چکیده عقیده مهدویت جزء مسلّمات مذاهب اسلامی است و اختلاف فقط در مصداق آن می باشد. اهل سنت در مورد روایات خلفای اثناعشر اقوال متعددی دارند، لیکن با بررسی روایات فریقین و اقوال آنها به این واقعیت می رسیم که مراد روایات از خلفای اثناعشر، ائمه اثناعشر شیعه می باشد. در بعضی روایات اهل سنت آمده که اسم پدر حضرت مهدی همان اسم پدر حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) است، اما بعد از بررسی روایات فریقین به این نتیجه می رسیم که اسم حضرت مهدی همان اسم پیامبر(صلی الله علیه وآله) و پدر ایشان امام حسن عسکری(علیه السلام) است…
سه شنبه, 25 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده اندیشه مهدویت، در راه رسیدن به مقصود، ممكن است در دریای پرتلاطم حوادث، با موانعی روبه رو شود. شرط رسیدن به ساحل نجات در درجه اول، تقویت نیروی محرك این گفتمان و در درجه دوم، شناخت و رفع موانع احتمالی است. «متمهدان» و «مدعیان دروغین»، مفهوم و انگاره‌ای هستند كه تأمل در آن‌ها، برای همگان پر جاذبه است. عده‌ای دوست دارند بدانند چرا در طول تاریخ، و در حوزه مهدویت، با چنین ادعاهایی رو‌به‌رو هستیم؟ با رخ‌نمایی این‌گونه پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر، موضوع مورد بحث، اهمیت ویژه‌ای یافته است؛ اما مهم، روشمند كردن پژوهش در این زمینه است. تحلیل…
دوشنبه, 24 آبان 1395 ساعت 09:00
انتظار موعود در ادیان، تنها یک رویکرد عاطفی نیست، بلکه رویکردهای معرفتی، اجتماعی، اخلاقی و فردی را نیز شامل می‌شود. این انتظار همان‌گونه که به لحاظ فردی دارای آثار تربیتی و روان‌شناختی بسیار مؤثری است، به لحاظ اجتماعی می‌تواند عدالت‌خواهی، مبارزه با ظلم و گرایش به زندگی مطلوب سیاسی – اجتماعی را مشوق باشد. ازاین‌رو انتظار همچون منشوری است که دارای تجلیات گوناگون است که در رأس همه آن‌ها همدلی، صلح، انسجام و وحدت ادیان می‌باشد.     دانلود مقاله منبع : طلوع تابستان 1386 شماره 22
یکشنبه, 23 آبان 1395 ساعت 09:00
چكیده بین سنت‌های‌الهی و مهدویت در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی ـ اجتماعی پیوند معناداری وجود دارد. این پیوند، بدین صورت تبیین می‌شود كه با توجه به این‌كه خداوند متعال، سنت‌های خود را به گونه‌ای ترسیم كرده است كه عوامل و شرایط گوناگون در تحقق یا تعجیل و تأخیر این سنت‌ها مدخلیت دارد، در این راستا نقش انسان در تحقق یا تعجیل و تأخیر این سنت‌ها بسیار چشمگیر است؛ بنابراین، ایجاد زمینه‌ها و شرایط تحقق سنت‌های الهی ـ به ویژه سنت‌های مهم و اساسی تفكر مهدویت؛ سنت پیروزی حق بر باطل، سنت حاكمیت صالحان، غلبه اسلام بر سایر ادیان…
شنبه, 22 آبان 1395 ساعت 09:00
بررسی رسالت ها و راه بردهای فرهنگی - تربیتی دولت زمینه ساز  چکیده  قرن های متمادی است که مظلومان و عدالت خواهان، منتظر ظهور موعودی هستند که حضور مقتدرانه وی به همراه تشکیل حکومت عدل جهانی و نابودی بساط ظلم و بی عدالتی، در کتب آسمانی وعده داده شده و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همان موعودی است که اسلام مژده ظهورش را داده، اما این ظهور، بی زمینه سازی، امری نامعقول خواهد بود . با توجه به گستردگی قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز دشمنان آن حضرت که منسجم و سازمان یافته در…
جمعه, 21 آبان 1395 ساعت 09:00
شاید بتوان گفت، جامع‌ترین بیان برای تعریف دعا، «طلب به معنای عام» است كه طلب تکوینی و سؤال و درخواست فطری را شامل می‌شود. در واقع دعا، طلب خلق از خالق هستی و ایجاد ارتباط با او از طریق زبان سر، زبان قلب و زبان تکوین است.  در نظام هستی، توجه خاصّ خداوند متعال بر بندگان، زمانی است که آنها از آمادگی، قابلیت و استعداد لازم برخوردار باشند. استعداد پذیرش عنایت خاص الهی، وقتی شکل می‌گیرد که آدمی به جایگاه فقر و نیازمندی خویش آگاهی یابد و خالق هستی و غنای محض را به خوبی بشناسد. قرآن كریم می‌فرماید: «یا…
پنج شنبه, 20 آبان 1395 ساعت 09:00
مقدمه: با غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف،شیعیان،مسلمانان و همه جهانیان دچار محرومیتی جانکاه و عمیق شدند. شیعه در این عصر با پذیرش مسئولیت تاریخی خود برای خروج از این محرومیت ،چشم به راه موعود و عصر ظهور ،به انتظار ایستاد؛انتظاری که بار سنگین رسالت زمینه سازی برای ظهور را با خود به همراه داشت؛چرا که انتظار عمل است و برترین عمل ها(افضل الاعمال انتظار الفرج)(1)،جهاد است و بهترین جهادها (افضل جهاد امتی انتظار الفرج)(2).انتظار آمادگی است و زمینه سازی (من انتظر امراً تهیأ له )(3)؛آمادگی و زمینه سازی برای همه خوبی ها و زیبایی ها و رهایی…
سه شنبه, 18 آبان 1395 ساعت 09:00
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نجات‌بخش بشر از کفر و ستم و منادی عدالت و بر پادارنده حدود الهی و احیاگر معارف قرآن است. فلسفه وجودی حوزه‏های علمیه و روحانیت نیز جز این نیست و دست پروردگان حوزه‏های شیعه هر کدام در دیار و عصر خویش، پرچم انتظار بوده‏اند. روحانیت در عصر غیبت دارای پنج وظیفه عمده است که عبارتند از: ارتباط، اقتدا، وراثت، نیابت و آمادگی. در این مقاله تنها ارتباط مورد بررسی قرار گرفته است. ارتباط روحانیت با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها در عقیده نیست که سراسر زندگی آنان با نام و…
دوشنبه, 17 آبان 1395 ساعت 09:00
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در تلاش برای اصلاح روابط اجتماعی ,ابتدا و بصورت بنیادین به اصلاح اندیشه انسان ها همت خواهند گماشت .از آن جا که اندیشه انسان ها در جهت گیری های رفتاری آنها تاثیرگذار است؛با اصلاح خرد و بینش افراد به رفتارهای بهنجار و گرایش های درست آنها در روابط اجتماعی,شکل خواهند داد.زندگی در آن روزگار بر اساس تربیت است.در عصر او مردم آن گونه رشد و پرورش خواهند یافت که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اصحاب ویژه خود را می پروراندند.در چنین جامعه ای که عقلانیت دراوج است و اخلاق اسلامی به همه کنش…
یکشنبه, 16 آبان 1395 ساعت 09:00
از جمله مباحث فقهي و كلامي اين‌كه آيا بيعت مردم با شخصي به عنوان حاكم اسلامي، و يا بيعت اهل حل و عقد و يا حتي بيعت دو يا يك نفر با شخصي، به حكومت آن شخص مشروعيت مي‌بخشد يا اين‌كه مشروعيت حكومت هر شخص، از آنجا كه حاكميت و حكومت بالاصاله از براي خداست، بايد از جانب خداوند ‌ با واسطه يا بدون واسطه - ثابت شود و بيعت مردم در حقيقت التزامي عملي از جانب آنان بوده و تعهدي است بر گوش دادن به سخنان حاكم و اطاعت كردن از دستوراتش و اين بيعت، عهدي است كه ثمره…
شنبه, 15 آبان 1395 ساعت 11:00
انسان در حیات خویش پیوسته در حال تكامل است و با این حیات متکامل، جامعه و تاریخ را می‌سازد. نظریه‌پردازان فلسفه تاریخ در این‌باره، نظریات گوناگونی ابراز كرده‌اند. اما در مكتب اسلام، تاریخ انسان به سمت رخداد نهایی یعنی ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیش می‌رود و انسان نیز برای كمال فردی و اجتماعی، ناگزیر است خود را در این مسیر قرار دهد و با امام که انسان كامل است، ارتباط برقرار کند و به آن الگوی شخصیتی نزدیك شود تا در نهایت به قرب خداوند برسد كه «همه‌چیز به سوی خدا بازمی‌گردد».  این كمال آن‌قدر ارزش‌مند است كه…
جمعه, 14 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده: از جمله چالش های پس از دوران رنسانس و تحقق مدرنیته، رویارویی دین و مدرنیته و موقعیت نخبگان مسلمان و جوامع اسلامی در پاسخ به پرسش های نو و واکنش روحی و اجتماعی در برابر آن بوده است؛ موقعیتی که مدرنیته در عرصه های مختلف حکومت، سیاست، انسان شناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، روابط و مناسبات فردی و اجتماعی، توسعه و رشد و امثال آن پیش روی مسلمانان قرار داده است. مسلمانان روش ها، پاسخ ها و واکنش های متعددی داشته اند که در بعضی از آنها، عناصر فرهنگ مهدویت و مفاهیم موعودگرایانه مؤلفه ای اساسی بوده است. تحلیل…
پنج شنبه, 13 آبان 1395 ساعت 09:00
اندیشه‌ورزان در راستای زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت، وظایف معتقدان به آن حضرت را به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته‌ای از وظایف، متوجه دولت‌ها و حکومت‌ها و دسته‌ای دیگر مربوط به ملت‌ها و جوامع است. در این مقاله که به بحث درباره وظیفه افراد جامعه در قبال حضرت مهدی اختصاص دارد، ضمن طرح نظریه‌ای با عنوان «نظریه تغییر»، از ظهور منجی به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین تغییر و تحول در جهان یاد شده است. سپس بیان می‌شود که تحقق تغییر در امت‌ها به دست خداوند خواهد بود، اما لوازم و مقدمات آن به دست بشر و تحت اختیار اوست. آن…
چهارشنبه, 12 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده: حضرت مهدی با مظاهر و فرآورده های تمدن نوین چه خواهد کرد؟ این پرسش از جمله مهم ترین مباحث دکترین فرهنگی مهدویت است. این پرسش به خصوص آن گاه محل بحث می شود که دگرگونی فرهنگی دوران کنونی با آن چه در لحظه غیبت ایشان بر جهان حاکم بوده، مقایسه گردد. سرعت تحولات علمی، اجتماعی و فرهنگی، چنان جهان را نسبت به عصر حدیث و وحی و سده های آغازین غیبت حضرت دگرگون کرده که خود ماندن یا نماندن آن تحولات در دوران حکومت مبارک حضرت حجت نیز محل بحث خواهد بود. از جهتی، برجسته ترین شاخص هر راه…
سه شنبه, 11 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده: برای شناخت شخصیت امام مهدی به مقتضای شیوه تطبیقی، میتوان بر نقاط مشترک شیعه و اهل تسنن تکیه کرد و در پی آن، با تحلیل اوصاف امام در مدارک فریقین و نیز تبیین رسالت امام، از برخی ابعاد وجودی ایشان آگاه شد. از جمله نقاط مشترک فریقین در این باره این آموزه هاست: امام مهدی از «اهل بیت» رسول خداست و رسالت ایشان «احیاگری» دین حق است. این مقاله با تحلیل و تبیین این دو آموزه، کوشیده است شخصیت امام را بازشناساند و بر عنوان موعود موجود تاکید ورزد. دانلود مقاله منبع : فصلنامه مشرق موعود -  شماره 12
دوشنبه, 10 آبان 1395 ساعت 09:00
«ترغیب و طوع مهدوی»، دو مفهوم مقدس و برگرفته از دعای افتتاح و دعای فرج منقول از امام صادق (علیه السلام) است كه تصویر تحرك اجتماعی فراگیر در جامعه موعود را نشان می‌دهد و ویژگی‌ها، برنامه‌ها، اهداف و تعالیم روان‌شناسانه در این محیط را بیان می‌كند. این مقاله برای تولید ادبیات این دو مفهوم، ابتدا هدف و رویكرد بنیادین در ترغیب اجتماعی در جامعه منتظر را شناسایی می‌نماید و نظام تبلیغی و فرهنگی را متناسب با آن ترسیم می‌كند. هدف اصلی و نهایی جامعه منتظر، مستعدسازی حقیقی انسان‌ها، جز در پناه موعودشناسی، خداپرستی، اطاعت‌پذیری، كسب رضای خداوند متعال و تقرب…
شنبه, 08 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده  نوع بشر از بدو پیدایی تاکنون، سیری پیوسته، پویا و در عین حال پیچاپیچ و پر فراز و فرود را دنبال کرده و طی نموده است؛ سیری که همواره با هدایت هم‌راه بوده و رو سوی مهدویت به عنوان محوریت و نقطه تعالی و وضعیت کمال مطلوب متعالی داشته است. بدین‌سان سیر بشر، هدایت و مهدویت، به نظر می‌رسد از بدویت پیشامدنی دوران تاریخ نانویسا و حتی پیشاتاریخ آغاز شده و با تأسیس دولت و تدوین قانون و تبعیت از آنها، وارد مرحله یا دوره مدنیت خویش شده است. وضعیتی که با ارسال پیام و پیام‌آوران الهی به منزله…
پنج شنبه, 06 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده: در پاره ای نوشته های تاریخی سده دوم اسلامی و پس از آن، حدیثی از زبان نافع، راوی و برده عبدالله بن عمر، از عمر بن خطاب، دومین خلیفه تاریخ صدر اسلام گزارش شده است که شگفت می نماید؛ حدیثی که مهدی موعود را افزون بر دو ویژگی دیگرش، از تبار این خلیفه و از خاندان او خوانده و مایه بدفهمی ها و تلاش های نافرجامی برای یافتن مصداق مهدی در دو سده نخست تاریخ مسلمانان شده است. این نوشتار، افزون بر بررسی سندی و متنی این حدیث، نشان خواهد داد این سخن، درست و از زبان عمر بن…
سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده آینده بشر و پایان تاریخ، ذهن بشر را به خود مشغول كرده است. این حادثه در چه زمانی و چگونه اتفاق خواهد افتاد و نقش انسان‌ها در آن حادثه جهانی چیست؟ گرایش به جبر و اختیار، دو گرایش مهم درباره نقش انسان‌ها در آن حادثه است. از بررسی آیات قرآن و روایات اسلامی و اندیشه كلامی شیعه برمی‌آید كه انسان در رفتارش موجودی مختار و مسئول است. بنابراین، باید در برابر عملكرد خود و حوادث جامعه، احساس مسئولیت كرد و پاسخگو بود. هیچ تحولی در زندگی انسان و جامعه بشری بدون خواست و تلاش انسان به وقوع نخواهد پیوست.…
یکشنبه, 02 آبان 1395 ساعت 09:00
چکیده: تشکیل حکومت جهانی، هدف انبیا و جانشینان آنان بوده است که فقط مدت کمی توانستند به آن دست یابند و در آن مدت کوتاه هم با انواع توطئه های دشمنان خارجی و مقاومت داخلی روبه رو بودند. اما قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگامی محقق می شود که آمادگی پذیرش داخلی به وجود آید و دشمنان خارجی نیز منکوب شوند و شرایط برپایی حکومتی بر مبنای توحید در سراسر جهان فراهم شود و نابودی کفر و شرک و نفاق را در سراسر گیتی در پی داشته باشد. خداوند در قرآن فرموده است: «و قاتلوهم حتی لا تکون…
جمعه, 30 مهر 1395 ساعت 09:00

archive