منتشرشده در مهدویت
پیش‌درآمد تحقق هر برنامه و دستیابی به هر هدفی، نیاز به روش‌ها و سازوکارهای خاص خود دارد و پویش غیر روشمند و یا بهره‌گیری از مکانیسم‌های ناهمگون، در روند امور انسانی اختلال ایجاد کرده و موجب انحراف و ناکارآمدی برنامه‌ها می‌شود. اصل بنیادین دانش‌ها و فنون، روشمند کردن آنها، در مبانی معرفتی، تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی و تولید علمی است. این انگاره در علوم انسانی ـ به خصوص علوم تربیتی ـ جایگاه ویژه‌ای دارد و موجب پویایی و مانایی آن، در عرصه نظریه پردازی و ارائه راه‌کارهای عملی شده است. مکاتب و مشرب‌های مختلف تربیتی، با روش‌ها و سازوکارهای…
چهارشنبه, 20 بهمن 1395 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
همه‌ی شیعیان و آزادگان جهان منتظر روزی هستند، که مصلح و منجی عالم بشریت ظهور کند، تا جهان پر از عدل و داد شود و مستکبرین سیاسی و اقتصادی مواخذه شوند و مستضعفین جهان به حقوق خود برسند. همه منتظرند که امنیت اجتماعی فراگیر شود و اثری از ناامنی، ظلم و تجاوز باقی نماند و آن روز نزدیک است، روزی که صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند، عدل و توحید را می‌گستراند و پرچم عدالت و توحید را برمی‌افشاند. در دولت مهدوی، عدالت به‌ صورت دقیق اجرا می‌شود، به گونه‌ای که هیچ‌یک از شهروندان از امنیت و عدالت…
شنبه, 30 مرداد 1395 ساعت 00:00
منتشرشده در مهدویت
چکیده : «خسف بیداء» که تعدد روایات و تنوع منابع درباره آن نشان دهنده اهمیت و اهتمام نویسندگان متقدم به آن است، از نشانه های حتمی ظهور امام مهدی به شمار می رود که هم جوامع معتبر شیعی، احادیث مربوط به آن را گزارش کرده اند و هم منابع معتبر اهل سنت بدان پرداخته اند و دامنه آن به بحث های فقهی نیز کشیده شده است. مقصود از «خسف بیداء» این است که چون لشکر سفیانی که به قصد کشتن امام مهدی از مدینه به سمت مکه راه افتاد، در میانه راه و در سرزمین بیداء به شکلی معجزه آسا…
یکشنبه, 03 مرداد 1395 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
چکیده: موضوع این مقاله ادعاهای قادیانی است؛ از این رو، نخست زمان ظهور ادعاهای قادیانی مطرح می شود. او نخستین بار در سال 1880 و یا 1883 میلادی و آخرین بار در سال 1904 میلادی ادعا کرد و در این زمان ها انواع ادعاها (مجدد بودن، مهدی موعود بودن، مسیح موعود بودن، نبی مرسل بودن و کرشن) را مطرح کرده است. در این ادعاها تناقض گویی های قادیانی رخ می نماید. قادیانی خود را نبی خوانده و از این رو، به عدم خاتمیت پیامبر اسلام قائل شده است. با وجود این، به علت آن که مسلمانان او را محکوم کردند،…
پنج شنبه, 31 تیر 1395 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
آغاز غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى توانست بحرانى در میان شیعیان ایجاد کند و موجب شگفتى و سرگردانى آنان گردد؛ اما این امر اتفاق نیفتاد، زیرا رسول خدا و ائمه ى معصومین از همان آغاز همراه با معرفى امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مسلمانان، وقوع غیبت آن حضرت و کیفیت آن را هم گزارش نموده بودند تا پذیرش آن از سوى آنان آسان گردد. خصوصاً آن که عسکریین (امام هادى و امام عسکرى (علیهما السلام ) با کاهش ارتباط مستقیم خود با شیعیان و گسترش و تقویت نهاد وکالت، آمادگى لازم پذیرش این امر را…
جمعه, 28 اسفند 1394 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
مسئله ى امامت عامه از بنیادى ترین اصول اعتقادى مذهب تشیع به شمار مى آید و متکلمان شیعه در این زمینه کتاب هاى بسیارى نگاشته اند. مهم ترین بحث در مسئله ى امامت اثبات ضرورت امامت است که سه مذهب کلامى (اشاعره، معتزله و امامیه) ادلّه و براهین متعددى بر آن اقامه نموده اند. امامیه نیز براى اثبات ضرورت امامت عامه هم دلیل هاى نقلى و هم براهین عقلى اقامه کرده اند که در این فرصت تنها به دو برهان عقلى براى اثبات ضرورت امام استناد مى شود که یکى از آنها مبناى کلامى و دیگرى مبناى فلسفى دارد. گفتنى…
پنج شنبه, 20 اسفند 1394 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
تا آن جا که در حافظه تاریخ به یاد مانده است هیچ گاه انسان از اندیشه و رؤیاى بهزیستن فارغ نبوده و همیشه نگاه او براى یافتن آینده اى بهتر و سامان یافته تر دور دستها را نظاره کرده است. رؤیاى مزبور در زندگانى انسان به گونه هاى مختلفى تبلور یافته است و بارزترین نمونه از آن را در اندیشه (مدینه فاضله) مى یابیم. آرمان شهر زمینى که در آن از نابسامانى و دغدغه هاى جوامع موجود اثر و نشانى نباشد. بهشت موعود زمینى علاوه بر بهشت آسمانى رؤیاى همیشگى انسان بوده است و گمان نمى رود که تا پایان…
جمعه, 14 اسفند 1394 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
اعتقاد به آمدن مصلح کل در آخر الزمان ریشه در دل تاریخ دارد و مخصوص به اسلام و تشیّع نیست. کم وبیش همه ادیان الهى صرف نظر از نوع جهان بینى و اختلافاتى که در ویژگیهاى منجى موعود دارند نوید آمدن وى را داده اند و براى او نشانه هایى یاد کرده اند. کلّیت این مسأله آن قد روشن است که آیینهاى قدیمى: برهمائى بودایى و… انتظار ظهور منجى دارند ونشانه هایى را بر نزدیک بودن ظهور وى در کتابهاى خویش بیان کرده اند. با این حال هیچ کدام از آیینها و مسلکها تصویر روشنى از چگونگى قیام و آثار…
سه شنبه, 11 اسفند 1394 ساعت 09:00
منتشرشده در مهدویت
اشاره: در این نوشتار، ابتدا به تفاوت فلسفه ی دین و كلام جدید اشاره می شود، سپس تعریف دین از منظر دین پژوهی جدید صورت می گیرد، پس از آن، تقسیم دین به ادیان سنّتی و ادیان دنیوی، و تقسیم ادیان سنّتی به وحیانی و غیر وحیانی مطرح می شود. به دنبال تكیه ی ادیان وحیانی بر وحی، در باب ماهیّت وحی، به سه دیدگاه اشاره می شود، آن گاه دیدگاه گزاره ای به تفصیل خواهد آمد. نوشته ی حاضر تقریر سلسله ی درس های مهدویّت و مسائل كلامی جدید از استاد دكتر رضا حاجی ابراهیم است كه در مركز…
شنبه, 08 اسفند 1394 ساعت 07:00
منتشرشده در مهدویت
زیست منتظرانه پیشینه اى دراز در تاریخ وافقى ناپیدا در آینده روزگار دارد. باور انتظار نه تنها به پایان عصر حضور (260 هـ. ق.) که به دوران آغازین دین باز مى گردد; چه تاریخ اسلام این سلوک را در زندگى دینى آن روزگار نشان مى دهد. در حقیقت این باور آن گاه بر اندیشه پرتو افکند که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلّم) از ظهور دوباره دین و احیاى سنّت خویش در آینده دور سخن گفت و دینداران را بر تحقق کامل دین و عینیت یافتن آرمانهاى نهایى اسلام به وسیله یکى از فرزندانش دوازدهمین امام شیعیان آگاه کرد(1). اینک…
جمعه, 07 اسفند 1394 ساعت 09:00