مقدمه هر ملتی که به نوشتن تاریخ و گذشته خویش کم و بیش اهمیت می‏دهد و شیعه نیز از این امر مستثنی نیست. در این نوشته مختصر بنده به دنبال اثبات این حقیقت هستیم که شیعه و تشیع از روزهای نخستین طلوع اسلام وجود داشته و به ما رسیده است و ریشه در عبدالله بن سبا و ایرانیان و... ندارد. و این حقیقت فقط از بعد تاریخی مطرح و مورد بررسی قرار می‏گیرد. قبل از اختتام این مقدمه توجه خوانندگان ارجمند را به نکاتی چند جلب مینماییم. صرف نظر از مبدا و زمان تکوین و پیدایش که در این مقاله…
سه شنبه, 28 آذر 1391 ساعت 09:40
بر هیچ کس پوشیده نیست که نزدیکترین یار و یاور ابوبکر، دوست دیرین او عمر بود که از قضا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در جریان برادر کردن مهاجران در مکه، میان آن دو پیوند برادری بسته بود. (1) ابوبکر علی رغم آن که خود از طراحان اصلی ماجرای لافت بوده و در جریان رده نشان داد که فکر حکومتی برتری نسبت به عمر دارد، به دلیل شدت و حدت عمر در بسیاری از موارد تسلیم دیدگاههای وی بود. در تمام مراحل تاریخی در سیره، این دو نفر قرین یکدیگر هستند. گذشت که در طول تحولات سقیفه نیز همه…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 13:01
   غلبه نگرش عثمانی بر جامعه اسلامی، از زمان تسلط امویان (سال 41 هجری)، سبب شد تا عثمان از هر نوع اتهامی تبرئه و تطهیر شود.امویان این نگرش را بر جامعه اسلامی تحمیل کردند و تنها در عراق بود که اندکی در برابر این موضع، مقاومت نشان داده شد.بدین ترتیب عموم اهل سنت، مظلومیت و حقانیت عثمان را در برابر مخالفان پذیرفتند.با وجود این نگرش، آنان چه قضاوتی درباره مخالفین می کردند؟ یک راه آن بود تا مخالفین وی را بطور واقع بینانه شناخته و آنان را خصم مذهب خود شناسند.اگر این راه را بر می گزیدند، بزرگان صحابه در…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 13:01
سه مساله اساسىدر چهار گفتار گذشته تحت عنوان «حكومت و عدالت »نظريات كلى نهج البلاغه را در مساله حكومت و مهمترين وظيفه اش يعنى «عدالت »منعكس كرديم.اكنون نظر به اينكه يكى از مسائلى كه مكرر در اين كتاب مقدس درباره آن سخن رفته است مساله اهل بيت و خلافت است،لازم است پس از آن مباحث كه كلياتى بود در امر حكومت و عدالت،در اين مبحث كه مربوط است به مساله خاص خلافت بعد از پيغمبر و مقام اختصاصى اهل بيت در ميان امت، وارد شويم.مجموع مسائلى كه در اين زمينه مطرح شده است عبارت است از: الف.مقام ممتاز و فوق…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:59
بخش اول موضوع نوشتار پیشبرد موضع گیری های امام علی علیه السلام در برابر جریان های اجتماعی بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد.این پدیده ها را در دو بخش می توان بررسی نمود.یک بخش جریان های اجتماعی پیش از زمامداری، بخش دوم جریان های اجتماعی در مدت زمامداری حضرت. موضع این نوشتار بخش نخست می باشد. منظور از این جریان های اجتماعی جریان های همسو و نیز چالشگر در برابرآرمان های امام می باشد. در مدت حدودبیست و پنج سال جریان های محوری و کلان را سه جریان می توان عنوان کرد . یکی…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:59
با توسعه فتوحات در این دوره، سرزمین های زیادی تحت سلطه حكومت مدینه درآمد. اداره این سرزمین ها نیاز به مدیرانی داشت تا بر پایه ی ارزش های جدید، مناطق مزبور را اداره كرده و راه را برای توسعه هر چه بیشتر فتوحات فراهم كنند. در اصل، مهمترین نكته برای خلیفه و مسلمانان در آن شرایط، توسعه بیشتر سرزمین های فتح شده بود و برای سرزمین های مزبور بطور عمده كسانی انتخاب می شدند كه از توان و تجربه نظامی كافی برخوردار باشند. بدین ترتیب یكی از معیارهای اصلی خلیفه برای انتخاب كارگزار، آن بود كه از چنین توانی بهره…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:57
برترى امام در صفات وكمالات نفسانى و پاداش اخروى نسبت به ديگران. افضليت در علم كلام در دو مورد مطرح مى شود: يكى در باب امامت عامّه و ديگرى در باب امامت خاصّه ; آنچه كه در اين جا مورد بحث قرار مى گيرد افضليت در باب امامت عامّه است كه در اين باره ديدگاه هاى گوناگونى مطرح شده است: 1. متكلّمان شيعه اماميه افضليت را يكى از شرايط مهم امام مى دانند و در اين باره هيچ استثنايى قائل نيستند. 2. برخى چون قاضى ابوبكر باقلانى افضليت را از شرايط امام مى دانند ولى معتقدند كه هرگاه انتخاب امام…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:53
مقدمه و خاستگاه بحث :بعد از اثبات وجود خالق حکیم، ضرورت وجود نبوت و نبی ثابت می شود. برای درک احتیاج بشر به هدایت انبیاء باید خلقت انسان و هدف از این خلقت و عوامل رساننده و باز دارنده از آن هدف را شناخت. به قدر ضرورت اشاره ای می شود:1. انسان موجودی است دارای غرایز مختلف و حیات آدمی از حیات نباتی که ضعیف ترین مرتبه حیات است شروع می شود تا برسد به حیات عقلانی. و انسان مخلوقی است مرکب از طبع و عقل. و جسمی با خواسته های محدود و جانی با خواسته های نامحدود. در ترقی…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:53
 بدان که در هر عصری از اعصار، مردان اله ی نغمات اله ی را در گوشها طنین انداز میکنند و ایشان حضرات اولیایند که طالبین حقیقت را از رحیق صهبای ازلیّت سرمست نموده و در عالم ملکوتی و لاهوتی به تأدیب میپردازند تا بدین وسیله سلسله ی تکامل انسانی باقی و ماء معین معانی احکام که اصل اصیل غصون تربیت است در جویبار دلهای عارفان جاری گردد.[1] شیعه ی امامیه ایشان را امامان و پیشوایان خود به شمار میآورد و بر این باور است که آنان از ویژگیهایی برخوردارند که دیگر انسانها از آنها بیبهرهاند. در این نوشتار تنها به…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:36
افضلیت در باب امامت در دو مورد مطرح می شود؛ یكی در باب امامت عامّه و دیگری در باب امامت خاصّه. در امامت عامّه آن جا كه از صفات و ویژگی های امام بحث می شود، از افضلیت به عنوان یكی از بایستگی های امام سخن به میان می آید و در امامت خاصّه سخن در این باره است كه پس از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) چه كسی بر دیگران افضلیت داشته و خلیفه پیامبر و پیشوای مسلمانان بوده است؟ در این نوشتار به بررسی افضلیت به عنوان یكی از شرط های امامت و بایستگی های امام خواهیم پرداخت…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:36
مقدمه بحث امامت در باور شيعه و سنى از بحث هاى مهم عقيدتى است كه تاكنون علماى بزرگ در باره آن كتابهاى فراوان نوشته و زواياى مختلف آن را بررسى و روشن ساخته اند. ريشه اى ترين بحث در مسأله امامت، «انتصابى و الهى» يا «انتخابى و عادى» بودن آن است. شيعيان معتقد به انتصابى بودن و ديگر مذاهب اسلامى پيرو انتخابى بودن آن هستند. شيعيان براى اثبات ديدگاه خود به ادله عقلى و نقلى استناد كرده اند. ما در اين مقاله به ادله نقلى پرداخته شده است. در بحث ادله نقلى نيز مى توان موضوع «الهى بودن نصب امام»…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:33
از جمله سؤال هاي مطرح در مورد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)اين است كه: آيا كسي مي تواند در سنين كودكي به مقام امامت و خلافت برسد؟ به بيان ديگر، كودكي كه تكليف ندارد، چگونه مي تواند به (مقام ولايت اللّهي) برسد؟  (ابن حجر هيثمي) از علماي اهل سنت، در اين باره مي نويسد:  (آنچه در شريعت مطهر ثابت شده، اين است كه ولايت طفل صغير صحيح نيست؛ پس چگونه شيعيان به خود اجازه داده و گمان بر امامت كسي دارند كه عمر او هنگام رسيدن به امامت، بيش از پنج سال نبوده است ...؟!)(1)  احمد كاتب نيز مي…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:30
متون صادره از امام حسین علیه السلام دوره ی امام حسین علیه السلام، دوره ی یکه تازی بنی امیه و تلاش در ایجاد انحرافات بزرگ فکری، فرهنگی و اجتماعی بود. آن ها مفاهیم اصیل دین را مورد تحریف قرار می دادند. با توجه به این واقعیت دردآور بود که آن حضرت علیه السلام موضعگیری های سنجیده، دردمندانه و الهام بخش و نجات بخش خود را در قالب گفتار ها و نوشتار ها و خطابه های آتشین ابلاغ فرمودند. متونی که از امام حسین علیه السلام نقل شده، به دو صورت است. 1) صورت شفاهی، که مجموعه ی خطبه ها، موعظه ها،…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:22
چكیده اندیشه ختم نبوت وپایان یافتن سلسله رسالت ازضروریات تعالیم اسلامی وایمان به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ملازم باایمان به خاتمیت اوست. ازلازمه خاتمیت ،جهانی وجاویدانی بودن اسلام است ، هركس بامحتوای قرآن و پیام پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) ،اندكی آشنای داشته باشد بخوبی این مطلب را درك می كند كه قرآن فراقومی ونژادی واقلیمی سخن می گوید ، ومخاطبش تمام انسان هادرگستره تاریخ تاقیامت می باشد ، وخودرا راهنمای همه مردم دانسته ، وجهانیان را ازسركشی دربرابرفرمان های الهی بیم داده است .كمال وجامعیت اسلام نیزازمسایل قطعی وغیرقابل انكاراست ،حتی دربرخی ازروایات منكرین كمال دین به…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:03
چکیده جریان امامت، به عنوان عدل قرآن، تضمین کننده ی بقای دین، معرفی و معرفت یابی نسبت به آن است. از وجود جریان امامت است که متون راه گشایی صادر گردیده که بالندگی فرهنگ دینی و روشن شدن مفاهیم شریعت، سهمی وافر دارند. این متون هم در کنار قرآن مجید، همان اعتباری را یافته اند که کتاب خدا دارد. لذا در حدیث ثقلین هم که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده، انعکاس یافته است. این متون، ذخایر معنوی تاریخ اسلامند که باید پاس داشته شوند. متونی از علی علیه السلام صادر شده است؛ فردی که پس…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:02
از جمله رویدادهای تاریخی که زبان به زبان نقل شده است، این است که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در سال دهم هجری (632 م) حجة الاسلامی به جا آورد که در تاریخ به حجة الوداع معروف است.و در انجام مراسم آن حج به رهبری پیامبر (صلوات الله علیه و آله)، دهها هزار تن از مسلمانان شرکت کردند. از رویدادهای مشخص این سفر حج آن است که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در راه بازگشت از سفر حج کنار آبی معروف به غدیر خم (بین مکه و مدینه) توقف کرد، و هزاران تن از حاجیان را نیز متوقف…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 12:00
نگاهی به حديث سلسلـة الذهب امام رضا (علیه السلام) در حديث معروف «سلسله الذهب» به واسطة پدران خود از پيامبر خدا و آن حضرت نيز از جبرئيل(علیه السلام) نقل می كند كه خداوند تعالی فرمود: «لا إله إلاّ الله حصني فمن دخل حصني أمن [من] عذابي؛ «لا إله إلاّ الله» (توحيد) قلعة استوار من است. پس هر كس در قلعة من داخل شود، از عذاب من در امان می ماند».1 آنگاه در تكميل حديث می فرمايد: «بشروطها و أنا من شروطها؛ [تحقّق آنچه گفتم] شروطی دارد و من از جمله آن شروطم». اين سخن به اين نكته اشاره دارد كه…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 11:58
 انسان چگونه موجودى است ؟ مى دانيد درباره انسان كه اساسا انسان چگونه موجودى است , دو نوع نظر است . يكى اينكه انسان نيز مانند همه جانداران ديگر يك موجود صد در صد به اصطلاح خاكى است يعنى مادى است ولى موجود مادىاى كه در مسير تحولات مادى , آن حداكثرى كه يك ماده مى توانسته است متكامل بشود , تكامل پيدا كرده است . حيات , چه در گياهان و چه در درجه عاليترش حيوانات و چه در درجه عاليتر از آن انسانها , خود يك تجلى و پرتوى است از تكاملاتى كه ماده در مسير خودش تدريجا…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 11:56
فصل اول جایگاه خاندان پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در پیوند با پیامبر (صلوات الله علیه و آله) تمام مسلمانان هم بر دوست داشتن خویشان و فرزندان صالح پیامبر (صلوات الله علیه و آله) و بزرگداشت آنان، اتفاق نظر دارند و هم در اعتقاد به قداست خویشاوندان او که در زمان پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می زیستند.و معتقدند میان آن که مسلمانی،پیامبرش را دوست بدارد ولی خویشان و فرزندان محبوب او را دوست نداشته باشد،تناقض وجود دارد. در حقیقت بزرگان صحابه با دوستی خویشان شایسته پیامبر (صلوات الله علیه و آله) به خدا تقرب می جستند، حتی…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 11:54
مصادر روایت: این روایت با تعبیرات گوناگون؛‌ از جمله :  «إِنِّی تَرَكْتُ فِیكُمُ الْخَلِیفَتَینِ كَامِلَتَینِ»؛ «إنی قد تَرَكْتُ فِیكُمْ خَلِیفَتَینِ» ؛ «إنی تارك فیكم الخلیفتین» ؛ «انى تَارِكٌ فِیكُمْ خَلِیفَتَینِ» در منابع اهل سنت با سند‌ معتبر نقل شده است. از آن جایى كه سند همه این روایت، تقریبا یك سند است، ما تنها متن ابن أبى شیبه را كه قدیمى‌ترین كتاب در این باره است نقل مى‌كنیم: نا أَبُو دَاوُدَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شَرِیكٍ، عَنِ الرُّكَینِ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ حَسَّانَ، عَنْ زَیدِ بْنِ ثَابِتٍ، یرْفَعُهُ، قَالَ: «إِنِّی تَرَكْتُ فِیكُمُ الْخَلِیفَتَینِ كَامِلَتَینِ: كِتَابَ اللَّهِ، وَعِتْرَتِی، وَإِنَّهُمَا لَنْ یتَفَرَّقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 11:52