دو جهت بحث در مباحث امامت وجود دارد اول یک بحث درون مذهبی است به عنوان ((امامت تبیینی)) تا ببینیم در داخل مذهب، امام را چگونه باید شناخت یعنی امام شناسی با توجه به روایات وارده از حضرات معصومین در کتابهای خودمان را بررسی کنیم تا بینیم اهل بیت علیهم السلام خود را چگونه معرفی کرده اند. روایات باب به دست ما رسیده است؛ علم امام و منشا علم امام و علم غیب امام و چگونگی علم امام به غیب، امامت و ولایت تکوینی و ولایت بر اموال و نفوس و ولایت تشریعیکه همه اینها در متن روایات آمده است…
شنبه, 22 دی 1397 ساعت 13:14
ما در مقام معاشرت با دیگران وظیفه ای داریم ودر مقام جدال با دیگران وظیفه دیگری داریم ما وظیفه داریم دیگران را دعوت کنیم و مطالب خود را بیان می کنیم و مبانی اعتقادی خویش را شرح دهیم البته چنین نیست که تا کسی به ما رسید بدون هیچ مقدمه ای مباحث اعتقادی خویش را به وی تحمیل کنیم اگر فرصت به دعوت رسید با دوشرط باید دعوتمان را انجام دهیم اول اینکه بایستی بدون کم و زیاد باشد و دوم اینکه با متانت این مطالب را و به طور مستند بیان کنیم. و در مرحله سوم نیز البته یک…
دوشنبه, 17 دی 1397 ساعت 13:12
علامه مجلسی(ره) در استدلالی ساده می‌نویسد: «صاحب عقل مستقیم، به عین‌الیقین می‌داند خداوندی که جمیع جزئیات احکام، حتی احکام بیت الخلاء(توالت) رفتن، جماع کردن، خوردن و آشامیدن را بیان فرماید و به عقل مردم نگذارد، البته امر خلافت و امامت که از اعظم امور است و موجب بقای احکام شریعت و صلاح امت و نجات ایشان است، را به عقول ضعیفه خلق نخواهد گذاشت. منبع: عین الحیات، نشر بوکتاب، ص122.
چهارشنبه, 12 دی 1397 ساعت 13:07
طول عمر از نظر دلايل عقلي، قوانين زيست‌شناسي و بيولوژيكي مورد تأييد اديان است و غيبت امام عصر(ع) و امتداد يافتن حيات ايشان تا به هنگام ظهور و بعد از ظهور طبق حكمت الهي و روايات مسلّم حقيقت بوده و مورد اراده ازلي الهي است. يكي از مباحث داغ و جذّاب در موضوع مهدويت، مسأله طول عمر حضرت صاحب الزمان(عج) مي‌باشد كه همواره از سوي معاندين و منكرين مورد انكار و شبهه‌افكني قرار گرفته است. به طوري كه يكي از مباحث اختلافي بين عامه و خاصّه وجود يا عدم وجود (تولّد يا عدم تولّد) حضرت در زمان حاضر مي‌باشد. همانطور…
پنج شنبه, 29 آذر 1397 ساعت 16:47
بحث از تفاوت و تشابه و به عبارت دقیق تر، نسبت بین نبی و امام، از مسائل متداول کلامی است. امام، در چند جهت با نبی، مشترک است: لطف بودن، مأمور الهی و هادی بودن (در مقابل هابط) و برخورداری از دو مقام تبیین وحی و تدبیر امور دینی و دنیوی مردم. اما سؤال این است که آیا بین نبی و امام، تباین است یا نه؟ یعنی هیچ نبی ای امام نیست و یا هیچ امامی نبی نیست؟ شیخ طوسی رساله ای مختصر و تک نگاره  در پاسخ به این سؤال نوشته است. متکلمان متأخر تا آنجا که تحقیق کرده…
پنج شنبه, 29 آذر 1397 ساعت 16:40
چیکده مقاله‌ی حاضر در پی عرضه‌ی صورتی اجمالی از نظریه‌ی امامت اثناعشریه بر اساس چهار اثر کلامی اصلی خواجه‌ی طوسی و نشان دادن این نکته است که تاکید بر برخی از آثار وی در این زمینه، چنان که عموماً فقط به تجرید اکتفا می‌شود، موجب آن است که پاره‌ای از آنچه وی در باب امامت بیان داشته از نظر دور بماند. بر مبنای آنچه در مقاله‌ی حاضر به اختصار آمده روشن می‌شود که وی در مجموع آثارش، تقریباً به همه‌ی ابعاد نظریه‌ی امامت بر مشرب اثناعشریه توجه نشان داده و هر قسمتی از آن را بنا به ضرورتی در یک…
سه شنبه, 27 آذر 1397 ساعت 16:44
نویسندگان: علی الله بداشتی منبع: پژوهش های فلسفی-کلامی 1385 شماره 29 چکیده چکیده یکی از مسائلی که بعد از رحلت پیامبر بزرگ اسلام محل بحث و نزاع مسلمانان واقع شد مسئله جانشینی رسول گرامی اسلام بود، از آنجائی که محمدبن عبدالله(ص) رسول خدا و خاتم النبیین است آیا ضروری است باز جانشینی برای رهبری مردم داشته باشد یا آن گونه که خوارج بعدها مطرح کردند کتاب خدا کافی است و کسی حق امارت و حکومت بر مردم را ندارد؟ نگارنده در این مقاله بعد از بحثی کوتاه در معناشناسی واژه‌ی «امام» به اثبات اصل ضرورت وجود امام از نگاه متکلمان…
یکشنبه, 18 آذر 1397 ساعت 17:44
در این نوشته، خلاصه‌ای از اعتقادات شیخ صدوق(ره) درباره صفات و ویژگی‌ها ائمه اطهار(علیهم السلام) بیان می‌شود. 1. پیغمبران و رسولان و حجت‌هاى خدا(علیهم السلام) برتر از فرشتگانند.[1] 2. خدای‌ تعالى مخلوقات را براى حضرت محمّد پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت او(علیهم السلام) آفریده است و اگر ایشان نبودند خداوند آسمان‌ها و زمین، بهشت و جهنم، آدم و حوا، فرشته و هیچ آفریده دیگری را نمی‌آفرید.[2] 3. ائمه اطهار(علیهم السلام) «اولو الامر» هستند، -که خداوند دستور به اطاعت و پیروی از آنها فرموده است-، شاهدان بر مردم، ابواب اللَّه، راه خدا، راهنمای به سمت خداوند، جایگاه اسرار خدا، نمایندگان…
یکشنبه, 13 آبان 1397 ساعت 18:44
عصمت در آثار کلامی سید مرتضی با تمرکز بر کتاب تنزیه الانبیاء و الائمه مقدمه کتاب تنزیه الانبیاء و الائمه نوشته سید مرتضی علم الهدی از جمله آثار مهم کلامی مکتب بغداد است که طی قرون و اعصار مورد توجه علمای شیعه و سنی قرار گرفته است و آثاری ناظر به آن به رشته تحریر درآمده است. این کتاب سرآغاز مجموعه ای از تک نگاری های متکلمان مسلمان در مسئله ی عصمت پیامبران و امامان علیهم السلام بوده است و بعدها مورد توجه دانشمندان بزرگی چون فخر الدین رازی، جلال الدین سیوطی، محمدباقر سبزواری و … قرار گرفته است. سید…
سه شنبه, 01 آبان 1397 ساعت 13:07
علم امام، از مقولات بحث انگیز و جنجالی دانش کلام است. از دیر زمان، این مسأله مورد بحث متکّمان شیعی، قرار داشته و تاکنون نیز، از جایگاه و حرمت بحث، کاسته نشده است. 1- اعتقاد به علم وسیع امام: ضمائر و نهان آدمیان، زبانها و لهجه ه، صناعات و... در میان متکلّمان شیعه، ابواسحاق اسماعیل بن اسحاق نوبختی (م 311 هـ) از قدیمی ترین کسانی است که در میان طرفداران این اعتقاد، نام برده می شود. این اندیشه، به مرور توسعه یافت و در اعصار اخیر، در اذهان متکلّمان و محدّثان و متدینان، تفکّر حاکم گردید. 2- اعتقاد به علمِ…
یکشنبه, 29 مهر 1397 ساعت 13:15
نوبختی‌ها از متکلّمان برجسته و تأثیرگذار شیعی در عصر خود بوده‌اند و آثار فاخری از خویش در موضوعات مختلف به جا گذاشته‌اند. بخش مهمّی از این آثار هم در حوزۀ امامت بوده که متأسفانه به ما نرسیده و تنها برخی از قطعه‌های آن‌ها در میان کتاب‌های عالمان شیعی نقل شده است؛ مانند نقل بخشی از التنبیه ابوسهل اسماعیل بن نوبخت در کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق.[۱] در میان این بخش‌ها نیز تعریف امامت وجود ندارد؛ ولی با توجه به اینکه شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ مفید رحمه‌الله در نوشته‌های خویش به آثار نوبختیان نظر داشته‌اند، معمولاً دیدگاه‌های متفرّد…
شنبه, 14 مهر 1397 ساعت 14:04
نویسندگان: زهير بلندقامت پور/ محمدباقر ملكيان چكيده يكي از مباحثي كه امروزه در ايران، به پيروي از بعضي متفكران غربي مطرح مي‌شود، تقدس‌زدايي از جهان و دين است. از جمله مباحثي كه سعي در تقدس‌زدايي از آن شده است، جايگاه امام است. برخي نويسندگان ادعا كرده‌اند كه علماي قرن دوم و سوم، از جمله شيخ صدوق، هيچ مقام فرابشري براي ائمه(علیهم السلام) قائل نبوده‌اند و علماي متقدم و حتي خود اهل‌بيت(علیهم السلام)، امامت را در حد «علماي ابرار» تنزل داده‌اند. برخي نيز اعتقاداتشان مخالف اين نظر بوده، تحت عنوان غلات شناخته شده و از جامعة شيعي طرد شده‌اند. اين مقاله…
دوشنبه, 09 مهر 1397 ساعت 09:38
بیانات آیةالله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی در دیدار جمعی از مبلغین با موضوع عظمت زیارت امام حسین علیه السلام ، مقام قمر بنی هاشم سلام الله علیه و اهمیت عزاداری ایام عاشورا بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم: (وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا) این بیان خداست: کیست احسن قولا از کسی که دعوت کند به خدا و آن دعوت توأم باشد با عمل صالح. کسانی که در این ایام به تبلیغ این دین و این مذهب می روند، اینها باید بدانند کاری که متکفل اند کار انبیاء است، الذین یبلغون رسالات…
شنبه, 24 شهریور 1397 ساعت 16:01
علامه حلّى رحمه الله در اين زمينه مى گويد: مفسّران اتّفاق نظر دارند كه (أَبْناءَنا) به حسن و حسين  عليهما السلام و (وَأَنْفُسَنا) به على عليه السلام اشاره دارد. بنابراين، خداوند متعال او را نفس حضرت محمّد صلى الله عليه وآله قرار داده است. در اين جا، منظور تساوى و برابر بودن است و شخصِ برابرِ با كامل ترين انسان ها و اولى ترين آن ها به تصرّف، در واقع كامل ترين و اولى ترين به تصرّف است. پس او نيز مانند رسول خدا، كامل ترين ولايت در تصرّف را دارد. اين آيه بهترين دليل بر بالا بودن مقام و رتبه مولايمان امير مؤمنان على عليه السلام است; چرا كه خداوند متعال او را با نفس رسول خدا صلى الله عليه وآله برابر…
دوشنبه, 12 شهریور 1397 ساعت 10:09
سند زیارت جامعه حضرت آیت الله میلانی در ابتدای کتاب با پیشوایان هدایت گر به بررسی سند زیارت جامعه کبیره پرداخته‌اند و بیان فرموده‌اند: گرچه ما اطمينان داريم كه اين متن از امام هادى عليه السلام صادر شده است اما براى تثبيت اين نظر مطالبى را بيان می‌نماييم تا موجب يقين همگان به صدور اين متن از امام عليه السلام باشد. زيارت جامعه كبيره‏ زيارت جامعه كبيره از زيارت‏‌هاى مهم است كه ما شكّى در صدور آن نداريم. پيش از بررسى سند آن بايد به چرايى ناميدن اين زيارت به زيارت جامعه پاسخ گفت. پاسخ روشن است؛ چرا كه همه…
دوشنبه, 22 مرداد 1397 ساعت 12:02
نویسنده: محمد صفرجبرئیلی   ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید و ابن المعلم، در روز 11 ذی قعده سال 336 ق در عُکبَری ( در ده فرسنگی بغداد ) متولد شد. (1) چون پدرش معلم بود، او را ابن المعلم می گفتند. او در کودکی به همراه پدر به بغداد آمد و سپس مشغول فراگیری دانش شد. وی ابتدا از محضر بزرگانی چون ابوعبدالله حسین بن علی معروف به جُعَل «از بزرگان معتزله» و ابویاسر شاگرد متکلم نامی ابوالجیش مظفر بن محمد خراسانی بلخی استفاده کرد. به پیشنها ابویاسر در درس علی بن عیسی رمّانی…
شنبه, 20 مرداد 1397 ساعت 14:09
بسم الله الرحمن الرحيم قال الله تعالي: ﴿يَا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ﴾ حضرت صادق، امام راستین پیشوا و مقتدای اهل دین کرد احیا، شرع جدش مصطفی داد رونق، رسم و آئین ولا مکتب فقه و فضیلت باز کرد دعوت مردم ز نو آغاز کرد حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) با آن شخصيت بسيار با عظمت علمی ‌و جامع الاطرافشان، بر تمامی عالم اسلام حق دارند، يعني در تمام رشته‌هاي علمی، اسلامی، ‌از ايشان، هدايت‌ها و معارفی که کافي و وافي باشد باقي مانده است؛ در رشتۀ الهيات، عقايد، توحيد، اخلاق، فقه، احکام، تفسير قرآن و همۀ…
دوشنبه, 25 تیر 1397 ساعت 02:45
قاعده لطف در اثبات امامت، به این معنا است که اسلام دین الاهی است و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به مردم عرضه شد و پس از ایشان باید کسانی از جانب خداوند معین شوند تا دین را به مردم معرفی کنند و ترویج نمایند. امام (علیه السلام) کارشناس حقیقی دین است که اسلام را به بهترین نحو به مردم می شناساند. پس لطف الاهی ایجاب می کند که عنایت او همواره برای هدایت بشر، ساری و جاری باشد. برخی از علمای اصول وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در میان فقها،- در مسئله ای…
سه شنبه, 05 تیر 1397 ساعت 13:54
نویسنده: سید محمد رضا حسینی جلالی مصحِّح وناقد ومتخصّص در حدیث ورجال واز پژوهشگران ومدرِّسان عربی زبان حوزه علمیّه مترجم: جویا جهانبخش پژوهشگر معارف اسلامی وادبیّات فارسی  چکیده: مسئله غیبت حضرت مهدی (علیه السلام) گستره ای فراخ از میراث مکتوب شیخ مفید (۳۳۶ یا۳۳۸ - ۴۱۳ ه. ق) را پُر کرده واو کتابها ورساله های متعدّدی در این باره نوشته ودر هر یک از آنها مباحث مربوط به غیبت را مورد بررسی همه جانبه قرار داده است. در روزگار شیخ مفید، مباحث مربوط به غیبت هم از حیث مادّه وموضوع وهم از حیث روش وشیوه دگرگون شده بودند. در اواخر…
سه شنبه, 29 خرداد 1397 ساعت 18:44
حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره توبه که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، با ارائه توضیحاتی درباره این سوره مبارکه، اظهار داشت: سوره توبه سوره نهم قرآن بوده و ۱۲۹ یا ۱۳۰ آیه بنابر دو قول دارد. وی افزود: هدف از نزول این سوره دو مسأله است؛ هدف نخست برداشتن امان از مشرکان است، هرچند پیامبر و اسلام هر دو مظهر رحمت هستند، ولی مشرکان با اصل اول قانون اساسی اسلام یعنی لا اله الا الله مخالف هستند و هدف دوم مربوط به رسوایی منافقان است که ظاهرا لا اله الا الله می‌…
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 ساعت 11:54

archive