تا به حال نام یوم الهدم را شنیده اید ؟یوم الهدم یعنی روز ویران کردن... درهشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس ازاشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور همچون قبر ابراهیم فرزند پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) قبور زنان آن حضرت ، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق (علیه السلام) و بسیاری قبور…
دوشنبه, 12 تیر 1396 ساعت 10:00
بخش اول: بنیادهای مفهومی (تحلیل مفهومی توسل) الف) توسل در لغت : واژه «توسل» بر وزن «تفعل»، از ماده وَسَلَ به معنای تقرب است و «وَسیلَه» چیزی است که با آن می‌توان به مقصود رسید. ابن منظور افریقی می‌نویسد:[1] وسل فلان إلی الله وسیلةً إذا عمل عملاً تقرب به إلیه و الواسل الرّاغب إلی الله؛ («وسل إلی الله» یعنی عملی را انجام داد که به سبب آن عمل به خدا نزدیک شد و «واسل» به معنای راغب به سوی خداست). خلیل بن احمد فراهیدی می‌گوید:[2] «توسل»، از «وسلت إلی ربّی وسیلة» است؛ یعنی «انجام دادن عملی را تا به سبب…
یکشنبه, 20 مهر 1393 ساعت 10:00
مقدمه : آگاهی ما از برآمدن وهابیان در نجد، آمیخته‌ای است از انواع روایتهای تاریخی و برداشت‌های فقهی ـ کلامی. در همه این موارد، نگرش‌ها سرشار از حبّ و بغض است. برخی در دفاع از اندیشه وهابیان نجد، بی‌توجه به دقائق دوره تاریخی شکل‌گیری دعوت شیخ محمد بن عبد الوهاب، تا آنجا پیش رفته‌اند که دعوی بازگشت به «سلف» را اقدامی در مسیر اصلاح‌طلبی دینی، آنهم با معیارهای رایج در سال‌های اخیر دانسته‌اند. برخی دیگر نیز، درباره نجدیانِ وهابی شده، بدون توجه به پیشینه اغراض ومنافع قبیله‌ای، یا فارغ از تحولات مناطق پیرامونی سرزمین نجد و حجاز در سال‌های نخستین…
دوشنبه, 07 مهر 1393 ساعت 10:00
مـقدمـه :توحید اساسی ‌ترین باور دینی و مذهبی مسلمانان بلکه سایر ادیان الهی است؛ زیرا توحید سرچشمه دیگر عقاید و اعمال دینی است. توحید مانند ریشه درختی است که دارای شاخه و میوه‌ است و انسان‌ ها از آن بهره‌ مند می ‌شوند. بدیهی است که اگر نقش مهم و حیاتی توحید، به‌ عنوان اساس و پایه دین، به‌ صورت صحیح معرفی نشود، آثار منفی فراوانی در دیگر عقاید، اعمال و امور فردی و اجتماعی در پی خواهد داشت. از این رو است که جناب سلیم البشری، رئیس جامعة الأزهر آن دسته از وهابیونی را که توحید آمیخته با تشبه…
سه شنبه, 12 آذر 1392 ساعت 12:00
چکیده : شبه قاره هند با ورود استعمار به آن، شاهد تلاش علمای مسلمان در تجدید فکر دینی بود. در این راه مدارسی تحت عنوان دیوبندیه تأسیس گردید که فکر سلفی را ترویج می کردند و به حدیث اهتمام می ورزیدند. در مقابل، افکار تجدد گرایانه سرسیداحمد خان و افکار صوفیانه بریلویه ظهور یافت. این مقاله در پی بررسی افکار و گرایشهای فکری مسلمانان هند بعد از دوره استعمار است. علل پیدایش، بزرگان و عقاید دیوبندیه و بریلویه در این مقاله بررسی شده است. واژه های کلیدی: هند، دیوبندیه، بریلویه، وهابیت مقدمه : شبه قاره هند یکی از پنج تمدن…
دوشنبه, 06 آبان 1392 ساعت 10:27
چکـیده :در این نوشتار به دیدگاه وهابیت و نویسندگان این فرقه درباره مذاهب اهل‌ سنّت پرداخته شده است؛ زیرا امروزه برخی چنین می‌‌اندیشند که وهابیت فقط با شیعه مخالف است؛ در حالی‌‌‌که هجمه آنان به مذاهب فقهی و کلامی اهل سنّت کمتر از مذهب شیعه نیست. در این نوشتار نمونه‌‌هایی از هجمه علمای وهابیت علیه مذاهب اهل سنّت بیان شده است. این فرقه تنها خود را اهل سنّت و سایر مذاهب را اهل بدعت می‌داند.کلید واژ‌گان: مذاهب، اهل سنّت، وهابیت، سنّت، بدعتمقـدمه :با توجه به این که فرقه وهابیت خود را حق مطلق و سایر فرقه‌‌های اسلامی‌ را اهل بدعت…
شنبه, 27 مهر 1392 ساعت 09:00
مقدمه :فرقه وهابیت بر این باور هستند که انسان بعد از مردن، درک و قدرت بر ارتباط با این عالم را ندارد؛ از این رو نمی‌تواند صدای کسی را بشنود؛ تا چه رسد به اینکه جواب دهد.بر هیچ كس پوشیده نیست كه هدف وهابیت از این سخن و اعتقاد ، زیر سؤال بردن اعمال و رفتار تمام مسلمانان در زیارت قبر رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم، ائمه اطهار علیهم السلام و دیگر اولیاء و بندگان صالح خداوند است ؛ به این دلیل كه آن‌ها صدای ما را نمی‌شنوند و نمی‌توانند جواب دهند!برای توضیح بیشتر لازم است به…
جمعه, 26 مهر 1392 ساعت 10:06
بسیارى از متفكران اسلامى معتقدند كه حركت «وهابیت تندرو» با ویژگى‏هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى از جهاتى نوعى بازگشت به دوران جاهلیت عرب است؛ زیرا بسیارى از خصائص آن دوران را با خود داشته و دارد.دلائل و مدارك آنها را ذیلاً مى‏آوریم و داورى نهایى را به عهده خوانندگان مى‏گذاریم:1. از بارزترین صفات عرب جاهلى خشونت و قساوت بى‏حساب بود، از كشتن انسان‏ها لذت مى‏بردند و سالیان دراز خونریزى در میان آنها متوقف نمى‏شد.در ذیل آیه 103 سوره آل عمران در تفاسیر مختلف آمده است كه میان دو قبیله «اوس» و «خزرج» جنگ‏هاى خونینى رخ داد كه 120 سال به…
پنج شنبه, 18 مهر 1392 ساعت 12:00
چکیـده :ابن تیمیه (661 ـ 728ق) از دانشمندان معروف اهل تسنن است که دیدگاه‌‌های او در کتاب منهاج السنّه النبویه و دیگر آثارش در زمینه ارزیابی احادیث، محور بحث‌های مختلف بوده است.نویسنده در این مقاله، ابتدا به بیان دیدگاه دانشمندان اهل سنّت درباره ابن تیمیه و معرفی منهاج السنّه می‌‌‌پردازد و پس از آن، روش‌‌‌های برخورد وی با احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را بررسی می‌‌کند و ضمن ذکر نمونه‌‌‌هایی، به نقد علمی آن روش‌ها می‌‌‌پردازد.کلید واژ‌گان: ابـن‌ تیمیه، حـدیث صحیـح، توثیق، راوی ضعیف، فضـایل اهل ‌بیت علیهم السلاممقـدمه :تقی‌ الدین ابوالعباس احمد بن عبدالحلیم‌ بن عبدالسلام…
چهارشنبه, 17 مهر 1392 ساعت 12:00
مـقدمـه :از روزی که محمد بن عبدالوهاب جنبش خویش را در صحرای نجد آغاز کرد، موافقان و مخالفان اظهار نظرهای متفاوتی درباره او ابراز کرده ‌اند. یکی از جنجالی ‌ترینِ این اظهار نظرها، در مسلمان یا مشرک بودن ساکنین سرزمین نجد است. نکته درخور توجه این است که این جنبش، بر مشرک دانستن مسلمانان نجد استوار است؛ زیرا محمد بن عبدالوهاب به‌ دلیل مشرک خواندن آنان، جهاد با آنان را جایز شمرد. در حقیقت نکته کلیدی و مهم در تأیید این جنبش، ثبوت شرک، انحراف، بدعت و خرافه در میان مسلمانان نجد است که بر اساس آن مسلمانان مرتد به‌…
شنبه, 06 مهر 1392 ساعت 12:00
چکـیده :مسئله اجتهاد و ویژگی‌ها و شرایط آن در میان وهابیون از جمله مسائلی است که اطلاعات منسجم و دسته‌ بندی‌ شده ‌ای از آن در دسترس محققین وجود ندارد؛ به‌ گونه‌ ای‌ که بعضی از محققین بر این باورند آنان اعتقادی به اجتهاد ندارند. نویسنده بر این باور است که آگاهی از شیوه اجتهادی وهابیون و مبانی آن، یکی از مسائل ضروری برای محققین است؛ چرا که اطلاع از صحت و سقم این مبانی، در بسیاری از مباحث فقهی و اعتقادی در هنگام بحث با این گروه بسیار راه‌ گشاست و بطلان بسیاری از اعتقادات و رفتارهای آنان را…
جمعه, 05 مهر 1392 ساعت 12:00
بسم الله الرحمن الرحیمستایش تنها مخصوص خدایی است كه او را حمد می‌كنیم، از او یاری می‌جوییم، از او پوزش گناه می‌طلبیم و از بدی‌های جان و زشتی‌های كردارمان به او پناه می‌بریم. هر كه را او هدایت كند، كسی توان گمراه کردن ندارد و هر كه را او گمراه كند هیچ كس، نمی تواند هدایت کند. گواهی می دهم كه هیچ معبودی جز «الله» وجود ندارد و یکتاست و بی شریك.ّ و گواهی می دهم كه محمد(صلّی الله علیه و آله) بنده و فرستادۀ اوست.«یا أیّها الذین آمنوا اتقوا الله حقّ تقاته و لا تموتنّ إلّا و أنتم مسلمون»؛…
پنج شنبه, 24 مرداد 1392 ساعت 12:00
چکیده : ابن تیمیه ( 661 - 728 هجری قمری ) از دانشمندان معروف اهل تسنن است که دیدگاه ‏ های او در کتاب « منهاج السنة النبویة » و دیگر آثارش در زمینه ارزیابی احادیث ، محور بحث ‏ های مختلف بوده است . نویسنده در این مقاله ، ابتدا بیان شرح حال ابن تیمیه ، نظرات دانشمندان سنی در باره او و معرفی « منهاج السنة » می پردازد . و پس از آن ، هفده روش از روش ‏ های برخورد وی با احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را بررسی می ‏ کند .…
یکشنبه, 13 مرداد 1392 ساعت 11:00
چکیده وهابیان و در رأس آنها ابن‌تیمیه، وقتی با احادیث مربوط به فضایل اهل‌بیت پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) مواجه می‌شوند، تا جایی‌که امکان دارد، درصدد انکار بر می‌آیند و در این راه از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند، و استراتژی ایشان در این‌باره سه رکن اساسی یعنی تکذیب، تأویل و تشریک است. در این نوشتار سعی شده شیوه یاد شده با بیان نمونه‌هایی ارائه شود. مقدمه فضایل حضرت علی(علیه السلام) بر کسی که آشنایی مختصری با اسلام و تاریخ آن دارد، پوشیده نیست، در کتاب‌های تاریخی شیعه و اهل‌سنّت فضایل بسیاری برای آن حضرت بیان شده است. کثرت فضایل ایشان…
جمعه, 04 مرداد 1392 ساعت 10:00
  تاریخچه وهابیت وهابیت مذهبى ساخته و پرداخته دست استعمار انگلیس است که براى ایجادتفرقه و جدایى بین مسلمانان با هدف تسلط بر آنان و به یغما بردن ذخائر ومعادن خدادادى آنان به‏وجود آمد.[1] مؤسس این مسلک، فردى به نام «محمدبن عبدالوهاب» (1115 - 1206) از اهالى سرزمین نجد مى‏باشد.دورانکودکى خود را در زادگاهش «عیینه» در حجاز و به ویژه نجد سپرى‏کرد و فقه حنبلى را نزد پدرش که از علماء حنبلى بود آموخت. وى پس اززیارت مکه و مدینه به نجد بازگشت و تصمیم گرفت از راه بصره به شام‏برود، ولى چهار سال در بصره ماند و به ترویج…
دوشنبه, 24 تیر 1392 ساعت 10:00
چکیده :وهابیان با دیدگاه خاصی که درمسئله خدا شناسی و میزان شرک و توحید دارند ،بسیاری از اعمال و عقاید مسلمین ؛ از قبیل شفاعت ، تبرک ، زیارت قبور اولیای الهی و.... را شرک و عاملان به آن را مشرک می خوانند ، آنها که دارای ویزگی روحیة خشک وتعصب در اندیشه هستند به تلويح يا تصريح ، خود و پيروانشان را موحد و مسلمان مي شمرند و سائر مسلمین که با آنها هم عقیده نیستند را مشرك و كافر قلمداد مي كنند و به تبع آن ، خون و اموال شان را حلال و ذبیحه آن را حرام…
پنج شنبه, 23 آذر 1391 ساعت 10:44
آغاز دعوت وهابيان در ديار نجد، به سال 1157 ق برمى گردد; زمانى كه محمد بن عبدالوهاب (1115 ـ 1206 ق) حركت تبليغى خويش را در مبارزه با آنچه آن را شرك مى ناميد، آغاز كرد. وى براى توسعه دعوت خود به دِرْعيه رفت و با دادن دستِ اتحاد با محمد بن سعود (م 1179 ق)، حاكم اين شهر، راه را براى پيروزيهاى بعدى دعوت وهابى هموار كرد. حركت مزبور ابتدا منطقه نجد را تحت پوشش قرار داد. سپس در پى نبردها و خونريزيهاى فراوان، بر سواحل خليج فارس و تمامى منطقه حجاز (مكه و مدينه) سلطه پيدا كرد. دعوت…
پنج شنبه, 23 آذر 1391 ساعت 10:35
یکی از شبهاتی که وهابیون درباره نبی مکرم اسلام (صلى الله علیه وآله) مطرح می کنند این است که تبرک به مزار آن رسول الهی شرک می باشد. در صدر اسلام امت اسلامی به رسول مکرم(صلى الله علیه وآله)به عنوان شخصیتی پاک که می توان از او شفا گرفت نگاه می کرده؛ از این جهت حتی به آب دهان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز به عنوان شفادهنده درد توجه می نمود.در یکی از جنگ ها، پیغمبر آب دهان خویش را بر چشمان حضرت علی (علیه السلام) مالیدند و رنج و بیماری چشم آن حضرت بهبود یافت. از دیگر موارد،…
پنج شنبه, 23 آذر 1391 ساعت 10:33
هم سخن شدن مرد سنّى با فرشته‏غلو در مذهب سنى گناهى نابخشودنى است اما بخوانيد وقضاوت كنيد.نويسنده كتاب صفه الصفوه در شماره 341 شرح حال ابو المعالى الرجل الصالح به نقل از خودش مى نويسد: وضع زندگى من در ماه رمضان بسيار سخت و مشقت بار شده بود كه فقط با خوردن باقلا امرار معاش مى كردم، بالاخره طاقت نياوردم و تصميم گرفتم تا به يكى از افراد فاميل مراجعه كنم و از وى كمك و مساعدت نمايم، ناگهان احساس كردم پرنده اى روى شانه من نشست و گفت: اى ابوالمعالى من فلان فرشته هستم، لازم نيست به كسى مراجعه…
پنج شنبه, 23 آذر 1391 ساعت 10:25
باسمه تعالى ابن تيميه و تكفير مسلمين و قتل آنانخطرناكترين چيزى كه ابن تيميه بنيانگزار فكرى وهابيت در آغاز دعوت خويش مطرح ساخت و افكار عمومى را متشنج و عقائد مردم را جريحه دار كرد، متهم ساختن مسلمان به كفر و شرك بود.او رسماً اعلام كرد: هر كس كنار قبر پيامبر(صلى اللّه تعالى عليه وآله وسلم) يا يكى از افراد صالح بيايد و از آنان حاجت بخواهد مشرك است، پس واجب است چنين شخصى را وادار به توبه كنند، و اگر توبه نكرد، بايد كشته شود. «من يأتي إلى قبر نبيّ أو صالح، ويسأله حاجته ويستنجده... فهذا شرك صريح ،…
پنج شنبه, 23 آذر 1391 ساعت 10:23