی الله» یعنی عملی را انجام داد که به سبب آن عمل به خدا نزدیک شد و «واسل» به معنای راغب به سوی خداست). خلیل بن احمد فراهیدی می‌گوید:[2] «توسل»، از «وسلت إلی ربّی وسیلة» است؛ یعنی «انجام دادن عملی را تا به سبب…
یکشنبه, 20 مهر 1393 ساعت 10:00
منتشرشده در وهابیت
مقدمه : آگاهی ما از برآمدن وهابیان در نجد، آمیخته‌ای است از انواع روایتهای تاریخی و برداشت‌های فقهی ـ کلامی. در همه این موارد، نگرش‌ها سرشار از حبّ و بغض است. برخی در دفاع از اندیشه وهابیان نجد، بی‌توجه به دقائق دوره تاریخی شکل‌گیری دعوت شیخ محمد بن عبد الوهاب، تا آنجا پیش رفته‌اند که دعوی بازگشت به «سلف» را اقدامی در مسیر اصلاح‌طلبی دینی، آنهم با معیارهای رایج در سال‌های اخیر دانسته‌اند. برخی دیگر نیز، درباره نجدیانِ وهابی شده، بدون توجه به پیشینه اغراض ومنافع قبیله‌ای، یا فارغ از تحولات مناطق پیرامونی سرزمین نجد و حجاز در سال‌های نخستین…
دوشنبه, 07 مهر 1393 ساعت 10:00
منتشرشده در وهابیت
مـقدمـه :توحید اساسی ‌ترین باور دینی و مذهبی مسلمانان بلکه سایر ادیان الهی است؛ زیرا توحید سرچشمه دیگر عقاید و اعمال دینی است. توحید مانند ریشه درختی است که دارای شاخه و میوه‌ است و انسان‌ ها از آن بهره‌ مند می ‌شوند. بدیهی است که اگر نقش مهم و حیاتی توحید، به‌ عنوان اساس و پایه دین، به‌ صورت صحیح معرفی نشود، آثار منفی فراوانی در دیگر عقاید، اعمال و امور فردی و اجتماعی در پی خواهد داشت. از این رو است که جناب سلیم البشری، رئیس جامعة الأزهر آن دسته از وهابیونی را که توحید آمیخته با تشبه…
سه شنبه, 12 آذر 1392 ساعت 12:00
منتشرشده در وهابیت
چکیده : شبه قاره هند با ورود استعمار به آن، شاهد تلاش علمای مسلمان در تجدید فکر دینی بود. در این راه مدارسی تحت عنوان دیوبندیه تأسیس گردید که فکر سلفی را ترویج می کردند و به حدیث اهتمام می ورزیدند. در مقابل، افکار تجدد گرایانه سرسیداحمد خان و افکار صوفیانه بریلویه ظهور یافت. این مقاله در پی بررسی افکار و گرایشهای فکری مسلمانان هند بعد از دوره استعمار است. علل پیدایش، بزرگان و عقاید دیوبندیه و بریلویه در این مقاله بررسی شده است. واژه های کلیدی: هند، دیوبندیه، بریلویه، وهابیت مقدمه : شبه قاره هند یکی از پنج تمدن…
دوشنبه, 06 آبان 1392 ساعت 10:27
منتشرشده در وهابیت
چکـیده :در این نوشتار به دیدگاه وهابیت و نویسندگان این فرقه درباره مذاهب اهل‌ سنّت پرداخته شده است؛ زیرا امروزه برخی چنین می‌‌اندیشند که وهابیت فقط با شیعه مخالف است؛ در حالی‌‌‌که هجمه آنان به مذاهب فقهی و کلامی اهل سنّت کمتر از مذهب شیعه نیست. در این نوشتار نمونه‌‌هایی از هجمه علمای وهابیت علیه مذاهب اهل سنّت بیان شده است. این فرقه تنها خود را اهل سنّت و سایر مذاهب را اهل بدعت می‌داند.کلید واژ‌گان: مذاهب، اهل سنّت، وهابیت، سنّت، بدعتمقـدمه :با توجه به این که فرقه وهابیت خود را حق مطلق و سایر فرقه‌‌های اسلامی‌ را اهل بدعت…
شنبه, 27 مهر 1392 ساعت 09:00
منتشرشده در وهابیت
مقدمه :فرقه وهابیت بر این باور هستند که انسان بعد از مردن، درک و قدرت بر ارتباط با این عالم را ندارد؛ از این رو نمی‌تواند صدای کسی را بشنود؛ تا چه رسد به اینکه جواب دهد.بر هیچ كس پوشیده نیست كه هدف وهابیت از این سخن و اعتقاد ، زیر سؤال بردن اعمال و رفتار تمام مسلمانان در زیارت قبر رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم، ائمه اطهار علیهم السلام و دیگر اولیاء و بندگان صالح خداوند است ؛ به این دلیل كه آن‌ها صدای ما را نمی‌شنوند و نمی‌توانند جواب دهند!برای توضیح بیشتر لازم است به…
جمعه, 26 مهر 1392 ساعت 10:06
منتشرشده در وهابیت
بسیارى از متفكران اسلامى معتقدند كه حركت «وهابیت تندرو» با ویژگى‏هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى از جهاتى نوعى بازگشت به دوران جاهلیت عرب است؛ زیرا بسیارى از خصائص آن دوران را با خود داشته و دارد.دلائل و مدارك آنها را ذیلاً مى‏آوریم و داورى نهایى را به عهده خوانندگان مى‏گذاریم:1. از بارزترین صفات عرب جاهلى خشونت و قساوت بى‏حساب بود، از كشتن انسان‏ها لذت مى‏بردند و سالیان دراز خونریزى در میان آنها متوقف نمى‏شد.در ذیل آیه 103 سوره آل عمران در تفاسیر مختلف آمده است كه میان دو قبیله «اوس» و «خزرج» جنگ‏هاى خونینى رخ داد كه 120 سال به…
پنج شنبه, 18 مهر 1392 ساعت 12:00
منتشرشده در وهابیت
چکیـده :ابن تیمیه (661 ـ 728ق) از دانشمندان معروف اهل تسنن است که دیدگاه‌‌های او در کتاب منهاج السنّه النبویه و دیگر آثارش در زمینه ارزیابی احادیث، محور بحث‌های مختلف بوده است.نویسنده در این مقاله، ابتدا به بیان دیدگاه دانشمندان اهل سنّت درباره ابن تیمیه و معرفی منهاج السنّه می‌‌‌پردازد و پس از آن، روش‌‌‌های برخورد وی با احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را بررسی می‌‌کند و ضمن ذکر نمونه‌‌‌هایی، به نقد علمی آن روش‌ها می‌‌‌پردازد.کلید واژ‌گان: ابـن‌ تیمیه، حـدیث صحیـح، توثیق، راوی ضعیف، فضـایل اهل ‌بیت علیهم السلاممقـدمه :تقی‌ الدین ابوالعباس احمد بن عبدالحلیم‌ بن عبدالسلام…
چهارشنبه, 17 مهر 1392 ساعت 12:00
منتشرشده در وهابیت
مـقدمـه :از روزی که محمد بن عبدالوهاب جنبش خویش را در صحرای نجد آغاز کرد، موافقان و مخالفان اظهار نظرهای متفاوتی درباره او ابراز کرده ‌اند. یکی از جنجالی ‌ترینِ این اظهار نظرها، در مسلمان یا مشرک بودن ساکنین سرزمین نجد است. نکته درخور توجه این است که این جنبش، بر مشرک دانستن مسلمانان نجد استوار است؛ زیرا محمد بن عبدالوهاب به‌ دلیل مشرک خواندن آنان، جهاد با آنان را جایز شمرد. در حقیقت نکته کلیدی و مهم در تأیید این جنبش، ثبوت شرک، انحراف، بدعت و خرافه در میان مسلمانان نجد است که بر اساس آن مسلمانان مرتد به‌…
شنبه, 06 مهر 1392 ساعت 12:00