بسم الله الرحمن الرحیم اقامۀ مراسم بسیار بسیار لازم هست، مجالس برگزار شود و این مجالس ضمن اینکه تعظیم شعائر هست، به قول یکی از بزرگان نجف که گفته بود «مجالسنا مدارسنا»، در مجالس مطلب گفته می‌شود، این مراسم بایستی برگزار شود، اعم از مراسم سرور و یا مراسم عزا، که ایام عاشورا را در پیش داریم، که به احسن وجه باید مراسم سیدالشهداء برگزار شود، هرگز نباید مسامحه شود در مراسم سیدالشهداء سلام الله علیه. به بنده گفتند که توصیه‌ای کنید، گفتم: «مردم را بگریانید در دهۀ عاشورا، اشک بریزند مردم بر سیدالشهداء». با واقعۀ کربلا هم جنگیدند و…
یکشنبه, 10 شهریور 1398 ساعت 17:38
شيخ مفيد، پس از بيان ماجراى مباهله مى گويد: مباهله نجرانى ها با پيامبر صلى الله عليه وآله، نشان دهنده نبوّت انكارناپذير آن حضرت و فضيلت امير مؤمنان على عليه السلام است. آيا نه اين است كه مسيحيان به نبوت پيامبر صلى الله عليه وآله اعتراف كردند و دريافتند كه نبايد با وى مباهله كنند؟ آن ها مى دانستند كه اگر مباهله كنند، گرفتار عذاب مى شوند و پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز بر پيروزى و به شكست كشاندن آن ها با ارائه دليل و برهان اطمينان داشتند. افزون بر آن، خداوند متعال با نزول آيه مباهله بر اين كه امير مؤمنان على عليه السلام نفس رسول خدا صلى الله عليه وآله بوده و در اوج فضيلت قرار دارد و در كمال و پرهيز…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:17
شيخ طوسى رحمه الله نيز به اين آيه استدلال كرده است. وى مى گويد: يكى از مواردى كه بر فضيلت على عليه السلام اشاره دارد همين سخن خداوند متعال است كه مى فرمايد: (فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...).1 بر اساس اين آيه و اتّفاق نظر حديث شناسان و مفسّران، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، امير مؤمنان على، فاطمه، حسن، حسين عليهم السلام را براى مباهله دعوت كرد و آن بزرگوار مى بايست تنها كسانى را فرامى خواند كه در اوج فضيلت و منزلت باشند تا بتوانند حجّت را تمام بسازند. ما مى دانيم كه از سخن خداوند متعال: (وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ)چنين برداشت نمى شود كه دعوت شده به مباهله نفس خود پيامبر صلى الله عليه وآله…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:16
شريف مرتضى رحمه الله نيز با تكيه بر همين استدلال مى گويد: شكى نيست كه آيه مباهله بر فضيلت و برترى دعوت شدگان به مباهله همان كسانى كه به واسطه حضورشان حجّت بر مخالفان تمام شد، دلالت دارد; چرا كه ممكن نيست پيامبر صلى الله عليه وآله براى تأكيد بر حقانيّت خود، كسانى را به مباهله دعوت كند كه در اوج فضيلت و منزلت قرار نداشته باشند. احاديث بسيارى بر ماجراى مباهله دلالت دارند و براساس اين احاديث و اتّفاق نظر حديث شناسان و مفسّران، پيامبر خدا صلى الله عليه وآله در روز مباهله، امير مؤمنان على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام را فراخواندند. ما مى دانيم از سخن خداوند متعال (وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ)چنين برداشت نمى شود كه دعوت…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:15
خواجه نصيرالدين طوسى رحمه الله نيز در سخنى به آيه مباهله استدلال مى كند و مى گويد: با توجّه به سخن خداوند متعال (وَأَنْفُسَنا)، على عليه السلام برترين صحابه است. علامه حلّى رحمه الله در شرح اين عبارت مى نويسد: آيه (فَقُلْ تَعالَوْا...) سومين دليل برترى على عليه السلام بر ديگران است و تمامى مفسّران اتّفاق نظر دارند كه در اين آيه، كلمه «أَبناء» بر حسن و حسين عليهما السلام، «نِساء» بر فاطمه عليها السلام و «أَنفُس» بر على عليه السلام اشاره دارد. و چون نمى توان گفت كه نفس هر دو يكى است; پس در اين جا مقصود و مراد، تنها مساوى بودن است و چون بدون شك رسول خدا صلى الله عليه وآله برترين مردم است، پس مساوى آن حضرت نيز چنين…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:14
به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت امام امیرالمومنین علیه السلام، گفتاری از مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منتشر شده که ذیلا مشروح آن را نقل می‌نماییم   بسم الله الرحمن الرحيم قال مولانا اميرالمؤمنين عليه‌السّلام: « إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ‏ عُرُوقُهُ‏ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه‏ »(۱) در ميدان و جهان وسيعی که سخن از نهج‌البلاغة و از امام اميرالمؤمنين عليه‌السّلام باشد حقیر کمترین به ذرّه و کمتر از ذرّه هم در حساب نمی‌آيم اما جسارت نموده و خود را در شمار مادحان و توصیف‌کنندگان آن کتاب بی‌نظیر قرار می‌دهم « فَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ…
پنج شنبه, 27 تیر 1398 ساعت 15:41
به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان آیت الله «نجم الدین طبسی» در کارگاه علمی آموزشی جریان شناسی عرفانهای نوظهور مهدویت با با استناد به روایات متعدد ثابت کرد که امام زمان شهید نشده، فرزندی ندارند و یا اگر فرزندی دارند فرزند عادی است که دارای امامت نمی باشد. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که چه کسانی در گذشته پشت سر جریان انحرافی مهدویت بودند و امروز چه کسانی پشته سر این نظریه هستند، خاطرنشان کرد: دشمنان و بسیاری از کسانی که این جریان های انحرافی برای آنان دارای منفعت است از حذف و سانسور روایات به…
شنبه, 22 تیر 1398 ساعت 13:27
بحث افضلیت در باب امامت در دو مورد مطرح می شود؛ یکی در باب امامت عامّه و دیگری در باب امامت خاصّه. در امامت عامّه آن جا که از صفات و ویژگی های امام بحث می شود، از افضلیت به عنوان یکی از بایستگی های امام سخن به میان می آید و در امامت خاصّه سخن در این باره است که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی بر دیگران افضلیت داشته و خلیفه پیامبر و پیشوای مسلمانان بوده است؟ در این نوشتار صرفا به بررسی افضلیت به عنوان یکی از شرط های امامت و بایستگی…
یکشنبه, 19 خرداد 1398 ساعت 13:15
   بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاة والسلام علی خیر خلقه واشرف بریته محمد و آله الطاهرین یکی از سنّتهای متداول در همه ملتها ، ادیان و مذاهب این است که برای گرامیداشت شخصیتهای برجستۀ خود مجالسی برپا می کنند تا در اثر آن یاد و نام ایشان جاودانه بماند . به طور عمده این مجالس به مناسبت اولین سالگرد و یا پس از گذشت یک قرن یا بیش از این ، از ولادت یا وفات این افراد برگزار می گردد . امسال ، سال 1440 قمری است و چنین سالی ما را به یاد گذشت…
پنج شنبه, 02 خرداد 1398 ساعت 15:14
بسم الله الرحمن الرحیم ماه مبارک رمضان سال يک‌هزار و چهارصد و چهل قمري، يادآور حادثه‌اي بسيار ناگوار و تلخ در تاريخ عالم انسانيت و حيات بشري مي‌باشد. درست، چهارده قرن از شهادت مظلومانه اولين موحد واقعي مکتب اسلام، معلّم نمونه مدرسه الهيات قرآن، و وصيّ و جانشين بر حق حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله، عدالت مجسّم، يار مظلوم و خصم ستمگران، انيس و مونس و پدر يتيمان، صاحب ولايت مطلقه الهيه، و باب مدينه علم نبوي و صاحب کرامات و فضائل مرتضوي، حضرت اميرالمؤمنين علي ابن ابيطالب عليه‌السلام مي گذرد. جامعه اسلامی بلکه جهان بشريت و…
شنبه, 28 ارديبهشت 1398 ساعت 14:22
برخی از مخالفان امامیه در مدت و شیوهٔ مخفی بودن امام عصر(علیه السلام) اشکال کرده‌اند و آن را خلاف عرف و عادت دانسته‌اند. آنان مدت طولانی اختفای حضرت و نیز اینکه هیچ‌کس با ایشان در ارتباط نیست را به هیچ روی نمی‌پذیرند. حتی در برخی از اشکالات بیان شده است که اختفایی بیش از ۲۰ سال را سراغ ندارند و این مدت از غیبت پذیرفتنی نیست. شیخ طوسی در پاسخ به این اشکالات اظهار می‌دارد که مخالفان در مقام تقریر مدعا دچار زیاده‌روی و مبالغه شده‌اند و چنانکه پنداشته‌اند، امام (علیه السلام) از همگان مخفی نیست. به این دلیل که…
یکشنبه, 15 ارديبهشت 1398 ساعت 17:57
برخی1 معتقدند که نظریه عصمت امامان علیهم السلام در قرن دوم هجرى به وسیله هشام بن حکم (179ق) متکلّم بزرگ شیعه پیشنهاد گردید و پیش از آن مطرح نبوده است.2 نقد: یک. عصمت داراى دلایل فراوان و متعدّدى است. افزون بر دلایل عقلى و آنچه از قرآن استنباط مى شود روایات صریح و روشنى از پیامبر صلى الله علیه و آله و امامانى چون حضرت على علیه السلام و... در این باره وجود داشته است. بنابراین با توجّه به روایات صدر اول اسلام چگونه مى توان پذیرفت که تا زمان هشام خبرى از عصمت نبوده است. دو. نویسنده در این…
پنج شنبه, 22 فروردين 1398 ساعت 11:32
 نوبختی‌ها از متکلّمان برجسته و تأثیرگذار شیعی در عصر خود بوده‌اند و آثار فاخری از خویش در موضوعات مختلف به جا گذاشته‌اند. بخش مهمّی از این آثار هم در حوزۀ امامت بوده که متأسفانه به ما نرسیده و تنها برخی از قطعه‌های آن‌ها در میان کتاب‌های عالمان شیعی نقل شده است؛ مانند نقل بخشی از التنبیه ابوسهل اسماعیل بن نوبخت در کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق.1 در میان این بخش‌ها نیز تعریف امامت وجود ندارد؛ ولی با توجه به اینکه شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ مفید رحمه‌الله در نوشته‌های خویش به آثار نوبختیان نظر داشته‌اند، معمولاً دیدگاه‌های متفرّد…
چهارشنبه, 14 فروردين 1398 ساعت 17:29
راه‌های شناسایی امام در نگاه متکلمان با سیر در اندیشۀ متکلمان شیعی به این نتیجه می‌رسیم که این بحث در میان متکلمان متقدم مطرح بوده و در کنار بحث از سایر مسائل مهدویت، به راه‌های شناسایی امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز پرداخته‌اند؛ اما اندک اندک این بحث در میان سایر متکلمان کم رنگ تر شده و متکلمان بعدی، هر چند کما بیش به آموزۀ مهدویت پرداخته‌اند؛ بحث راه‌ها و معیارهای شناسایی امام در عصر ظهور را متعرض نشده‌اند. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، ذیل بابی با عنوان «باب ما روی فی علامات خروج القائم» به روایات نشانه‌ها و…
شنبه, 27 بهمن 1397 ساعت 17:53
از مرحوم میرحامد حسین یک وصیتنامه الهى و اخلاقى ارزشمندی بر جای مانده که در سفر حجّ به فرزندان و بازماندگان خويش توصیه نموده است. ايشان ابتداى آن را با اقرار و اعتراف به وحدانيّت خداوند متعال، و نبوّت و رسالت پيغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و امامت ائمّه معصومين علیهم السلام شروع مى‌كند؛ و از تمام فرزندان و خويشاوندان و دوستان خود دعاى خير مى‌طلبد و مى‌خواهد كه از حقوقى كه بر عهده او بوده و اداء ننموده است، درگذرند. سپس فرزند خود سيّد ناصرحسين را طرف سخن قرار داده، دستورهاى مهم و اساسى به او مى‌دهند…
چهارشنبه, 17 بهمن 1397 ساعت 20:38
شیخ مفید در اوائل المقالات درباره امکان ظهور معجزات و کرامات از امامان گفتاری دارد که در بحث ما در زمینه معجزات امامان بسیار کارگشاست. عین عبارت او چنین است: القول في الإيحاء إلى الأئمة وظهور الإعلام عليهم والمعجزات ... فأما ظهور المعجزات عليهم والإعلام فإنه من الممكن الذي ليس بواجب عقلا ولا ممتنع قياسا، وقد جاءت بكونه منهم - عليهم السلام - الأخبار على التظاهر والانتشار فقطعت عليه من جهة السمع وصحيح الآثار، ومعي في هذا الباب جمهور أهل الإمامة وبنو نوبخت تخالف فيه وتأباه، وكثير من المنتمين إلى الإمامية يوجبونه عقلا كما يوجبونه للأنبياء. والمعتزلة بأسرها على خلافنا…
چهارشنبه, 03 بهمن 1397 ساعت 19:41
باید توجه داشت که بدون امامت نمی توان خدا و نبی را شناخت و تفسیر قرآن و فهم حقایق قرآن مجید موقوف بر شناخت امام می باشد. قرآن سر خلقت را عبادت می داند و عبادت بدون معرفت ممکن نیست و معرفت نیز معرف می خواهد لذا از امام تعبیر به دلیل و هادی می شود که واسطه بین خالق و مخلوق برای شناساندن حق و وسیله مشار الیه در آیه {وابتغوا الیه الوسیله} است. منبع: بیانات معظم له در نشست علمی معرفی روش امامت کلامی بر محور کتاب و سنت بنیاد فرهنگی امامت- پاییز 96  
شنبه, 29 دی 1397 ساعت 16:21
دو جهت بحث در مباحث امامت وجود دارد اول یک بحث درون مذهبی است به عنوان ((امامت تبیینی)) تا ببینیم در داخل مذهب، امام را چگونه باید شناخت یعنی امام شناسی با توجه به روایات وارده از حضرات معصومین در کتابهای خودمان را بررسی کنیم تا بینیم اهل بیت علیهم السلام خود را چگونه معرفی کرده اند. روایات باب به دست ما رسیده است؛ علم امام و منشا علم امام و علم غیب امام و چگونگی علم امام به غیب، امامت و ولایت تکوینی و ولایت بر اموال و نفوس و ولایت تشریعیکه همه اینها در متن روایات آمده است…
شنبه, 22 دی 1397 ساعت 13:14
ما در مقام معاشرت با دیگران وظیفه ای داریم ودر مقام جدال با دیگران وظیفه دیگری داریم ما وظیفه داریم دیگران را دعوت کنیم و مطالب خود را بیان می کنیم و مبانی اعتقادی خویش را شرح دهیم البته چنین نیست که تا کسی به ما رسید بدون هیچ مقدمه ای مباحث اعتقادی خویش را به وی تحمیل کنیم اگر فرصت به دعوت رسید با دوشرط باید دعوتمان را انجام دهیم اول اینکه بایستی بدون کم و زیاد باشد و دوم اینکه با متانت این مطالب را و به طور مستند بیان کنیم. و در مرحله سوم نیز البته یک…
دوشنبه, 17 دی 1397 ساعت 13:12
علامه مجلسی(ره) در استدلالی ساده می‌نویسد: «صاحب عقل مستقیم، به عین‌الیقین می‌داند خداوندی که جمیع جزئیات احکام، حتی احکام بیت الخلاء(توالت) رفتن، جماع کردن، خوردن و آشامیدن را بیان فرماید و به عقل مردم نگذارد، البته امر خلافت و امامت که از اعظم امور است و موجب بقای احکام شریعت و صلاح امت و نجات ایشان است، را به عقول ضعیفه خلق نخواهد گذاشت. منبع: عین الحیات، نشر بوکتاب، ص122.
چهارشنبه, 12 دی 1397 ساعت 13:07

archive